Digitale forskningsmetoder (Heftet)

Serie: Forskningsmetoder 

Forfatter:

og

Forfatter: og
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2021
Forlag: Cappelen Damm Akademisk
Språk: Bokmål
Serie: Forskningsmetoder
ISBN/EAN: 9788202693930
Kategori: Samfunnsvitenskap og Fagbøker
Fag: Metode og studieteknikk, Metodefag, Samfunnsfag, Sosiologi, Statsvitenskap
Nivå: Akademisk
Omtale Digitale forskningsmetoder

Digitale forskningsmetoder gir en introduksjon til ulike strategier for å samle samfunnsvitenskapelige data ved bruk av digitale hjelpemidler. Boken skiller mellom forskningsdesign hvor innhold på internett og sosiale medier brukes som sekundærdata (tekst, bilder og video som ikke er produsert for forskningsformål) og forskningsdesign hvor digitale plattformer og verktøy brukes til å skape primærdata (innsamling av data for forskningsformål).

Noen sentrale tema som behandles i boken er:

  • Rekruttering av respondenter til spørreskjema via sosiale media
  • Nettbaserte intervju
  • Virtuell etnografi og visuelle metoder
  • Stordata
  • Forskningsetiske dilemma ved digitale forskningsmetoder
  • Metodologiske utfordringer ved digitale forskningsmetoder
Boken passer både for studenter og etablerte forskere som ønsker en innføring i samfunnsvitenskapelige digitale forskningsmetoder.

Til toppen

Flere bøker av Anne Tjønndal og Ingrid Fylling:

Om forfatter

Anne Tjønndal er førsteamanuensis ved Fakultet for samfunnsvitenskap, Nord universitet, Bodø og førsteamanuensis II ved Institutt for sosiologi og statsvitenskap ved NTNU i Trondheim. Hun underviser i samfunnsvitenskapelig forskningsmetode og idrettssosiologi.

Ingrid Fylling er førsteamanuensis i sosiologi og fagansvarlig for metodeopplæringen ved Fakultet for Samfunnsvitenskap, Nord Universitet. Hun er også førsteamanuensis II ved UIT Norges Arktiske universitet, og underviser i samfunnsvitenskapelig forskningsmetode og velferdssosiologi.

Bøker i serien