60 år etter at Jürgen Habermas ga ut sin første og viktigste bok Borgerlig offentlighet (1962) tar 93-åringen opp igjen de samme diskusjonene i det vi må anta blir hans siste bok. I to ulike tekster og et intervju drøfter Habermas hvordan de tradisjonelle mediene kommer i skyggen av nye sosiale medier og digitale plattformer som nå dominerer det offentlige ordskifte. I dette ordskifte får populister og elitister kjempe om plassen, og den frie uavhengige pressen eller den politiske debatten kommer i skyggen. I følge Habermas skaper nye kommunikasjonsformer endringer i den politiske offentligheten, som igjen betyr en ny strukturell endring av den offentlige sfære med konsekvenser for den deliberative prosessen for meningsdanning i et demokrati.
60 år etter at Jürgen Habermas ga ut sin første og viktigste bok Borgerlig offentlighet (1962) tar 93-åringen opp igjen de samme diskusjonene i det vi må anta blir hans siste bok. I to ulike tekster og et intervju drøfter Habermas hvordan de tradisjonelle mediene kommer i skyggen av nye sosiale medier og digitale plattformer som nå dominerer det offentlige ordskifte. I dette ordskifte får populister og elitister kjempe om plassen, og den frie uavhengige pressen eller den politiske debatten kommer i skyggen. I følge Habermas skaper nye kommunikasjonsformer endringer i den politiske offentligheten, som igjen betyr en ny strukturell endring av den offentlige sfære med konsekvenser for den deliberative prosessen for meningsdanning i et demokrati.
179,-
Kjøp eller lei boka påAllvit tilbyr landets største utvalg av digitale fag- og lærebøker. Eboka er universelt utformet, tilpasser seg skjermen og har utvidede funksjoner som fullt søk, notat- og markeringsfunksjon og kildehenvisningsfunksjon. Enkelt, praktisk og studievennlig!
Jürgen Habermas (f.1929) er en tysk filosof og sosiolog. Han har gjennom seks tiår vært regnet som en av Europas mest betydningsfulle intellektuelle, med et omfattende forfatterskap og innflytelse i en rekke ulike fag og debatter innen samfunnsfag og humaniora.
Produktinformasjon
Innbinding: Ebok
Utgivelsesår: 2023
Utgivelsesdato: 07.07.2023
Forlag: Cappelen Damm Akademisk
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788202811983
Originaltittel: Ein neuer Strukturwandel der Öffentlichkeit und die deliberative Politik
Serienavn: Cappelens upopulære skrifter
Serienummer: 85
Oversatt av: Anders Dunker
Kategorier: Historie, religion og filosofi, Fagbøker, Samfunnsvitenskap
Anmeldelser
«Det er ikke tvil om at antall mediekanaler har økt voldsomt med digitaliseringen. Det er heller ikke tvil om at allmennkulturelle tidsskrift har en svakere posisjon i mediemarkedet enn de har hatt, eller at mange demokratier svekkes av den måten digitale medier er organisert og brukes på. Boka er god når den identifiserer, beskriver og maner til kamp mot disse høyst reelle problemene. [...] Aller best er den med sine klargjøringer av Habermas’ teori om deliberativ politikk.»
– Hallvard Moe, Tidsskrift for samfunnsforskning
«Boken er også kjærkommen fordi den tar opp spørsmål om offentligheten som er relevant for den nye generasjonen av mediebrukere, som kanskje i hovedsak kjenner offentligheten gjennom bruk av digitale medier. I tillegg kan den nok fungere som en vei inn i Habermas’ tenkning for en ny generasjon av interesserte, da den både er lettfattelig og konsentrert.»
«Tatt i betraktning at Den nye offentligheten er utgitt av en 93 år gammel forfatter, er teksten overraskende tilstedeværende. Habermas har trolig rett i at de nye sosiale mediene i liten grad har bidratt til å demokratisere eller på noen måte høyne kvaliteten i det offentlige ordskiftet.»
«Teksten til Veiden er nyttig og god lesnad, og han er ispedd både undring og lun humor. Omsetjaren Anders Dunker har òg gjort utmerkt arbeid [...] Ein lyt vere ørlite habermasochistisk for å arbeide seg gjennom første del av boka. Meiningane er samantrengde, og det er mangt gammalt ein vert mint om. Men så losnar det, og ein skjønar etter kvart at dette er ei viktig bok å verte kjend med.»