Denne boken er tilgjengelig i en gratis open access-utgave på cdforskning.no.
Boken gir et innblikk i det universitets- og høgskole-pedagogiske (UH-pedagogiske) praksisfeltet og vitenskapsområdet i Norge i dag. Videre presenteres historien og fremveksten av vitenskapsområdet og sentrale karakteristikker ved utøvelsen av det arbeidet universitets- og høgskolepedagoger (UH-pedagoger) står for. På den måten utgjør boken et oppdatert kunnskapsgrunnlag for UH-pedagogikk i norsk kontekst. Bokens kapitler er enkeltstående vitenskapelige og fagfellevurderte kapitler som kan leses individuelt ut fra et bestemt interesseområde. Samtidig som bokens kapitler står på egne ben og hver for seg, kan boken med fordel leses som en helhet, hvor delene berører og utdyper ulike overordnete tematikker.
Første del av boken dekker grunnlagsspørsmål og grunnlagstenkning, samt bakgrunnen for fremveksten av UH-pedagogikken som praksisfelt og vitenskapsområde i Norge. Bokens andre del belyser ulike forhold som har med undervisning og læring i høyere utdanning å gjøre. Kapitlene i denne delen springer ut av forsknings- og utviklingsprosjekter i Norge med UH-pedagogisk relevans. Bokens tredje del er også forankret i praksis på det UH-pedagogiske feltet. Denne delen forsøker å ta studentenes perspektiv på læring og ulike kurs og ordninger som tilbys ved ulike institusjoner. Til slutt har vi samlet kapitler som løfter opp et systemperspektiv og diskuterer utvikling og etablering av ulike institusjonelle tiltak for å heve undervisning og utdanningskvalitet, i tillegg til bestemte kompetansehevingskurs.
Denne boken er tilgjengelig i en gratis open access-utgave på cdforskning.no.
Boken gir et innblikk i det universitets- og høgskole-pedagogiske (UH-pedagogiske) praksisfeltet og vitenskapsområdet i Norge i dag. Videre presenteres historien og fremveksten av vitenskapsområdet og sentrale karakteristikker ved utøvelsen av det arbeidet universitets- og høgskolepedagoger (UH-pedagoger) står for. På den måten utgjør boken et oppdatert kunnskapsgrunnlag for UH-pedagogikk i norsk kontekst. Bokens kapitler er enkeltstående vitenskapelige og fagfellevurderte kapitler som kan leses individuelt ut fra et bestemt interesseområde. Samtidig som bokens kapitler står på egne ben og hver for seg, kan boken med fordel leses som en helhet, hvor delene berører og utdyper ulike overordnete tematikker.
498,-
Produseres på bestilling. Sendes fra oss i løpet av 1–2 uker.
Inger Carin Erikson er cand.philol. i psykologi. Hun har lang fartstid med å jobbe med universitets- og høyskolepedagogikk ved UiO og BI. Tidligere har hun publisert artikler om pedagogisk kompetansebygging og om studenter i dagens samfunn. Hun jobber nå som høyskolelektor i pedagogikk, og bruker sin pedagogiske kompetanse inn i ulike oppdrag.
Leila Ferguson er professor i pedagogikk ved Avdeling for helsevitenskap og avdeling for pedagogisk utvikling, Høyskolen Kristiania. Ferguson forsker på undervisere og studenters oppfatninger om kunnskap og læring, deres strategiske bruk og forståelse av multiple tekster og evidensbasert praksis hos lærere.
Patric Wallin er professor i universitetspedagogikk ved Institutt for pedagogikk og livslang læring ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU). I sin forskning bruker han kritisk pedagogikk som inngang for å utforske hvordan man kan skape pedagogiske rom i høyere utdanning som gjør studentene i stand til å gi meningsfulle bidrag til forskning og utvikling av samfunnet. Ved å revurdere forholdet mellom utdanning og forskning, ønsker han å gjenopprette universitetet som et sted for samarbeid mellom studenter og akademikere med felles formål å skape kunnskap og mening sammen.
Odd-Rune Stalheim har doktorgrad innan innovasjon og høgskulepedagogikk og er førsteamanuensis i pedagogikk ved Høgskolen i Innlandet. I forskinga si fokuserer han på kvalitet og innovasjon i høgare utdanning. Stalheim har ei særleg interesse for digital teknologi og korleis teknologi vert nytta i undervisinga der læringa til studentane står i sentrum. Han har til dømes forska på kva involvering av studentar i innovasjonar har å seia for den faglege og personlege utviklinga deira, i tillegg til at han har gjennomført studiar som involverer Augmented Reality (AR) og Virtual Reality (VR). Stalheim er engasjert i ulike nettverk knytte til SoTL (scholarship of teaching and learning), som har ei forskande tilnærming til eiga undervising.
Robert Isaksen er leder for Avdeling for utvikling av undervisning og læring ved Høgskulen på Vestlandet. Isaksen er styremedlem i Norsk nettverk for universitets- og høgskolepedagogikk og ansvarlig redaktør for Uniped. Hans forskningsinteresser er UH-pedagogikk, vitenskapsfilosofi og UH-sektorens rolle i samfunnet.
Anna Mavroudi er førsteamanuensis ved Institutt for Pedagogikk på Universitetet i Oslo. Hun er også tilknyttet LINK – Senter for Læring og Utdanning ved UiO som akademisk utvikler og styremedlem. Hun har en ph.d. som handler om undervisernes rolle og identitet som designere av adaptiv læring, og hun forsker på digital undervisning og læring, hovedsakelig i høyere utdanning.
Dag Husebø er for tiden prorektor ved Universitetet i Stavanger. Han har lang erfaring fra undervisning og samarbeidsforskning innenfor lærerutdanning og universitets- og høgskolepedagogikk. For tiden er han involvert i to større forskningsprosjekter, hvor det ene ser på hva som skjer med responspraksiser i ungdomsskoleklasserom som digitaliseres. Det andre undersøker former for og betydningen av tros- og livssynsdialog i videregående skole og i urbane bymiljøer.
Produktinformasjon
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2024
Forlag: Cappelen Damm Akademisk
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788202860790
Antall sider: 442
Kategorier: Pedagogikk, Faglitteratur for profesjonsmarkedet