God leseplanlegging (Heftet)

Forfatter:

, og

Forfatter: , og
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2017
Antall sider: 108
Forlag: Cappelen Damm Akademisk
Språk: Bokmål / Nynorsk
ISBN/EAN: 9788202533922
Kategori: Fagbøker
Fag: Lese- og skriveopplæring, Norsk
Nivå: Akademisk
Omtale God leseplanlegging

God leseplanlegging er en nyttig bok for lærerstudenter og lærere i alle fag. Boka presenterer det didaktiske verktøyet «Leseplanleggeren» og viser hvordan det kan anvendes i praksis på en måte som støtter elevenes leseutvikling og faglige læring. Verktøyet er tenkt som en hjelp til lærerne når de skal planlegge helhetlig undervisning med utgangspunkt i kompetansemålene i ulike fag, slik at det blir god sammenheng mellom mål, innhold, arbeidsmåter og vurdering.

«Leseplanleggeren» kan bestilles som en folder eller lastes ned som en pdf fra Lesesenteret ved Universitetet i Stavanger.

Til toppen

Du vil kanskje også like

Om forfatter
Unni Fuglestad er universitetslektor i lesevitenskap ved Universitetet i Stavanger. Hun er lektor med hovedfag i historie, og har lang undervisningserfaring fra ungdomsskolen. Hun har arbeidet med videreutdanning av lærere og deltatt i prosjektene Ungdomstrinn i utvikling og Språkløyper.

Toril Frafjord Hoem er førstelektor med master i lesevitenskap. Hun har også lang fartstid fra grunnskolen. Hoem interesserer seg spesielt for læreres læring. Hun har hatt ansvaret for skolering av ressurslærere i lesing i den nasjonale satsingen «Ungdomstrinn i utvikling» og har vært utviklingspartner for flere skoler i skolebaserte kompetanseutviklingsprosjekter. Hoem har utviklet og hatt fagansvar for videreutdanningskurs for lærere i lesing og skriving som grunnleggende ferdighet, og norsk med vekt på lesing og skriving for lærerspesialister. Hun har publisert artikler om lesing og skriving i begynneropplæringen og fagspesifikk lesing og skriving.

Anne Håland er førsteamanuensis i lesevitenskap ved Universitetet i Stavanger. Hun er også utdannet lærer, og har lang fartstid i grunnskolen. Hun har vært delaktig i ulike prosjekter initiert av Utdanningsdirektoratet, blant annet Ungdomstrinn i utvikling, og hun har gitt ut to bøker om skriveopplæring for lærerutdanningen.