God leseplanlegging er en nyttig bok for lærerstudenter og lærere i alle fag. Boka presenterer det didaktiske verktøyet «Leseplanleggeren» og viser hvordan det kan anvendes i praksis på en måte som støtter elevenes leseutvikling og faglige læring. Verktøyet er tenkt som en hjelp til lærerne når de skal planlegge helhetlig undervisning med utgangspunkt i kompetansemålene i ulike fag, slik at det blir god sammenheng mellom mål, innhold, arbeidsmåter og vurdering. «Leseplanleggeren» kan bestilles som en folder eller lastes ned som en pdf fra Lesesenteret ved Universitetet i Stavanger.
God leseplanlegging er en nyttig bok for lærerstudenter og lærere i alle fag. Boka presenterer det didaktiske verktøyet «Leseplanleggeren» og viser hvordan det kan anvendes i praksis på en måte som støtter elevenes leseutvikling og faglige læring. Verktøyet er tenkt som en hjelp til lærerne når de skal planlegge helhetlig undervisning med utgangspunkt i kompetansemålene i ulike fag, slik at det blir god sammenheng mellom mål, innhold, arbeidsmåter og vurdering. «Leseplanleggeren» kan bestilles som en folder eller lastes ned som en pdf fra Lesesenteret ved Universitetet i Stavanger.
Unni Fuglestad er universitetslektor i lesevitenskap ved Lesesenteret, Universitetet i Stavanger. Hun har undervisningserfaring fra ungdomsskole, og har arbeidet med en rekke utviklingsprosjekt ved Lesesenteret. Som leder for samfunnskontakt koordinerer hun Lesesenterets samarbeid med skoler, barnehager og kommuner.
Anne Håland (1966-2021) var førsteamanuensis ved Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking, Universitetet i Stavanger. Hennes forskningsinteresser rommet blant annet perspektiver på fagspesifikk lesing og skriving, støttende stillas rundt elevenes lesing og skriving og iscenesetting av meningsfulle lese- og skrivekontekster.
Toril Frafjord Hoem er førstelektor i lesevitenskap ved Lesesenteret, Universitetet i Stavanger. Hennes forskningsinteresser er begynneropplæring, fagspesifikk lesing og skriving og helhetlig undervisingsplanlegging. Hun har lang erfaring både som lærer i grunnskolen og som lærerutdanner i høyere utdanning, spesielt når det gjelder videreutdanning og kompetanseutvikling for lærere.