Denne boka utforsker ulike sider ved språkhistoriedidaktikk og tar opp spørsmål rundt hva, hvordan og hvorfor vi bør undervise i språkhistoriske temaer gjennom hele utdanningsløpet. Forfatterne tar for seg språkhistoriske tema i læreplanen, samt hvordan noen lærere tolker læreplanen på dette området, og hvordan slike tema blir framstilt i enkelte lærebøker. I tillegg gir forfatterne eksempler på både metodikk og konkrete språkhistoriske tema som kan være starten på en større diskusjon rundt hvilke språkhistoriske muligheter som fins i skole og utdanning.
Språkhistoriske muligheter i skole og utdanning er relevant for norsklærere i grunnskole og videregående skole, studenter og forskere, og for alle som interesserer seg for språkhistoriske tema generelt og språkhistoriedidaktikk spesielt.
Denne boka utforsker ulike sider ved språkhistoriedidaktikk og tar opp spørsmål rundt hva, hvordan og hvorfor vi bør undervise i språkhistoriske temaer gjennom hele utdanningsløpet. Forfatterne tar for seg språkhistoriske tema i læreplanen, samt hvordan noen lærere tolker læreplanen på dette området, og hvordan slike tema blir framstilt i enkelte lærebøker. I tillegg gir forfatterne eksempler på både metodikk og konkrete språkhistoriske tema som kan være starten på en større diskusjon rundt hvilke språkhistoriske muligheter som fins i skole og utdanning.
Språkhistoriske muligheter i skole og utdanning er relevant for norsklærere i grunnskole og videregående skole, studenter og forskere, og for alle som interesserer seg for språkhistoriske tema generelt og språkhistoriedidaktikk spesielt.
-
Denne boka er utgitt med åpen tilgang på Cappelen Damm Forskning. Den kan lastes ned og leses gratis på cdforskning.no eller kjøpes i trykt utgave.
Ingvil Brügger Budal er professor i nordisk språkvitskap ved Høgskulen på Vestlandet. Ho er filolog, og er oppteken av tekst, språkbruk og språkbrukarar, både i eit diakront og synkront perspektiv. Budal har tidlegare mellom anna skrive om grammatikk og grammatikkdidaktikk, nynorskdidaktikk, språkhistorie og norrøn omsett litteratur.
Urd Vindenes er førsteamanuensis i norsk ved Institutt for språk og litteratur ved Universitetet i Sørøst-Norge. Hun har doktorgrad i nordisk språkvitenskap fra 2018 med en avhandling om syklisk fornying av demonstrativpronomen. Hun forsker blant annet på syklisitet i språkendring, talemålsendringer og norskdidaktiske temaer som grammatikk- og språkhistoriedidaktikk.
Evy Beate Stykket er universitetslektor i norsk ved Universitetet i Sørøst-Noreg. Ho har undervist i språklege emne på norsk årsstudium og bachelor i språk og litteratur sidan 2011. Stykket har også undervist i grammatiske og språkhistoriske tema i lærarutdanninga og i barnehagelærarutdanninga. I tillegg har ho undervisningserfaring frå vidaregåande skule, ungdomsskule og vaksenopplæring.
Bernt Ø. Thorvaldsen er professor i norsk ved Institutt for språk og litteratur ved Universitetet i Sørøst-Norge. Thorvaldsen har publisert forskningsarbeider om norrønt og norskdidaktikk, og han har vært medredaktør for flere vitenskapelige bøker. Han har også bidratt i lærebøker om norsk språk og språkhistorie.
Produktinformasjon
Innbinding: Ebok
Utgivelsesår: 2024
Utgivelsesdato: 18.12.2024
Forlag: Cappelen Damm Akademisk
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788202840273
Kategorier: Språk og litteratur, Fagbøker
Open Access Lisenstype: Creative Commons Attribution 4.0 International