Denne boka gir en introduksjon til norskfagets historie i den obligatoriske skolen fra den første allmueskolen i 1739 til dagens grunnskole. Målet er å gi dagens og framtidas lærere kunnskaper om fortidas norskfag for å underbygge deres identitet som norsklærere og gi dem et ståsted for å videreutvikle faget. Boka er særlig aktuell for studenter som skal bli norsklærere, men også for alle andre som er interessert i norskfagets historie.
Hva er egentlig norskfaget? Fagets innhold og funksjoner har endret seg i takt med utviklinga i skolen og samfunnet, og forfatteren beskriver endringene både i skolen og i lærerutdanninga. Kildene er blant annet styringsdokumenter, læremidler og faglige debatter i samtida.
Denne boka gir en introduksjon til norskfagets historie i den obligatoriske skolen fra den første allmueskolen i 1739 til dagens grunnskole. Målet er å gi dagens og framtidas lærere kunnskaper om fortidas norskfag for å underbygge deres identitet som norsklærere og gi dem et ståsted for å videreutvikle faget. Boka er særlig aktuell for studenter som skal bli norsklærere, men også for alle andre som er interessert i norskfagets historie.
Hva er egentlig norskfaget? Fagets innhold og funksjoner har endret seg i takt med utviklinga i skolen og samfunnet, og forfatteren beskriver endringene både i skolen og i lærerutdanninga. Kildene er blant annet styringsdokumenter, læremidler og faglige debatter i samtida.
329,-
Bla i boka
Om forfatterenProduktinformasjon
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2024
Forlag: Cappelen Damm Akademisk
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788202822132
Antall sider: 148
Kategori: Språk og estetiske fag, Språk og litteratur
Dagrun Skjelbred er professor emeritus i norsk ved Universitetet i Sørøst-Norge. Hun har forsket på læremidler og på lese- og skriveopplæring, og hun er forfatter av flere lærebøker for både grunnskolen og lærerutdanningene. I tillegg har hun lang erfaring som lærerutdanner og lærer i skolen.