ICILS-studien (International Computer and Information Literacy Study) undersøker fjortenåringers digitale kompetanse og algoritmiske tenkning. Formålet med studien er å kartlegge hvor godt ungdommer er forberedt på studier, arbeidsliv og hverdagen i en digital verden. Studien gjør det også mulig å sammenligne resultater mellom ulike land og studere hvordan utviklingen av digital kompetanse endres over tid, og gir viktig innsikt i hvordan digitaliseringen påvirker skolen.
ICILS har blitt gjennomført hvert femte år siden 2013, og Norge deltok både i 2013 og i 2023. Dette gir oss mulighet til å følge utviklingen av digital kompetanse over tid. I tredje runde deltok også Danmark, Finland og Sverige, noe som gir en unik mulighet til å sammenligne resultater og identifisere likheter og forskjeller mellom disse landene.
Denne rapporten presenterer de første funnene for den tredje gjennomføringen av ICILS, sett med norske øyne, og gir en enkel beskrivelse av hovedresultatene. Rapporten er rettet mot et bredt publikum, spesielt skoleledere, lærere og andre som er interessert i den digitale tilstanden i norske skoler.
ICILS-studien (International Computer and Information Literacy Study) undersøker fjortenåringers digitale kompetanse og algoritmiske tenkning. Formålet med studien er å kartlegge hvor godt ungdommer er forberedt på studier, arbeidsliv og hverdagen i en digital verden. Studien gjør det også mulig å sammenligne resultater mellom ulike land og studere hvordan utviklingen av digital kompetanse endres over tid, og gir viktig innsikt i hvordan digitaliseringen påvirker skolen.
ICILS har blitt gjennomført hvert femte år siden 2013, og Norge deltok både i 2013 og i 2023. Dette gir oss mulighet til å følge utviklingen av digital kompetanse over tid. I tredje runde deltok også Danmark, Finland og Sverige, noe som gir en unik mulighet til å sammenligne resultater og identifisere likheter og forskjeller mellom disse landene.
-
Denne boka er utgitt med åpen tilgang på Cappelen Damm Forskning. Den kan lastes ned og leses gratis på cdforskning.no eller kjøpes i trykt utgave.
Ola A. Erstad er professor i pedagogikk ved Institutt for pedagogikk ved Universitetet i Oslo. Han har i en årrekke forsket på teknologibruk i norsk utdanning, spesielt med fokus på digital kompetanse og forholdet mellom formell og uformell læring.
Julius K. Björnsson var ansatt som forsker ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning ved Universitetet i Oslo frem til sommeren 2024. Han har arbeidet med internasjonale utdanningsstudier siden år 2000 og vært prosjektleder for PISA og TALIS. Han har også vært involvert i den internasjonale styringen av PISA- og TALIS-studiene.
Anubha Rohatgi er forsker og prosjektleder for ICILS ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning ved Universitetet i Oslo. Hun har omfattende erfaring fra en rekke internasjonale storskalaprosjekter, og har en spesiell interesse for området digital kompetanse i skolesammenheng, særlig med fokus på elevers IKT-bruk og holdninger. Rohatgi har aktivt publisert innenfor dette fagfeltet.
Greta Björk Gudmundsdottir er professor i pedagogikk ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning ved Universitetet i Oslo. Hun forsker på digital kompetanse i skolen og i lærerutdanningen. Hennes forskningsinteresser er spesielt knyttet til lærerens profesjonsfaglige digitale kompetanse, digital dømmekraft og digital livsmestring i skole og i lærerutdanningen.
Anubha Rohatgi er forsker og prosjektleder for ICILS ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning ved Universitetet i Oslo. Hun har omfattende erfaring fra en rekke internasjonale storskalaprosjekter, og har en spesiell interesse for området digital kompetanse i skolesammenheng, særlig med fokus på elevers IKT-bruk og holdninger. Rohatgi har aktivt publisert innenfor dette fagfeltet.
Produktinformasjon
Innbinding: Ebok
Utgivelsesår: 2024
Utgivelsesdato: 12.11.2024
Forlag: Cappelen Damm Akademisk
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788202856168
Kategorier: Fagbøker, Pedagogikk og lærerutdanning
Open Access Lisenstype: Creative Commons Attribution 4.0 International