Gode skriveferdigheter er nødvendig for å lykkes med skolegang og utdanning, og for å kunne delta i arbeidsliv og samfunnsliv.
Forfatterne av denne boka forklarer hva skrivestrategier er, hvilke strategier som er nyttige på ulike tidspunkt i skriveprosessen og hvordan man kan arbeide med dem i skolen. Utgangspunktet er at skriving er et håndverk som alle kan tilegne seg, og at undervisning i skrivestrategier er viktig for å utvikle elevenes skrivekompetanse. Gode skrivestrategier passer for lærerstudenter og for lærere i skolen i alle fag der elever skriver. Framstillingen er særlig tilpasset mellomtrinn og ungdomstrinn, men temaet skrivestrategier er relevant for hele utdanningsløpet. Den nye utgaven er oppdatert og tilpasset endringer i Kunnskapsløftet 2020.
Gode skriveferdigheter er nødvendig for å lykkes med skolegang og utdanning, og for å kunne delta i arbeidsliv og samfunnsliv.
Forfatterne av denne boka forklarer hva skrivestrategier er, hvilke strategier som er nyttige på ulike tidspunkt i skriveprosessen og hvordan man kan arbeide med dem i skolen. Utgangspunktet er at skriving er et håndverk som alle kan tilegne seg, og at undervisning i skrivestrategier er viktig for å utvikle elevenes skrivekompetanse. Gode skrivestrategier passer for lærerstudenter og for lærere i skolen i alle fag der elever skriver. Framstillingen er særlig tilpasset mellomtrinn og ungdomstrinn, men temaet skrivestrategier er relevant for hele utdanningsløpet. Den nye utgaven er oppdatert og tilpasset endringer i Kunnskapsløftet 2020.
Trude Kringstad er universitetslektor ved Nasjonalt senter for skriveopplæring og skriveforsking ved NTNU. Hun har hovedfag i nordisk og har lang undervisningserfaring fra ungdomsskolen. I tillegg har hun holdt en rekke kurs og skrevet artikler om skriving og skriveopplæring.
Trygve Kvithyld er stipendiat og førstelektor ved Institutt for lærerutdanning, NTNU. Han har hovedfag i nordisk og har undervist i videregående skole og ved lærerutdanningen. Han har også holdt en rekke kurs og skrevet artikler om skriving, skriveopplæring og litteraturdidaktikk.
Guri Melby har jobbet ved lærerutdanningene ved Høgskolen i Oslo og Akershus (nå OsloMet) og Høgskolen i Sør-Trøndelag (nå NTNU), og som rådgiver ved Nasjonalt senter for skriveopplæring og skriveforsking. Hun har mastergrad i nordisk, har skrevet artikler om skrivedidaktikk og vært medredaktør for boka Å skrive seg inn i læreryrket (2012). Hun er nå politiker.