Leïla Slimani
© Photo Catherine Hélie © Editions Gallimard

Leïla Slimani

Fransk-marokkanske Leïla Slimani, f. 1981, regnes som en av sin generasjons mest fremtredende forfattere.

Etter å ha jobbet flere år som journalist romandebuterte hun på prestisjeforlaget Gallimard med I udyrets hage i 2014. To år senere ga hun ut Vuggesang som brakte henne Goncourt-prisen og som gjorde henne til en internasjonal litterær verdensstjerne. Denne boka er solgt i over en million eksemplarer bare i Frankrike, og den er oversatt til mer enn 40 språk. Slimani har også skrevet flere sakprosabøker.

I 2020 kom hun med sin tredje roman, De andres land. I denne boka, som er den første i en bebudet trilogi, har hun latt seg inspirere av sine besteforeldres historie. De andres land har fått svært positive kritikker i Frankrike, og kommer ut på norsk i februar 2021. Oversettelsesrettigheter er solgt til 35 land.

Anmeldelser

«Leïla Slimani har vunnet den prestisjetunge Goncourt-prisen med en kresen, liten thriller som aldri lar oss være i tvil om løsningen. Det lille barnet er dødt - på bare sekunder - får vi vite fra første stund, men spørsmålet er ikke hvem, men langt mer hvorfor. Og for en hvit middelklasse som tidvis drømmer om en au pair eller dagmamma er dette en utforskning av forskjellssamfunnet, kulturforskjeller og hvordan det å stole på noen kan utløse det tilnærmet verste marerittet.»

 
Jarle Natland, Hamar ArbeiderbladVuggesang

«En intens roman som på finurlig vis avdekker avgrunnen mellom herskap og tjenere i det moderne klassesamfunnet.
Leïla Slimani har med Vuggesang skrevet en dypt original og skremmende roman om tiden vi lever i, kamuflert som en psykoligsk thriller.»

 
Ole Jacob Hoel, AdresseavisenVuggesang

«Vuggesang er en gjennomtrengende thriller som etterlater et fysisk ubehag - og undertegnede var satt ut i flere dager etter siste setning.
Vuggesang kan fort stående som årets nifseste og mest urovekkende leseopplevelse.»

 
Elin Brend Bjørhei, VGVuggesang

«Ingen skriver mer interessant om vår tids avgrunner enn Leila Slimani.»

«Vuggesang er et briljant eksempel på at selve forbrytelsen langt fra er det viktigste elementet å fokusere på. Det essensielle er motivet, drivkreftene som leder opp til ugjerningen.»

AftenpostenVuggesang

«Denne prisvinnende romanen har en sjokkartet virkning. (...) Slimanis følsomme, direkte og jordnære språk kommer til sin fulle rett i Thomas Lundbos finstemte oversettelse. Språket skaper en nervøs uro under den tilsynelatende barnevennlige overflaten.»

Gro Jørstad Nilsen, Bergens TidendeVuggesang

«Jeg skal vedde på at dette er den skarpeste thrilleren du kommer til å lese i år, for ikke å snakke om at det er en påtrengende kommentar om klasse, rase, kjønn og morskap.»

IndependentVuggesang

«En moralskildring tilskåret med barberkniv.»

Frankfurter Allgemeine ZeitungVuggesang

«Et vekselbad av følelser, beklemmende lesning. Men samtidig så godt komponert og tilspisset at man vil lese videre, man bare lese videre.»

«Den er tydelig, den er vond, den er storartet.»

Frankfurter Allgemeine SonntagszeitungVuggesang

«En sosial tragedie til å miste pusten av – forstyrrende, men også til å lære av.»

La CroixVuggesang

«Leila Slimani bekrefter sitt ville fortellertalent i Vuggesang, en uppercut av en roman …»

«Spennende … intelligent og treffende menneskelig.»

The ObserverVuggesang

«En bok som tvinger deg til å lese videre.»

The TimesVuggesang

Leïla Slimani har vunnet den prestisjetunge Goncourt-prisen med en kresen, liten thriller som aldri lar oss være i tvil om løsningen. Det lille barnet er dødt - på bare sekunder - får vi vite fra første stund, men spørsmålet er ikke hvem, men langt mer hvorfor. Og for en hvit middelklasse som tidvis drømmer om en au pair eller dagmamma er dette en utforskning av forskjellssamfunnet, kulturforskjeller og hvordan det å stole på noen kan utløse det tilnærmet verste marerittet.

 
Jarle Natland, Hamar ArbeiderbladVuggesang

«En intens roman som på finurlig vis avdekker avgrunnen mellom herskap og tjenere i det moderne klassesamfunnet.
Leïla Slimani har med Vuggesang skrevet en dypt original og skremmende roman om tiden vi lever i,
kamuflert som en psykoligsk thriller.»

 
Ole Jacob Hoel, AdresseavisenVuggesang

« Vuggesang er en gjennomtrengende thriller som etterlater et fysisk ubehag - og undertegnede var satt ut i flere dager etter siste setning.
Vuggesang kan fort bli stående som årets nifseste og mest urovekkende leseopplevelse.»

 
Elin Brend Bjørhei, VGVuggesang

« Vuggesang er et briljant eksempel på at selve forbrytelsen langt fra er det viktigste elementet å fokusere på. Det essensielle er motivet, drivkreftene som leder opp til ugjerningen.»

Pål Gerhard Olsen, AftenpostenVuggesang

« Denne prisvinnende romanen har en sjokkartet virkning. (...)
Slimanis følsomme, direkte og jordnære språk kommer til sin fulle rett i Thomas Lundbos finstemte oversettelse. Språket skaper en nervøs uro under den tilsynelatende barnevennlige overflaten.»
Karakter: 5/6

Gro Jørstad Nilsen, Bergens TidendeVuggesang

«Jeg skal vedde på at dette er den skarpeste thrilleren du kommer til å lese i år, for ikke å snakke om at det er en påtrengende kommentar om klasse, rase, kjønn og morskap.»

IndependentVuggesang

«En moralskildring tilskåret med barberkniv.»

Frankfurter Allgemeine ZeitungVuggesang

«Et vekselbad av følelser, beklemmende lesning. Men samtidig så godt komponert og tilspisset at man vil lese videre, man bare lese videre.»

«Den er tydelig, den er vond, den er storartet.»

Frankfurter Allgemeine SonntagszeitungVuggesang

«En sosial tragedie til å miste pusten av – forstyrrende, men også til å lære av.»

La CroixVuggesang

«Leila Slimani bekrefter sitt ville fortellertalent i Vuggesang, en uppercut av en roman …»

«Spennende … intelligent og treffende menneskelig.»

The ObserverVuggesang

«En bok som tvinger deg til å lese videre.»

The TimesVuggesang