Lydboken tar for seg striden om de franskbygde kanonbåtene som i julehelgen 1969, uten fransk eksporttillatelse, stakk av fra Cherbourg, angivelig for å gå til Norge, men isteden tok raskeste veien gjennom Gibraltarstredet og Middelhavet til Israel, som da hadde et desperat behov for slike sjøsterke båter. Hjernen bak kanonbåtsaken på norsk side var Martin Siem, som i en kritisk situasjon for Israel gikk helt ukonvensjonelle veier for å omgå den eksportboikott president Charles de Gaulle hadde iverksatt, bl.a. som straff for at israelske kommandosoldater i desember 1968 hadde ødelagt flyplassen i Beirut. Martin Siem gjorde Israel en tjeneste som virkelig kostet ham noe og som fikk stor oppmerksomhet over hele verden.
Lydboken tar for seg striden om de franskbygde kanonbåtene som i julehelgen 1969, uten fransk eksporttillatelse, stakk av fra Cherbourg, angivelig for å gå til Norge, men isteden tok raskeste veien gjennom Gibraltarstredet og Middelhavet til Israel, som da hadde et desperat behov for slike sjøsterke båter. Hjernen bak kanonbåtsaken på norsk side var Martin Siem, som i en kritisk situasjon for Israel gikk helt ukonvensjonelle veier for å omgå den eksportboikott president Charles de Gaulle hadde iverksatt, bl.a. som straff for at israelske kommandosoldater i desember 1968 hadde ødelagt flyplassen i Beirut. Martin Siem gjorde Israel en tjeneste som virkelig kostet ham noe og som fikk stor oppmerksomhet over hele verden.
399,-
Om forfatterenProduktinformasjon
Innbinding: Lydbok
Utgivelsesår: 2023
Forlag: Cappelen Damm
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788202784799
Kategori: Norsk sakprosa for voksne, Historie
Sendes umiddelbart
Ved kjøp av digitale produkter gjelder ikke angrerett. Lydbøkene og e-bøkene lagres på Min side under Digitale produkter, hvor man enkelt kan laste dem ned.