
Verdsettende ledelse
Siw Skrøvset, Tom Tiller
Av Eva Alerby, Tove Leming, Tom Tiller, 2016, Heftet
Forskerstudentene. Lærerstudenter i nye roller begrunner og konkretiserer de viktige møtene mellom praksis og teori, og der studentrollen dreies i retning av forskerrollen. Når vi velger betegnelsen forskerstudenten, ligger det en forståelse i ordet av at vi ikke snakker om «ferdige» forskere. Disse studentene er på vei til å bli forskere gjennom sine FoU-oppgaver og masteroppgaver. Derfor trenger de mye støtte, hjelp og ekstern motivasjonskraft fra forskere i fagdidaktikk og pedagogikk.
«Studenten som forsker» har solide røtter i pedagogisk teori og tenkning, men det er hittil ytterst sparsomt med reflekterte erfaringer fra slikt arbeid på nordisk jord. Forfatterne er forskere og lærerutdannere, og representerer et stort spekter av fagene i lærerutdanningen. De har alle egne erfaringer med forskende studenter. Sentrale begreper i boka er erfaringslæring, aksjonslæring og aksjonsforskning.
Forskerstudentene. Lærerstudenter i nye roller begrunner og konkretiserer de viktige møtene mellom praksis og teori, og der studentrollen dreies i retning av forskerrollen. Når vi velger betegnelsen forskerstudenten, ligger det en forståelse i ordet av at vi ikke snakker om «ferdige» forskere. Disse studentene er på vei til å bli forskere gjennom sine FoU-oppgaver og masteroppgaver. Derfor trenger de mye støtte, hjelp og ekstern motivasjonskraft fra forskere i fagdidaktikk og pedagogikk.
«Studenten som forsker» har solide røtter i pedagogisk teori og tenkning, men det er hittil ytterst sparsomt med reflekterte erfaringer fra slikt arbeid på nordisk jord. Forfatterne er forskere og lærerutdannere, og representerer et stort spekter av fagene i lærerutdanningen. De har alle egne erfaringer med forskende studenter. Sentrale begreper i boka er erfaringslæring, aksjonslæring og aksjonsforskning.
Sendes fra oss i løpet av 1-3 arbeidsdager
Fri frakt på bestillinger over 299,-
Siw Skrøvset, Tom Tiller
Tom Tiller, May Britt Postholm
Tom Tiller
Mats Ekholm, Tone Kvernbekk, Lene Nyhus, Rolf Lander, Ingrid Tvete, Geir Haugsbakk, Tom Tiller, Øivind Haaland, Harald Jarning, Peder Haug, Yngve Troye Nordkvelle, Harald Thuen
Tom Tiller
Tom Tiller
Tom Tiller
Tom Tiller, Rita Tiller
Tove Leming er dosent og underviser i samfunnsfag på lærerutdanningen ved UiT Norges arktiske universitet. Hun er leder av forskningsgruppen LIFT, som har lærerutdanning og koblingen mellom lærerutdanning og praksisfelt som sitt arbeidsområde.
Tom Tiller er professor i pedagogikk ved UiT Norges arktiske universitet. Han er også forskningsleder for Nordisk senter for aksjonsforskning og aksjonslæring samme sted, og har en delstilling som forskningsleder i Framtiden i våre hender. Tiller har publisert en rekke bøker og artikler.
Eva Alerby er professor i pedagogikk ved Institutionen för konst, kommunikation och lärande ved Luleå tekniska universitet, samt professor II ved lærerutdanningen, UiT Norges arktiske universitet. Hennes forskningsfokus er i skjæringspunktet mellom teori og praksis, og er rettet mot områder som skole, danning og utdanning.