Denne boken er tilgjengelig i en gratis åpen tilgang-utgave på cdforskning.no.
Denne tekstsamlingen undersøker hva det innebærer å danne lærere på 2020-tallet. Den er tenkt som et bidrag til en revitalisering, reformulering og operasjonalisering av danningstenkningen i lærerutdanningen.
Hvordan kan lærere og lærerutdannere arbeide for at elevenes og studentenes møte med faginnhold og medstudenter gir et utbytte som betyr noe for dem som mennesker? At virksomheten kommer dem i møte der de er, men tidvis gir et løft i retning av noe som enda ikke er? Det handler både om å utvikle kritisk tenkning og å bygge tillit og fellesskap i lærerutdanning og skole. Det innebærer å utdanne profesjonsutøvere med kritisk og etisk bevissthet som kan lede til handling, en kombinasjon som kan sammenfattes i begrepet kritisk danning. Kapitlene i boken forholder seg til en bred forståelse av danning som rommer både kunnskapsmessige, estetiske og eksistensielle dimensjoner.
Boken henvender seg til lærere, lærerutdannere og studenter i lærerutdanningene. Innholdet er også aktuelt for alle som interesserer seg for hvilke verdier som skal prege skole, utdanning og samfunn.
Denne boken er tilgjengelig i en gratis åpen tilgang-utgave på cdforskning.no.
Denne tekstsamlingen undersøker hva det innebærer å danne lærere på 2020-tallet. Den er tenkt som et bidrag til en revitalisering, reformulering og operasjonalisering av danningstenkningen i lærerutdanningen.
369,-
Produseres på bestilling. Sendes fra oss i løpet av 1–2 uker.
Bendik Fredriksen er førsteamanuensis i musikk ved Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning ved OsloMet – storbyuniversitetet. Fredriksen har doktorgrad i musikkpedagogikk fra Norges musikkhøgskole med avhandlingen Leaving the music classroom: A study of attrition from music teaching in Norwegian compulsory school. Fra 2019 til 2022 deltok han i forskningsprosjektet «FUTURED: Music Teacher Education for the Future».
Mildrid H. A. Bjerke er førsteamanuensis i engelsk ved Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning ved OsloMet – storbyuniversitetet, og har tidligere vært ansatt ved Universitetet i Stavanger og Universitetet i Sørøst-Norge. Bjerke disputerte i engelsk ved University of York i 2015 med avhandlingen Interested Disinterest: The Development of the Literature Study Guide. Hun har siden skrevet om dannelse, desinteresse, litteraturestetikk og litteraturundervisning, blant annet i artiklene «The Busy Have No Time for Tears: Affect as Political Tool in Literary Studies» (2023), «Renegotiating Aesthetic Disinterest for the Literature Classroom» (2021) og «The Literature Study Guide: Mastering the Art of English?» (2015).
Hanne Rinholm er dosent i musikk ved Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning ved OsloMet – storbyuniversitetet. Hun har publisert en rekke artikler nasjonalt og internasjonalt innenfor feltet musikkpedagogisk filosofi, musikkfilosofi og relatert til lærerutdanning. Nyere publikasjoner på norsk er kapitler i Musikk – dannelse og eksistens (Cappelen Damm Akademisk, 2017), Musikkfilosofiske tekster (red. Ø. Varkøy & H. Holm, Cappelen Damm Akademisk, 2020), Musikk og religion (red. H. Holm & Ø. Varkøy, 2022) og Jeg er lærer (red. K. E. Thorsen, H. Christensen & C. P. Dalland, Fagbokforlaget, 2023).
Øivind Varkøy er professor i musikkpedagogikk og musikkvitenskap, ansatt ved Norges musikkhøgskole. Han har publisert en lang rekke artikler, bøker og antologier innenfor musikkpedagogisk filosofi og musikkfilosofi, nasjonalt og internasjonalt. Varkøy er spesielt opptatt av legitimeringsproblematikk knyttet til kunstfagene i skolen. Den seneste publikasjonen hans på norsk er Musikkpedagogikk – mangfold og bærekraft (Ø. Varkøy & S.G. Nielsen (Red.), Cappelen Damm Forskning, 2025). Varkøy er også komponist, og står bl.a. bak CD-utgivelser med Morten Harket og Solveig Slettahjell.
Produktinformasjon
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2024
Forlag: Cappelen Damm Akademisk
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788202863784
Antall sider: 258
Kategorier: Pedagogikk, Faglitteratur for profesjonsmarkedet, Estetiske fag, Pedagogikk og lærerutdanning