
Meningsmangfold i klasserommet
Åse Røthing, Tonje Myrebøe, Elise M. Vike Johannessen
Laster...
Laster...
Perspektiver, begreper og ressurser for lærere
Av Åse Røthing, Tonje Myrebøe, Elise M. Vike Johannessen, 2024, Ebok
Meningsmangfold kan være ubehagelig og vanskelig, men er samtidig en bærebjelke i demokratiske samfunn. I skolen skal elever lære seg å både respektere andres meninger og ytre sine egne, de skal lære å håndtere uenighet og konflikter, og å søke løsninger i fellesskap. Denne boka er et innspill til dette arbeidet. Boka skisserer perspektiver og begreper som belyser hvordan meningsmangfold kan uttrykkes og erfares i norske klasserom, og foreslår noen innganger til arbeid med meningsmangfold i undervisning. Målet er å bidra til økt trygghet og handlingskompetanse for lærere i møte med ulike former for krevende meningsmangfold.
Bokas primære målgruppe er studenter innen lærerutdanningene, men den er også relevant for skoleledere og lærere som allerede jobber i skolen, samt for studenter og profesjonsutøvere innen andre fagfelt der krevende meningsmangfold er en del av arbeidshverdagen, som i sosialt arbeid og barnevern. Boka har en fagovergripende tilnærming, men er særlig relevant for fagene samfunnsfag, KRLE og pedagogikk.




Åse Røthing, Tonje Myrebøe, Elise M. Vike Johannessen

Åse Røthing

Åse Røthing, Wencke Mühleisen

Åse Røthing

Åse Røthing, Espen Schjetne, Geir Afdal

Åse Røthing, Stine Helena Bang Svendsen