Målet med denne antologien er å presentere aktuell pedagogisk forskning for å rette oppmerksomhet mot didaktikk, mer spesifikt mot behovet for fagdidaktisk forskning i helsefagene. Antologien er utarbeidet innenfor forskningsgruppen Læring og samhandling ved Fakultet for helsevitenskap ved OsloMet – storbyuniversitetet. Vi har også inkludert samarbeidspartnere fra Københavns Professionshøjskole og Rigshospitalet København.
Antologien tar for seg et utdanningseksperiment hvor overgangen mellom utdanning og yrke er hovedtema. Videre tar den for seg refleksjoner over sentrale begreper og diskusjoner innenfor fagdidaktikk, som om det er for mye praksis i sykepleierutdanningen, kompleksitet i klinisk arbeid og helsekommunikasjon. Ulike undervisningsaktiviteter som bruk av teknologi og læringsassistenter er et tema blir behandlet, og til slutt lokale læreplaner for læring og vurdering i praksisstudier.
Målet med denne antologien er å presentere aktuell pedagogisk forskning for å rette oppmerksomhet mot didaktikk, mer spesifikt mot behovet for fagdidaktisk forskning i helsefagene. Antologien er utarbeidet innenfor forskningsgruppen Læring og samhandling ved Fakultet for helsevitenskap ved OsloMet – storbyuniversitetet. Vi har også inkludert samarbeidspartnere fra Københavns Professionshøjskole og Rigshospitalet København.
Antologien tar for seg et utdanningseksperiment hvor overgangen mellom utdanning og yrke er hovedtema. Videre tar den for seg refleksjoner over sentrale begreper og diskusjoner innenfor fagdidaktikk, som om det er for mye praksis i sykepleierutdanningen, kompleksitet i klinisk arbeid og helsekommunikasjon. Ulike undervisningsaktiviteter som bruk av teknologi og læringsassistenter er et tema blir behandlet, og til slutt lokale læreplaner for læring og vurdering i praksisstudier.
Kristian Larsen er professor ved OsloMet – storbyuniversitetet og ved Institut for Folkesundhedsvidenskab, Københavns Universitet, samt forskningsleder ved Center for Sundhedsfaglig Forskning ved Rigshospitalet København. Han har sin baggrund i sygepleje, pædagogik og sociologi. Hans forskningsprofil integrerer og kombinerer sociologi, pædagogiske studier og sundhed med fokus på sociologi om sundhed og sygdom, herunder sundhedsområdets uddannelser, professioner, historie og struktur. Teoretisk er han inspireret af den franske sociolog Pierre Bourdieu.
Unni Knutstad var førsteamanuensis ved Institutt for sykepleie og helsefremmende arbeid, OsloMet – storbyuniversitetet. Hennes faglige bakgrunn er sykepleie og pedagogikk, med spesifikk forskningsinteresse rettet mot sykepleiens kunnskapsgrunnlag og sykepleiefagets didaktikk. Hun har tidligere vært dekan for avdeling for sykepleierutdanning og prorektor for Høgskolen i Oslo. De siste årene har hun vært programansvarlig for master i helsevitenskap ved OsloMet.
Kari Toverud Jensen er utdannet sykepleier med embetsstudiet i sykepleievitenskap og dr.polit (pedagogikk, Universitetet i Oslo). Hun arbeider som professor ved Institutt for sykepleie og helsefremmende arbeid, OsloMet – storbyuniversitetet, og er leder for forskningsgruppen Læring og samhandling. Jensen har tidligere vært dekan ved avdeling for sykepleierutdanning, Høgskolen i Oslo og rektor ved Høgskolen i Oslo og Akershus.