Leïla Slimani
© Photo Catherine Hélie © Editions Gallimard

Leïla Slimani

Omtale

Leila Slimani (f. 1981) er en fransk-marokkansk forfatter og journalist. Hun debuterte med Dans le jardin de l’ogre («I uhyrets hage»), en roman som tematiserte sexavhengighet, og som ble møtt med svært positive kritikker i hjemlandet. Det store internasjonale gjennombruddet kom med Vuggesang, som nå er under oversettelse til nærmere 40 språk. I Frankrike vant den Goncourt-prisen, mens salgstallet begynner å nærme seg en million.

Slimani har også publisert en sakprosabok, Sex et mensonge. La vie sexuelle au Maroc («Sex og løgner. Sexliv i Marokko»).

Slimani ble i 2017 utpekt av president Emmanuel Macron som hans «personlige representant» for å promotere fransk språk og kultur i utlandet.

Anmeldelser
Leïla Slimani har vunnet den prestisjetunge Goncourt-prisen med en kresen, liten thriller som aldri lar oss være i tvil om løsningen. Det lille barnet er dødt - på bare sekunder - får vi vite fra første stund, men spørsmålet er ikke hvem, men langt mer hvorfor. Og for en hvit middelklasse som tidvis drømmer om en au pair eller dagmamma er dette en utforskning av forskjellssamfunnet, kulturforskjeller og hvordan det å stole på noen kan utløse det tilnærmet verste marerittet.
 
Jarle Natland, Hamar ArbeiderbladVuggesang
«En intens roman som på finurlig vis avdekker avgrunnen mellom herskap og tjenere i det moderne klassesamfunnet.
Leïla Slimani har med Vuggesang skrevet en dypt original og skremmende roman om tiden vi lever i,
kamuflert som en psykoligsk thriller.»
 
Ole Jacob Hoel, AdresseavisenVuggesang
« Vuggesang er en gjennomtrengende thriller som etterlater et fysisk ubehag - og undertegnede var satt ut i flere dager etter siste setning.
Vuggesang kan fort stående som årets nifseste og mest urovekkende leseopplevelse.»
 
Elin Brend Bjørhei, VGVuggesang
« Vuggesang er et briljant eksempel på at selve forbrytelsen langt fra er det viktigste elementet å fokusere på. Det essensielle er motivet, drivkreftene som leder opp til ugjerningen.»
AftenpostenVuggesang
« Denne prisvinnende romanen har en sjokkartet virkning. (...)
Slimanis følsomme, direkte og jordnære språk kommer til sin fulle rett i Thomas Lundbos finstemte oversettelse. Språket skaper en nervøs uro under den tilsynelatende barnevennlige overflaten.»
Karakter: 5/6

Gro Jørstad Nilsen, Bergens TidendeVuggesang
«Jeg skal vedde på at dette er den skarpeste thrilleren du kommer til å lese i år, for ikke å snakke om at det er en påtrengende kommentar om klasse, rase, kjønn og morskap.»
IndependentVuggesang
«En moralskildring tilskåret med barberkniv.»
Frankfurter Allgemeine ZeitungVuggesang
«Et vekselbad av følelser, beklemmende lesning. Men samtidig så godt komponert og tilspisset at man vil lese videre, man bare lese videre.»
«Den er tydelig, den er vond, den er storartet.»
Frankfurter Allgemeine SonntagszeitungVuggesang
«En sosial tragedie til å miste pusten av – forstyrrende, men også til å lære av.»
La CroixVuggesang
«Leila Slimani bekrefter sitt ville fortellertalent i Vuggesang, en uppercut av en roman …»
«Spennende … intelligent og treffende menneskelig.»
The ObserverVuggesang
«En bok som tvinger deg til å lese videre.»
The TimesVuggesang
«Leïla Slimani har vunnet den prestisjetunge Goncourt-prisen med en kresen, liten thriller som aldri lar oss være i tvil om løsningen. Det lille barnet er dødt - på bare sekunder - får vi vite fra første stund, men spørsmålet er ikke hvem, men langt mer hvorfor. Og for en hvit middelklasse som tidvis drømmer om en au pair eller dagmamma er dette en utforskning av forskjellssamfunnet, kulturforskjeller og hvordan det å stole på noen kan utløse det tilnærmet verste marerittet.»
 
Jarle Natland, Hamar Arbeiderblad
«En intens roman som på finurlig vis avdekker avgrunnen mellom herskap og tjenere i det moderne klassesamfunnet.
Leïla Slimani har med Vuggesang skrevet en dypt original og skremmende roman om tiden vi lever i, kamuflert som en psykoligsk thriller.»
 
Ole Jacob Hoel, Adresseavisen
«Vuggesang er en gjennomtrengende thriller som etterlater et fysisk ubehag - og undertegnede var satt ut i flere dager etter siste setning.
Vuggesang kan fort stående som årets nifseste og mest urovekkende leseopplevelse.»
 
Elin Brend Bjørhei, VG
«Vuggesang er et briljant eksempel på at selve forbrytelsen langt fra er det viktigste elementet å fokusere på. Det essensielle er motivet, drivkreftene som leder opp til ugjerningen.»
Aftenposten
«Denne prisvinnende romanen har en sjokkartet virkning. (...) Slimanis følsomme, direkte og jordnære språk kommer til sin fulle rett i Thomas Lundbos finstemte oversettelse. Språket skaper en nervøs uro under den tilsynelatende barnevennlige overflaten.»
Gro Jørstad Nilsen, Bergens Tidende
«Jeg skal vedde på at dette er den skarpeste thrilleren du kommer til å lese i år, for ikke å snakke om at det er en påtrengende kommentar om klasse, rase, kjønn og morskap.»
Independent
«En moralskildring tilskåret med barberkniv.»
Frankfurter Allgemeine Zeitung
«Et vekselbad av følelser, beklemmende lesning. Men samtidig så godt komponert og tilspisset at man vil lese videre, man bare lese videre.»
WDR
«Den er tydelig, den er vond, den er storartet.»
Frankfurter Allgemeine Sonntagszeitung
«En sosial tragedie til å miste pusten av – forstyrrende, men også til å lære av.»
La Croix
«Leila Slimani bekrefter sitt ville fortellertalent i Vuggesang, en uppercut av en roman …»
Elle
«Spennende … intelligent og treffende menneskelig.»
The Observer
«En bok som tvinger deg til å lese videre.»
The Times
Bibliografi

2019 - Vuggesang

2019 - Vuggesang