LÆRERVEILEDNINGER (2025) Lærerveiledningene følger grunnbøkene side for side.
I lærerveiledningene finner du forslag til hvordan du kan undervise i samfunnsfag. Du får solid bakgrunnskunnskap om alle emnene som presenteres i grunnbøkene. Dessuten får du forslag til samtalespørsmål, oppgaver og aktiviteter du kan gjøre sammen med elevene. Lærerveiledningene har mange tips til hvordan du kan legge til rette for en morsom, variert, elevaktiv og tilpasset undervisning i samfunnsfag.
LÆRERVEILEDNINGER (2025) Lærerveiledningene følger grunnbøkene side for side.
I lærerveiledningene finner du forslag til hvordan du kan undervise i samfunnsfag. Du får solid bakgrunnskunnskap om alle emnene som presenteres i grunnbøkene. Dessuten får du forslag til samtalespørsmål, oppgaver og aktiviteter du kan gjøre sammen med elevene. Lærerveiledningene har mange tips til hvordan du kan legge til rette for en morsom, variert, elevaktiv og tilpasset undervisning i samfunnsfag.
Katja Haaversen-Westhassel Skjølberg er førstelektor i statsvitenskap ved Institutt for statsvitenskap og ledelsesfag, Universitetet i Agder. Hun underviser i internasjonale forhold, samt fagdidaktikk og samfunnsfag i lærerutdanningen. Skjølbergs forskningsinteresser er innenfor samfunnsfagsdidaktikk, terrorisme og radikalisering, med særlig fokus på samfunnsfagets rolle i forebyggingen av utenforskap, ekstreme holdninger og handlinger.
Frøya Elisabeth Astrup, født 1985, debuterte som forfatter i 2020 med boka Uteskole i praksis – håndbok for læreren, utgitt på GAN Aschehoug. Frøya er utdannet adjunkt, med viderutdanning innen journalistikk, litteratur, kunst og religion. Frøya Elisabeth Astrup har arbeidet mange år som kontaktlærer på barnetrinnet. Hun har også arbeidet som journalist for Norges Håndballforbund. Nå er Frøya ansatt som forlagsredaktør.
Irene Trysnes, født 1976, er professor i samfunnsfagsdidaktikk og underviser samfunnsfag i lærerutdanningen ved Universitetet i Agder. Trysnes er særlig interessert i forskning på kontroversielle og emosjonelle temaer i undervisningen og har blant annet forsket på ungdom og seksuell trakassering, rasisme og ekstreme ytringer i skolen og ungdomsreligiøsitet.