Boken handler om hvordan vi kan forstå ulike former for utfordrende atferd, og hvilke tiltak med bakgrunn i forskning vi kan anbefale. Tema som inngår, er: barn og elever i utfordrende kontekster, stressmestring på mange nivåer, sosial emosjonell læring, autoritative klimaer, betydningen av interaksjoner, implementering relatert til dette temaet og en systemteoretisk oppsummering. Innholdet i boken kan relateres til både barnehage, grunnskole og videregående skole.
Målgruppen er forskere, masterstudenter og ansatte i barnehage, skole og PPT.
Boken handler om hvordan vi kan forstå ulike former for utfordrende atferd, og hvilke tiltak med bakgrunn i forskning vi kan anbefale. Tema som inngår, er: barn og elever i utfordrende kontekster, stressmestring på mange nivåer, sosial emosjonell læring, autoritative klimaer, betydningen av interaksjoner, implementering relatert til dette temaet og en systemteoretisk oppsummering. Innholdet i boken kan relateres til både barnehage, grunnskole og videregående skole.
Målgruppen er forskere, masterstudenter og ansatte i barnehage, skole og PPT.
Pål Roland har doktorgrad i utdanningsvitenskap og er dosent ved Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning (NSLA), Universitetet i Stavanger. Forskningen er hovedsakelig knyttet til innovasjon i barnehage og skole, klasseledelse, endringsledelse, sosial og emosjonell læring og tidlig intervensjon. Roland har ca 20 års erfaring i arbeidet med utfordrende atferd. Han har skrevet en rekke bøker og artikler i nasjonale og internasjonale tidsskrifter. Videre har han utviklet, gjennomført og forsket på omfattende intervensjoner i barnehage og skole, som for eksempel Respekt, Være sammen, Læringsmiljøprosjektet (Utdanningsdirektoratet) og Inkluderende barnehage og skoleprosjekt (Utdanningsdirektoratet). Roland deltar i NFR-prosjektene CIESL (klasseledelse og implementering), Resilient (livsmestring) og Selma (livsmestring) ved NSLA, Universitetet i Stavanger.
Produktinformasjon
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2025
Forlag: Cappelen Damm Akademisk
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788202833657
Antall sider: 159
Kategori: Pedagogikk, Pedagogikk og lærerutdanning