International Computer and Information Literacy Study (ICILS) kartlegger fjortenåringers digitale kompetanse og algoritmiske tenkning. I denne boken analyseres data fra ICILS 2023, og forfatterne besvarer spørsmål om elevers muligheter for å utvikle sin digitale kompetanse og hvilke muligheter de har for å lykkes i denne digitale virkeligheten.
I 2023 ble ICILS gjennomført for tredje gang, og Norge har deltatt to ganger. Undersøkelsen gjennomføres hvert femte år, noe som gjør det mulig å ha et langsiktig perspektiv på utviklingen av elevers digitale kompetanse og på bruk av digital teknologi i skolen.
Undersøkelsen stiller også spørsmål til elever, lærere, skoleledere og IT-koordinatorer ved skolene om forhold knyttet til det digitale. Dette gir en helhetlig forståelse av den digitale konteksten i utdanningssystemet. Fire nordiske land deltok i 2023, noe som gir grunnlag for å identifisere og diskutere likheter og forskjeller på tvers av de nordiske landene.
Funn fra studien gir innsikt i hvilken rolle digital teknologi spiller innenfor utdanningssystemet og hvordan denne teknologien drøftes i en norsk skolekontekst. De norske funnene blir også diskutert i lys av funn fra andre nordiske land og det internasjonale gjennomsnittet.
Søkelys på digital læring: Sekundæranalyser fra ICILS 2023 vil bidra til en bredere diskusjon om hvordan skoler kan tilpasse seg den digitale utviklingen og sikre at alle elever får mulighet til å utvikle nødvendig digital kompetanse. Boken er rettet mot forskere, politikere, lærere, lærerstudenter og andre interesserte.