«Dette er en vakker, liten bok. Springende, men full av nydelige formuleringer og observasjoner. Og den kan funke som en forrett til den vidunderlige Gobi-serien. Eller som en dessert.»
[...] et eventyrlig univers. Det humanistiske og forsonende budskapet i denne lettleste, noen ganger voldelig ubehagelige, noen ganger vemodig-livskloke beretningen, vil glede mange av forfatterens trofaste lesere. Man blir egget til å lese mer om den gamle verdens brutale omveltninger og å gruble over menneskets tilpasnings- og overlevelsesevne. Og man kan smile av plutselige formuleringer, lagt i munnen på middelaldermennesket, men med umiskjennelig bringsværdsk snert [...]
«Når du minst venter det føyer seg fint inn i rekka av fabulerande romanar med historisk bakteppe frå Tor Åge Bringsværds hand. (...) For ein stor og trufast lesarskare er det berre å nyte enda ein Bringsværd-roman».
"En enkel klaffebok for de minste om det morsomste de vet - nemlig bursdag! Handler også om vennskap og om å ta vare på hverandre"
"Det er få som slår Tor Åge Bringsværd i å bruke det fantastiske perspektivet til å si noe skarpt og treffende om vår egen samtid.(...) Bringsværd lar Taraks dannelsesreise vise oss farene ved den verden vi lever i nå. Det er samtidig en frydefull roman, rik på det meste, både farger, underganger og håp. Og i språket!"
"Av dei eg har lese, skil denne seg ut som ei av dei beste. Språket flyt fritt og ledig. Det passar den avdempa roen, det stillferdige og ettertenksame som er det overordna inntrykket både handlinga og refleksjonane til personane gjer."
"Her har de latt åtte av dagens illustratører gå løs på de klassiske eventyrene med frie tøyler. En av dem er Øyvind Torseter, opprinnelig stangesokning, som har illustrert «Askeladden som kappåt med trollet». Han har skapt en helt ny og oppdatert fortolking, der både Askeladden og trollet er på plass. Og har vi sett et skumlere troll noen gang? Dette er så bra at en skulle ønske at Torseter også ville få muligheten til å illustrere flere eventyr. Inga Sætre, opprinnelig fra Brøttum, har illustrert «Askeladden som stjal sølvendene til trollet. Og til dette har hun valgt tegneserieformen, og bidrar med det også til å gå nye veger."
"Ny suksess (...) Gjennom Anne G. Holts karakteristiske illustrasjoner har «Kokos» den samme varmen og tryggheten som «Karsten og Petra»-bøkene. Dyretegningene har noe Disney-aktig ved seg, i beste forstand. Teksten er enkel, beregnet på de aller minste. Dette er i tillegg en «let og finn» bok, som gjorde stor lykke hos husets treåring."
"Dette er en fabel formidlet i en uforlignelig prosa, i høyeste grad preget av forfatterens særpregede blanding av ellevill fantasi og skaperkraft, fylt av allusjoner til vår egen virkelighet og ikke minst til religioner og tros-forestillinger."
"De har bokstavelig talt fått gode hjelpere, Asbjørnsen og Moe, når Cappelen Damm har satt åtte samtidskunstnere til en visuell nyfortolkning av noen av våre klassiske eventyrene. Det har en forbløffende frisk og revitaliserende virkning.(...) Det har blitt en helt annerledes og veldig tøff eventyrsamling."
“Med sider i tykk papp, og en historie med høy identifikasjonsfaktor, evner boka om elefanten Kokos å engasjere de minste.”
"Åtte av våre fremste illustratører har fått frie tøyler, resultatet er utmerket – og ganske oppsiktsvekkende, om man kjenner etter i organet som forventer det klassiske (jeg vet ikke hvor det er, men det merkes innvendig når det blir aktivert)."
"Det er klokt, og definitivt sjarmerende. Bringsværd skriver god, ukunstlet prosa, uten språkstøy. Han holder effektivt på leserens interesse gjennom sceneskifter og innskutte passasjer som i starten skaper undring og forvirring, men etter hvert gir større og større mening. Her er rikelig rom for aha-opplevelser, og for å forestille seg et univers som så absolutt ligner på vårt eget selv om det også er veldig forskjellig."
"Det er ikke første gang noen åpner en Bringsværdbok og tenker: Vent da – hæ? Vent da – hæ? Jeg håper heller ikke det blir den siste. For det er befriende å havne i univers hvor man skyr rakshaer, rir på karesler, drikker kota og spiser krys, jakter på rimb og fisker sikøre og flykrell."
"Til ettertanke også i vår verden, som stadig preges av «dem og oss."
"Det hele har blitt et eventyrlig verk. [...] Med en ny vri har du mulighet til å bli kjent med de klassiske norske folkeeventyrene."
"Det er nettopp det disse bøkene gjør, tenker jeg – hjelper barn til å bli gode hverdagsutøvere. Det handler om å være ny i barnehagen, om å være den eneste som er våken om natten, og om hvordan man kan leke godt sammen. (...) Bringsværd er opptatt av barn, og ser på dem som likemennesker. Det merkes."
"Illustrasjonene i boken tar barna til et kjent landskap, man skjønner med en gang at det er Karsten og Petra det handler om, hvilket er veldig bra. Selv om de faktisk tar en snartur ut i verdensrommet. Det er fine farger på bildene og klistremerkene.(...) Amalie har selvfølgelig helt sine egne meninger om denne klistremerkeboka. –Jeg syns den er ille fin!! (...) En god opplevelse for 6-åringen! Det er en koselig aktivitet man kan sette seg ned med barna for å gjøre, men det er også noe de kan ta fatt på litt alene."
"Sjarmerende og morsom bok som med gjennomarbeidet tekst og fine illustrasjoner viser at det skumle kanskje ikke er så farlig likevel. Gjenkjennelig for store og små."
"Tor Åge Bringsværd er som vi vet flink til å sette ting på hodet. I Mira og det farlige under sengen møter vi det lille monsteret Mira og hennes familie som alle er monstre."
"Denne samleboka inneholder fem bøker, og egner seg godt som gave til egne eller andres barn."
"(...) befriende munter med herlig sang og musikk, samt enkelte stemningsmalende lydeffekter. Dramatiseringen inneholder sanger om de fleste aspektene ved en barnebursdagsfeiring, for eksempel en hyllest til pølse med lompe, og det å leke «fiskedam». Dramatiseringen er nydelig, og Inger Gundersen, som både leser og synger, har både en sjarmerende, morsom og varm måte å fortelle på. Øyvind Denstad har laget melodiene, og Henrik Skram har arrangert musikken. Karsten og Petras bursdagslydbok er et ypperlig eksempel på en vellykket lydbokversjon med kunstnerisk egenart, hvor bokens opprinnelige tegnede illustrasjoner er erstattet av lydkulisser."
"Denne ble lest med et smil rundt munnen, og jeg må bare innrømme at jeg erklærte min kjærlighet til Bringsværd flere ganger, og det ganske høyt også."
""Mira mister matlysten" er en fantasifull fortelling for de yngste. Bringsværd låner respektfullt fra de store i skrekk/fantasysjangeren [...] Gode tegninger og passe mengde tekst for barn i førskolealder."
"Slipp håndtaket når du vrir er en roman man bare må gi seg over for. Snodigere dannelsesreise skal man lete lenge etter; det måtte i tilfelle være salig Gullivers. Her er språklig slapstick, logrende fortelleriver og en vilje til å bryte med det konkret hverdagslige som hos meg kaller på ord som Ja! og Mer!"
"Mira Gru er verdens søteste monster, i verdens særeste nabolag. [...] Denne gangen samarbeider han [Tor Åge Bringsværd] med illustratør Egil Nyhus, som har gitt Mira og de andre monstrene i Bø et lett surrealistisk og sjarmerende uttrykk. I bybildene er flere artige detaljer, som hjernefrukten på pappa Grus tenketre, og trollet som sover under brua med tommeltotten i munnen."
"Gleden over å lese en god bok har ikke vært større på en stund, gitt."
"Egil Nyhus har tegnet mange spennende monstre som de fleste barn kan finne morsomme detaljer ved. Her er det fantasi, skrekk, humor og litt alvor. En typisk barnebok som har litt å si for både liten og stor. Derfor kan denne historien absolutt anbefales for de yngste barna."
"Vi trenger flere forfattere som Bringsværd, forfattere som ikke bare går inn i seg selv, men som går ut av seg selv og lar fantasien løpe løpsk, uten selvhøytidelighet; som drar leseren inn i sorte hull og samtidig står fjellstøtt.
"Språket er lett og uanstrengt, og det er flust av luner og løyer i dialogen som gjør den underholdende og til ett av bokhøstens største annerledesobjekter, som vanlig er fra denne forfatterens hånd."
"En bok som ikke er for skummel, men klarer å holde interessen til barna gjennom historien med artige illustrasjoner, og - ikke minst - språket og vriene på spøkelsenes navn. Familien Frankengress og bakermester Voldermortsen i byen Bø fremkaller barnefnis!"
"Fra Rasputin til Lucifer, fra Hamlet til Harry Potter. Både virkelige og uvirkelige monstre danner et nytt (men helt ufarlig) univers. Morsomt og herlig absurd [...] I byen Bø opptrer kjente elementer, og berømte monstre, i en ny og uventet sammenheng. Vi møter både Rasputin, fugleskremselet Grusifer, tante Draculina, familien Frankengress, Den store, stygge Ulven, bakermester Voldemortsen, gamle Bela og onkel Hamalett. På fiffig vis forklarer illustrasjonene til Egil Nyhus de ulike figurenes innhold, og denne arbeidsdelingen mellom tekst og bilde fungerer utmerket. Illustrasjonene utvider fortellingen, og manifesterer dessuten monstre som teksten ikke sier noe om. [...] Oppslagene er spekket med referanser og sprudler av overskudd. Her kan man virkelig meske seg i karikerte fabeldyr og fantasifulle skapninger. I tillegg finner vi busser, mobiltelefoner, sportsbutikker og barnevogner. Den lille leseren kjenner ingrediensene, men når de opptrer sammen, på nye, uforutsigbare måter, blir det hele herlig absurd. [...] Kan hende ligger det i Mira mister matlysten en kommentar til dagens foreldre, som stresser med (kresne) barn som ikke vil spise? Kanskje er det ikke nødvendig å tilby barnet alskens nye matvarer, slik som alle Miras hjelpere tilbyr henne noe å spise. Er du ikke sulten, sier du? Nei, men så les boka, bruk fantasien, så kommer den av seg selv."
Bøkene i serien egner seg godt som start på samtale om ulike emner som vennskap og død, eller som forberedelse til teaterbesøk, skiskole eller til sydentur.
”Norsk og nært, morsomt, varmt og menneskelig, hentet rett ut av barns egen hverdag – det er stikkord for Karsten og Petra-historiene. Og ungene elsker dem!”