Lærerveiledningen til Samfunnsfag 4 har en ryddig og oversiktlig struktur:
- en generell del om verket og fagfornyelsen
- en metodisk del med fagdidaktiske tips til hver side i elevboka
I den metodiske delen inneholder hvert oppslag faksimiler fra elevbøkene. Det er forslag til en lang rekke ulike opplegg og oppgaver som benytter dialogisk pedagogikk, filosofisk samtale og praktiske og lekbaserte læringsaktiviteter. Samfunnsfaget er i stor grad overgripende med andre fag, og du vil finne et rikt utvalg av tips og ideer til tverrfaglige oppleggi lærerveiledningen. Lærerveiledningen inneholder også utfyllende fakta og informasjon som læreren kan ha god bruk for i undervisningen, tekster, aktuelle kildehenvisninger og referanser. I den digitale lærerressursen ligger det arbeidsark som kan benyttes i elevgruppa ved ønske og behov.
Lærerveiledningen til Samfunnsfag 4 har en ryddig og oversiktlig struktur:
Frøya Elisabeth Astrup, født 1985, debuterte som forfatter i 2020 med boka Uteskole i praksis – håndbok for læreren, utgitt på GAN Aschehoug. Frøya er utdannet adjunkt, med viderutdanning innen journalistikk, litteratur, kunst og religion. Frøya Elisabeth Astrup har arbeidet mange år som kontaktlærer på barnetrinnet. Hun har også arbeidet som journalist for Norges Håndballforbund. Nå er Frøya ansatt som forlagsredaktør.
Anne Synnøve Steinset debuterte som forfatter i 2015 da hun var med på å skrive læreverket Mylder (samfunnsfag og naturfag), utgitt på Cappelen Damm. Anne Synnøve er utdannet adjunkt med tilleggs- og videreutdanning i samfunnsfag, norsk som andrespråk, pedagogisk veiledning, vurdering, klasseledelse og leseveiledning. Hun har lang erfaring som lærer både i Oslo og på Hadeland. Anne Synnøve Steinset er opptatt av det praktiske, kreative og relasjonelle i undervisningen. Både som kontaktlærer, veileder og forfatter av læremidler, ønsker hun å legge til rette for meningsfull og helhetlig læring for elevene.