Meningsmangfold kan være ubehagelig og vanskelig, men er samtidig en bærebjelke i demokratiske samfunn. I skolen skal elever lære seg å både respektere andres meninger og ytre sine egne, de skal lære å håndtere uenighet og konflikter, og å søke løsninger i fellesskap. Denne boka er et innspill til dette arbeidet. Boka skisserer perspektiver og begreper som belyser hvordan meningsmangfold kan uttrykkes og erfares i norske klasserom, og foreslår noen innganger til arbeid med meningsmangfold i undervisning. Målet er å bidra til økt trygghet og handlingskompetanse for lærere i møte med ulike former for krevende meningsmangfold.
Bokas primære målgruppe er studenter innen lærerutdanningene, men den er også relevant for skoleledere og lærere som allerede jobber i skolen, samt for studenter og profesjonsutøvere innen andre fagfelt der krevende meningsmangfold er en del av arbeidshverdagen, som i sosialt arbeid og barnevern. Boka har en fagovergripende tilnærming, men er særlig relevant for fagene samfunnsfag, KRLE og pedagogikk.
Forfatterne har i flere år jobbet sammen om forskning som tematiserer meningsmangfold i skolen. Røthing er professor ved OsloMet – storbyuniversitetet. Johannessen og Myrebøe er begge førsteamanuenser innen lærerutdanning, ved henholdsvis NLA Høgskolen og OsloMet – storbyuniversitetet.
Meningsmangfold kan være ubehagelig og vanskelig, men er samtidig en bærebjelke i demokratiske samfunn. I skolen skal elever lære seg å både respektere andres meninger og ytre sine egne, de skal lære å håndtere uenighet og konflikter, og å søke løsninger i fellesskap. Denne boka er et innspill til dette arbeidet. Boka skisserer perspektiver og begreper som belyser hvordan meningsmangfold kan uttrykkes og erfares i norske klasserom, og foreslår noen innganger til arbeid med meningsmangfold i undervisning. Målet er å bidra til økt trygghet og handlingskompetanse for lærere i møte med ulike former for krevende meningsmangfold.
Bokas primære målgruppe er studenter innen lærerutdanningene, men den er også relevant for skoleledere og lærere som allerede jobber i skolen, samt for studenter og profesjonsutøvere innen andre fagfelt der krevende meningsmangfold er en del av arbeidshverdagen, som i sosialt arbeid og barnevern. Boka har en fagovergripende tilnærming, men er særlig relevant for fagene samfunnsfag, KRLE og pedagogikk.
Åse Røthing er professor ved fakultet for helsevitenskap ved OsloMet – storbyuniversitetet. Hun har i lang tid arbeider med spørsmål knyttet til kjønn, seksualitet, rasisme, kritisk tenkning, mangfold og maktforhold i utdanningsfeltet, og underviser særlig om seksuell helse og mangfoldskompetanse. Røthing har publisert flere bøker og artikler. Les mer om Røthing på OsloMet - storbyuniversitetet.
Tonje Myrebøe er førsteamanuensis i samfunnsfag ved Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning på OsloMet – storbyuniversitet. Hun har skrevet doktorgrad om læreres erfaringer med å håndtere og forebygge fordommer. Myrebøe er også utdannet allmennlærer og har jobbet som lærer i skolen.
Elise M. Vike Johannessen er førsteamanuensis i samfunnsfag ved NLA Høgskolen. Hun har skrevet doktorgrad om elevers forståelser av og erfaringer med fordommer og meningsmangfold i skolen. Johannessen er også utdannet grunnskolelærer og har jobbet som lærer på mellomtrinnet.
Produktinformasjon
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2024
Forlag: Cappelen Damm Akademisk
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788202822545
Antall sider: 124
Kategori: Pedagogikk, Pedagogikk og lærerutdanning