En rekke endringer innenfor høyere utdanning de senere årene har gjort det mer utfordrende å være lærer innen sektoren for høyere utdanning. Økt fokus på studenters læring innebærer at vi i enda større grad må reflektere over undervisningsformene.
Forfatterne tar i denne boken utgangspunkt i nyere læringsforskning og peker på mulige konsekvenser for undervisning og vurderingspraksis. Bidragene veksler mellom drøftinger av helt konkrete undervisningsopplegg og mer overordnede refleksjoner over læring, undervisning og vurderingsformer i høyere utdanning. De diskuterer sentrale undervisningsformer ved universiteter og høgskoler og bidrar med ideer til læringsfremmende undervisning.
En rekke endringer innenfor høyere utdanning de senere årene har gjort det mer utfordrende å være lærer innen sektoren for høyere utdanning. Økt fokus på studenters læring innebærer at vi i enda større grad må reflektere over undervisningsformene.
Forfatterne tar i denne boken utgangspunkt i nyere læringsforskning og peker på mulige konsekvenser for undervisning og vurderingspraksis. Bidragene veksler mellom drøftinger av helt konkrete undervisningsopplegg og mer overordnede refleksjoner over læring, undervisning og vurderingsformer i høyere utdanning. De diskuterer sentrale undervisningsformer ved universiteter og høgskoler og bidrar med ideer til læringsfremmende undervisning.
Kirsten Hofgaard Lycke er professor emeritus ved Institutt for pedagogikk, Universitetet i Oslo. Lyckes forskning og interessefelt omfatter undervisning, læring og veiledning så vel som utvikling og evaluering av høyere utdanning nasjonalt og internasjonalt.
Helge I. Strømsø er professor ved Institutt for pedagogikk og LINK – Senter for læring og utdanning, Universitetet i Oslo. Strømsø har arbeidet ved Universitetet i Oslo siden 1995. Han har publisert arbeider nasjonalt og internasjonalt innen ulike universitetspedagogiske temaer, og spesielt med vekt på læringspsykologiske temaer knyttet til studenters leseforståelse, motivasjon og selvregulert læring.
Professor emeritus Per Lauvås har arbeidet med universitetspedagogikk siden tidlig på 1970-tallet, først ved Universitetet i Oslo og senere ved høgskolene i Østfold og Oslo og Akershus, nå OsloMet. Han er mest kjent for sine publikasjoner om veiledning, både i utdanning og yrke. Den første boka kom ut allerede i 1982 og er siden utkommet både i Storbritannia, Danmark og Sverige, men omsettes fortsatt etter 40 år. Etter hvert fikk vurderingsfeltet stadig større betydning med en klar rød tråd gjennom hele forfatterskapet, nemlig å styrke det veiledende elementet i vurderingen og samkjøre dette med den avsluttende, kontrollerende vurderingen.