Veiledningspraksis, kollektive læringsprosesser og veilederutdanning utvider det veiledningsfaglige kunnskapsfeltet innen profesjonsveiledning i barnehage, skole og høyere utdanning.
I denne vitenskapelige antologien undersøker forskerne ulike veiledningspraksiser og løfter fram vitenskapelige innganger, forskningstilnærminger, og etiske perspektiver. Forfatterne gir innspill til økt teoretisk dybdekunnskap innen ulike veiledningsfaglige tematikker. Forskningen som presenteres i boken bidrar med nye perspektiver og forståelser av profesjonsveiledning som tidligere i liten grad har vært belyst veiledningsfaglig.
Antologien henvender seg i hovedsak til lærerprofesjonene, men vil også kunne gi teoretiske innspill og praktiske eksempler til økt innsikt i, og kvalitetsutvikling av, veiledning mer generelt.
Boken er aktuell for bruk i Ph.d. studier, for masterstudenter og for veiledningsstudenter. Den tilbyr ny kunnskap som kan anvendes av ledere, praksislærere og veiledere i skole og barnehage. Vitenskapelige ansatte, veilederutdannere og studenter også i andre profesjoner og veilederutdanninger vil ha utbytte av kunnskapen denne antologien presenterer.
Veiledningspraksis, kollektive læringsprosesser og veilederutdanning utvider det veiledningsfaglige kunnskapsfeltet innen profesjonsveiledning i barnehage, skole og høyere utdanning.
I denne vitenskapelige antologien undersøker forskerne ulike veiledningspraksiser og løfter fram vitenskapelige innganger, forskningstilnærminger, og etiske perspektiver. Forfatterne gir innspill til økt teoretisk dybdekunnskap innen ulike veiledningsfaglige tematikker. Forskningen som presenteres i boken bidrar med nye perspektiver og forståelser av profesjonsveiledning som tidligere i liten grad har vært belyst veiledningsfaglig.
Lars Opdal er førstelektor ved Institutt for pedagogikk, Universitetet i Sørøst-Norge. Han underviser på videreutdanning i veiledning og i grunnskolelærerutdanning for 5.–10. trinn. Forskningsinteresser er veiledning, skikkethetsvurdering og studentaktive læringsformer.
Eva Bjerkholt is a researcher/ teacher educator at the University of South-Eastern Norway (USN) and associate professor II at Inland Norway University of Applied Sciences (INN). She is the leader of the Norwegian Network for Mentoring Newly Qualified Teachers (Directorate of Education and Training), the leader of the network Newly Qualified Teachers and Induction: A Nordic Cross-sectorial Network. – (NTI) (Nordplus Horizontal) and convener of the Nordic Educational Research Association’s (NERA) - network 25: Guidance, Counselling and Mentoring. Bjerkholt is one of the two leader of the research group “Supervision and mentoring in education and in teacher profession” (USN).
Anna Rigmor Moxnes er Ph.d.-stipendiat og universitetslektor ved institutt for pedagogikk ved Universitetet i Sørøst-Norge. Hun har vært ansatt ved høgskolen siden 2010. Moxnes er barnehagelærer og har lang erfaring som pedagogisk leder i barnehage. Moxnes underviser i pedagogikk i barnehagelærerutdanningen og i veilederutdanningen. Hennes forskningsfaglige interesser er materialitet og hva refleksjon innebærer for å tenke/snakke/gjøre pedagogikk både i høgskolens klasserom og i barnehagepraksis.
Tine Dahlskås Krogen er stipendiat i forskningsgruppen for veiledning i profesjon og utdanning ved Institutt for pedagogikk, Universitetet i Sørøst-Norge. Hun forsker på veiledning, blant annet i samarbeidet mellom praksisfelt og lærerutdanning. Hun underviser i videreutdanning i veiledning og ved flere bachelor-og masteremner.
Produktinformasjon
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2025
Forlag: Cappelen Damm Akademisk
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788202882709
Antall sider: 246
Kategorier: Pedagogikk, Høyere utdanning, Pedagogikk og lærerutdanning