Lærerveiledningen har en ryddig og oversiktlig struktur:
- en generell del om verket og fagfornyelsen
- en metodisk del med fagdidaktiske tips til hver side i elevboka
I den metodiske delen inneholder hvert oppslag faksimiler fra elevbøkene. Piler inn til faksimilene og tydelige avsnitt i teksten gir god hjelp til lærerens forberedelse av undervisningen. Det er rikelig med forslag til hvordan man kan jobbe med de enkelte tekstene, temaene og oppgavene.
Samlet sett vil du få et godt utgangspunkt for å skape motiverende norsktimer med høy grad av aktivitet og mestringsfølelse hos elevene. Forfatterne viser til velprøvde arbeidsmetoder og krydrer med kreative og lekpregede innfallsvinkler.
Lærerveiledningen har en ryddig og oversiktlig struktur:
Tove S. Frønes arbeider ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, Universitetet i Oslo. Hun forsker på elevers leseforståelse og på hvordan tekster på nett og i tradisjonelle medier leses. Tove har lenge jobbet med å utvikle leseprøver som nasjonale prøver og PISA, og har blant annet vært redaktør for boka Like muligheter til god leseforståelse? 20 år med lesing i PISA (2020). Tove har lang erfaring som kursholder for lærere, skoler og kommuner, og har også skrevet lærebøker i norsk.
Ingeborg Anly har lang erfaring som lærer, praksislærer, lese- og skriveveileder og biblioteklærer i Osloskolen. Hun har nå ansvar for skolebibliotek og litteraturformidling på Nordtvet skole, som nylig vant Lesesenterets Lesepris for 2024. Hun har vært forfatter på to læreverk i norsk fra Cappelen Damm, Kaleido 5-7 og Norsk 4-7, og har mye kurserfaring knyttet til disse to prosjektene og egne sideoppdrag. Hun har videreutdanning i skolebibliotekkunnskap fra UiA, og samtidslitteratur for barn og unge ved Norsk barnebokinstitutt. Ingeborg kjenner praksisfeltet godt, er kreativ og en god formidler både skriftlig og muntlig.
Stig Erlend Kvinge underviser på Høvik skole i Lier. Han har også jobbet med å utvikle nasjonale prøver i lesing. Stig har i mange år jobbet systematisk med leselyst og leseopplæring på mellomtrinnet.