Denne antologien oppsummerer utviklingstrekk i norske elevers prestasjoner og læringsforutsetninger i matematikk og naturfag, basert på data fra TIMSS-undersøkelsen. Analysene viser at ulikhetene i skolen har økt, særlig knyttet til elevenes sosioøkonomiske bakgrunn, skolemiljø og motivasjon. Samtidig har gjennomsnittsprestasjonene vært relativt stabile, men spredningen i prestasjoner har økt, noe som utfordrer skolens evne til å tilby likeverdig opplæring.
Skoleledelse fremstår som en nøkkelfaktor. Rektorer med relevant utdanning og erfaring er positivt assosiert med høyere elevprestasjoner. I tillegg har undervisningskvalitet, høy selvtillit, motivasjon og læreplanimplementering stor betydning. TIMSS-data viser også at innsats i prøvesituasjonen henger sammen med prestasjon.
Denne antologien oppsummerer utviklingstrekk i norske elevers prestasjoner og læringsforutsetninger i matematikk og naturfag, basert på data fra TIMSS-undersøkelsen. Analysene viser at ulikhetene i skolen har økt, særlig knyttet til elevenes sosioøkonomiske bakgrunn, skolemiljø og motivasjon. Samtidig har gjennomsnittsprestasjonene vært relativt stabile, men spredningen i prestasjoner har økt, noe som utfordrer skolens evne til å tilby likeverdig opplæring.
Skoleledelse fremstår som en nøkkelfaktor. Rektorer med relevant utdanning og erfaring er positivt assosiert med høyere elevprestasjoner. I tillegg har undervisningskvalitet, høy selvtillit, motivasjon og læreplanimplementering stor betydning. TIMSS-data viser også at innsats i prøvesituasjonen henger sammen med prestasjon.
429,-
Produseres på bestilling. Sendes fra oss i løpet av 1–2 uker.
Anne-Catherine Lehre er forsker ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning ved Universitetet i Oslo. Hun har en bakgrunn innenfor språk og realfag, og en doktorgrad i biostatistikk. Lehre har jobbet i TIMSS-prosjektet siden 2020.
Wangqiong Ye er postdoktor ved CREATE, Senter for forskning på likhet i utdanning, ved Universitetet i Oslo. Hun ser spesielt på hvordan vi kan få til å redusere prestasjonforskjeller mellom ulike grupper elever for å oppnå mer likeverd i skolen. I sine analyser bruker hun data fra storskalaundersøkelser som TIMSS, PIRLS og PISA, og norske registerdata.
Hege Kaarstein er forsker ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, Enhet for kvantitative utdanningsanalyser (EKVA), Universitetet i Oslo. Hun leder gjennomføringen av TIMSS 2023 i Norge og sitter i den internasjonale ekspertgruppen for matematikk i TIMSS. Kaarstein er blant annet interessert i matematikklærernes fagdidaktiske kunnskap, undervisningskompetanse og -kvalitet, og hvordan dette kan måles.
Produktinformasjon
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2025
Forlag: Cappelen Damm Akademisk
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788202894764
Antall sider: 320
Kategorier: 8.9.3 Høyere utdanning, 8 Lydbøker og elektroniske innholdsprodukter, 2.2 Fagbøker for profesjonsmarkedet, 2 Fagbøker og lærebøker, 2.2.9 Naturvitenskapelige fag, Bokgrupper, 8.9 E-bøker undervisnings- og profesjonsmarkedet, Kategorier, Fagbøker, Matematikk, realfag og teknologi