Bokpod
Podcast med Karin Fossum
I denne podcasten snakker Karin Fossum om livet, Konrad Sejer, vennskapet til en drapsmann og det å bli refusert gjennom 14 år.
Karin Fossum er født i 1954 i Sandefjord. Hun debuterte allerede i 1974 med diktsamlingen Kanskje i morgen, som hun fikk Tarjej Vesaas' debutantpris for. Siden har hun gitt ut bøker i de fleste sjangre: dikt, noveller og romaner.
I 1995 kom Evas øye, den første kriminalromanen med den sindige Konrad Sejer som etterforsker, og Karin Fossums gjennombrudd i forhold til et stort publikum, var et faktum. Flere av romanene er filmatisert både for kino og TV. Fossum er tildelt Rivertonprisen to ganger.
Se oversikt over tilgjengelige utgaver i serien om Konrad Sejer her.
Karin Fossums bøker er oversatt til 25 språk, og belønnet med flere internasjonale priser. I 2005 var den engelske oversettelsen av Elskede Poona «runner up» i konkurransen om britiske Crime Writers' Associations Gold Dagger-pris, av mange regnet som verdens mest prestisjefulle pris for kriminallitteratur. Hun har også vunnet Los Angeles Times Book Prize for samme bok.
"I flere av hennes krimfortellinger er de psykologiske aspektene like interessante som selve oppklaringen. Dette samsvarer med en tendens man kan se i Fossums øvrige forfatterskap (...) nemlig en interesse for den avvikende eller skadde psyke." Per Thomas Andersen: Norsk litteraturhistorie, 2. utgave.
Bokpod
I denne podcasten snakker Karin Fossum om livet, Konrad Sejer, vennskapet til en drapsmann og det å bli refusert gjennom 14 år.
Viser 1 - 40 av 161
med «Bakom synger døden» leverer Karin Fossum en av sine sterkeste krimromaner. med «Bakom synger døden» leverer Karin Fossum en av sine sterkeste krimromaner. «(...) med "Bakom synger døden" leverer Karin Fossum en av sine sterkeste krimromaner.»
«Hendelsene og persongalleriet oppleves så til de grader troverdige. Som leser underholdes du og rystes på samme tid.»med «Bakom synger døden» leverer Karin Fossum en av sine sterkeste krimromaner.
«(...) så realistisk og sterkt at det rett og slett er glitrende litteratur - uavhengig av sjanger.»
«Det er Karin Fossums psykologiske refleksjoner som imponerer - selv om dramaturgien og fremdriften også er upåklagelig.»
«(...) byr på overraskelser og en og annen twist som fikk meg til å tenke: Den så jeg ikke komme…Og da kan det nesten ikke bli bedre.»
«Karin Fossums nye krim er med andre ord noe for seg selv. I positiv forstand.»
«(...) holder leseren i et jerngrep inntil de aller siste sidene er lest.»
«(...) en spenning som trekker leseren inn og deretter holder på grepet til oppklarningen 380 sider seinere.»
«En av Karin Fossums store styrker som krimforfatter har alltid vært hennes psykologisering av forbrytelsene. Det er liksom som om hun er mindre interessert i hva som har skjedd enn i hvorfor.»
«(...) briljerer Fossum med sine psykologiske dypdykk»
« når Karin Fossum først er virkelig god, så er det knapt noen som skriver bedre krim enn henne.»
«Fossums femtende og siste bok om Konrad Sejer er en stilig, variert og på alle vis leseverdig krim.»
«en voldsomt aktuell og mesterlig utført krimbok. [...] Alt er så godt gjort at man har lyst til å lese boken en gang til når man vet hvordan alt henger sammen»
«tradisjonell, klassisk fortellerkunst utført med elegant penn.
[...] Med et stort og variert persongalleri får Karin Fossum denne gangen vist fram hele sitt register: Psykologisk skarpsyn og blikk for menneskers forfengelighet, uberegnelighet og hemmelige raseri.
[...] Det er mange slike fall og avsløringer gjennom denne særdeles velskrevne og komplekse historien. Karin Fossum viser i sin nyeste roman at hun behersker spenningsromanens mange innfall og utfall, som den overraskende lille detaljen som får avgjørende betydning, løgnen som avsløres, forfengelighet som punkteres og illusjoner som brister. Karin Forum leverer ikke bare spenning, hun viser fram mennesker på det mest sårbare og det mest brutale.»
«Karin Fossum på sitt beste»
"Ubehagelige overraskelser finnes i Formørkelsen også, men det er hennes sedvanlige skarpe beskrivelser av menneskets mørke sider, som bærer boka, og som får deg som leser til holde pusten med jevne mellomrom."
"(...)en interessant og vellykket krim med litt ekstra ettersmak."
"En leseropplevelse det er verdt å ta med seg inn i høstmørket"
"Når hun dessuten evner å skape kløktige intriger og fører et sobert språk, blir resultatet deretter: Kvalitet."
"Karin Fossum viser seg nok engang som en strålende forfatter, med en sterk evne til å forsøke å forstå hva livet er. Og døden."
"Karin Fossum skriver krim som ingen andre. Hun er mer interessert i menneskene enn forbrytelsen. Derfor er hun mer spennende å følge enn noen annen norsk krimforfatter.(...) Karin Fossum demonstrerer sitt mesterskap enda en gang."
"Nok en gang har krimdronninga Karin Fossum levert en intens, psykologisk krimroman."
"Høstens roman, Formørkelsen, står fram som en av Karin Fossums beste. Igjen serverer hun ubehag og katastrofer innpakket i skarpslipt språk, og med vidåpne sanser for psykologiske finesser(...) Karin Fossum fører et nøkternt språk, fylt opp av originale og presise karakteristikker. Det er lett og ledig, men likevel aldri lettvint eller sentimentalt. I Formørkelsen kommer alle Karin Fossums kvaliteter til syne: Den dybdeborende psykologen, den vitale fortelleren og den finslipte ordkunstneren."
"Påstand står mot påstand og der henger både saken, og denne spesielle krimboka. Egentlig er det Karin Fossum som er Norges fremste krimforfatter.."
" Jeg synes den er uhyre spennende, og spenningen ligger i det psykologiske dramaet, relasjonen mellom Miele og Sylvi og det som omverdenen får med seg og hva de påvirkes av og hva de tror på."
"(...) en ener blant norske forfattere. Hun nøyer seg ikke en lineær årsaksforklaring, men undersøker de mer komplekse sammenhengene som kan ligge bak. Meget bra!"
"Ubehagelige overraskelser finnes i Formørkelsen også, men det er hennes sedvanlige skarpe beskrivelser av menneskets mørke sider, som bærer boka, og som får deg som leser til holde pusten med jevne mellomrom."
"Når hun dessuten evner å skape kløktige intriger og fører et sobert språk, blir resultatet deretter: Kvalitet."
"(...)en interessant og vellykket krim med litt ekstra ettersmak."
"En leseropplevelse det er verdt å ta med seg inn i høstmørket"
"Karin Fossum skriver krim som ingen andre. Hun er mer interessert i menneskene enn forbrytelsen. Derfor er hun mer spennende å følge enn noen annen norsk krimforfatter.(...) Karin Fossum demonstrerer sitt mesterskap enda en gang."
"Karin Fossum viser seg nok engang som en strålende forfatter, med en sterk evne til å forsøke å forstå hva livet er. Og døden."
"Nok en gang har krimdronninga Karin Fossum levert en intens, psykologisk krimroman."
"Høstens roman, Formørkelsen ,står fram som en av Karin Fossums beste. Igjen serverer hun ubehag og katastrofer innpakket i skarpslipt språk, og med vidåpne sanser for psykologiske finesser.
"(...) Karin Fossum fører et nøkternt språk, fylt opp av originale og presise karakteristikker. Det er lett og ledig, men likevel aldri lettvint eller sentimentalt. I Formørkelsen kommer alleKarin Fossums kvaliteter til syne: Den dybdeborende psykologen, den vitale fortelleren og den finslipte ordkunstneren."
"Påstand står mot påstand og der henger både saken, og denne spesielle krimboka. Egentlig er det Karin Fossum som er Norges fremste krimforfatter.."
"Høstens roman, Formørkelsen, står fram som en av Karin Fossums beste. Igjen serverer hun ubehag og katastrofer innpakket i skarpslipt språk, og med vidåpne sanser for psykologiske finesser(...) Karin Fossum fører et nøkternt språk, fylt opp av originale og presise karakteristikker. Det er lett og ledig, men likevel aldri lettvint eller sentimentalt. I Formørkelsen kommer alle Karin Fossums kvaliteter til syne: Den dybdeborende psykologen, den vitale fortelleren og den finslipte ordkunstneren."
"La oss si det med det samme: Karin Fossum er simpelthen en fantastisk forfatter, en skribent som våger der andre feiger ut, en dikter som lodder dypt der andre cruiser overflaten, en forteller som er mye mer opptatt av menneskene hun skildrer enn løsningen på krimgåten de roter seg inn i."
"Få krimromaner har rystet meg så mye som Karin Fossums «Elskede Poonah» fra 2000. Den var en fryd å lese, samtidig som handlingen og persongalleriet gjorde meg direkte vondt. «Helvetesilden» (2014), ga meg litt av de samme følelsene. Nok en gang med en vond historie, der mennesker, som har det vanskelig nok som det er, møter døden på grusomt vis. Skrevet på briljant måte med Fossums enestående evner til å speile hverdagen til sosialt mistilpassede karakterer. Nå har hun gjort det igjen. (...)Måten Fossum legger brikkene mot den grusomme avsløringen, sørger for frysninger nedover ryggen."
"I denne nye romanen, som i svært mange av hennes tidligere, utviser hun en psykologisk innlevelse i, og empati med sine litterære skikkelser som sprenger grensene for tradisjonell kriminallitteratur, og gjør romanen til høyverdig skjønnlitteratur.(...) Portrettet av Ragna Riegel både betar og skremmer. Vi lider og lever med henne. Og når fokus glimtvis rettes mot Konrad Sejer, kommer vi enda tettere inn på ham enn vi har gjort i noen av de foregående romanene. Når så dette er koblet sammen med både intens spenningsoppbygning og et totalt forbløffende og uventet avslutningscrescendo, blir «Hviskeren» for meg et mesterstykke."
"Denne boka til Karin Fossum kommer helt sikkert til å bli nominert til en rekke priser, for den er både god og uvanlig. I sine kriminalromaner er Fossum kjent for å gi karakterene sine psykologisk dybde og troverdighet. (...) Det er den inngående skildringen av et menneskes innerste tanke- og følelsesverden som er bokas prosjekt, og som er så eminent gjort at man som leser blir målløs over den innsikten og forståelsen som forfatteren besitter, samt av måten hun formidler dette på. Det er vanskelig å sette seg inn i andres tankesett og skildre det troverdig. Men Fossum kan det."
"Mesterlig."
"Hun har skrevet en rystende god historie om et menneske som kunne vært naboen vår (og vel så det), tatt utgangspunkt i norsk dagligliv av i dag. Så har hun tøyd strikken, gjort forholdene mer ekstreme.Og samtidig har hun beholdt et grunnelement i klassisk krim, katt og mus-leken mellom forfatter og leser. For «Hviskeren» er ikke ren sosialrealistisk tristesse. Den har sine doser humor, og intrigen er såpass mystisk og har såpass til twist at vi etter at vi tror vi har skjønt alt, plutselig ikke aner hva vi skal tro."
«Hviskeren» er en roman som kan måle seg med hva som helst, både i og utenfor kriminallitteraturen."
"Hviskeren er bedre enn Rivertonvinneren Helvetesilden og inneholder alt det som gjør Fossum til en av Norges fremste krimforfattere: Dyp psykologisk innsikt og grundige personportretter. Et levende og treffende språk. Krypende, nifs uhygge og troverdig galskap midt i en vanlig hverdag.(...)Det unevnelige ligger og dirrer i teksten, og skaper nerve og spenning, mens historien bygger seg opp mot den sjokkerende avsløringen. "
"Psykologisk krim på høyt nivå preger årets Fossum-roman.(...) Opplagt hører "Hviskeren" med blant Fossums ypperste romaner! "
"Det er nettopp evnen til å få ofte skadeskutte hverdagsmenneskers sjeleliv til å gløde og sprake i alle regnbuens farger som er Fossums forse som forfatter. Hun har et enestående blikk for skjørhet og sårbarhet, og for kompleksiteten og den mørke humoren i disse sinnstilstandene (...) Hviskeren bidrar til å stadfeste at Karin Fossum med sitt perfekte gehør for den foruroligende psykologiske finmekanikken, er en ener i den hjemlige kriminallitteraturen som ellers er altfor opptatt av å tekkes det friksjonsløse underholdningsbegrepet."
"Karin Fossums nye roman «Hviskeren» har kvaliteter som kjennetegner forfatteren på sitt beste: Finslipt psykologisk innsikt i kombinasjon med grøssende ubehag. Det er Karin Fossums valg av karakterer og evnen til å se den menneskelige tragedien bak forbrytelsen, som positivt skiller henne ut fra hovedtyngden av krimforfattere. Ragna Riegel i «Hviskeren» er sånn sett en typisk Karin Fossum figur. Beskrevet og levert med presisjon og språklig omtanke, et kvinneportrett som ikke lett glemmes."
«Karin Fossum er en mester i å beskrive folks strevsomme liv. Vi klarer å forstå hvordan et uhyrlig dobbeltdrap kan finne sted, og Fossum skriver med et godt og kjærlig blikk for detaljer og relasjoner.»
«Det er en fryd å få være med på sammensyingen av de tre parallelle historiene. Der er forfatteren i sitt ess. Og måten hun forklarer forbrytelsen på og hva som ligger gjemt i galskapens skygge, avslører en empatisk logikk som mange i vårt samfunn har veldig mye å lære av. Karin Fossum er i sannhet noe for seg selv.»
«Intrikat og overraskende»
«Karin Fossum er den litterært sterkeste av de norske krimforfatterne [...].»
«Så skakende, medrivende og smertefull at man gir seg ende over.[...]
Hadde det vært flere øyne enn seks på terningen, hadde denne romanen
fått dem»
«Og som Ibsen skriver Fossum et nydelig språk – presist, bildeskapende,
ikke ett overflødig ord [...] Igjen er det en fornøyelse å møte
parhestene Sejer og Skarre.»
"Karin Fossum leverer igjen et imponerende stykke arbeid – intet mindre.."
"Dermed blir Helvetesilden en god oppfølger til Fossums tidligere psykologiske romaner - glimrende fortalt, og skapt innenfor en ramme som fascinerer og begeistrer."
"Det tette blikket på hovedpersonene, og det lurende mørket under overflaten, gjør at dette ikke blir en typisk politi og morderfortelling. Det er i stedet en historie om menneskeskjebner, begravde historier og vonde følelser som griper tak i leseren og holder fast en god stund etter at boka er slutt."
"Karin Fossum er i flytsonen. (...) hun leverer fra seg det som må være en av hennes mest inntrengende og bevegende romaner. En forfatter på høyden av sin skaperkraft."
"Med vårens roman Helvetesilden har Karin Fossum skrevet en av sine beste krimfortellinger.[...] Nettopp dette blikket på hverdagen, på levende menneskers strev med å få livet til å henge sammen, er Fossum en mester til å hente fram i sin skrivekunst. Hun gjør det i en dempet tone, med en aldri sviktende omtanke for sine karakterer.[...] I Helvetesilden nærmer fortellingen seg et punkt som kan kalles hjerteskjærende mer enn uutholdelig spennende. Karin Fossum viser med sin siste roman at hun står i en særklasse som krimforfatter".
"Og som Ibsen skriver Fossum et nydelig språk – presist, bildeskapende, ikke ett overflødig ord (...) Igjen er det en fornøyelse å møte parhestene Sejer og Skarre.(...)Her får de satt alle sine gode egenskaper på prøve, og igjen består de prøven med glans. Det gjør også Karin Fossum."
"Hun skriver kvalitetskrim av ypperste, internasjonal klasse. Nå slår hun til med en roman som etter min mening må være en av hennes aller beste. Den bærer tittelen Helvetetsilden. Så skakende, medrivende og smertefull at man gir seg ende over.(...) Hadde det vært flere øyne enn seks på terningen, hadde denne romanen fått dem."
"Intrikat og overraskende"
"Karin Fossum er den litterært sterkeste av de norske krimforfatterne (...) Komposisjonen er god, og flere av karakterene i «Helvetesilden» vil leve i lenge etter endt lesning."
"Med vårens roman Helvetesilden har Karin Fossum skrevet en av sine beste krimfortellinger.(...) Nettopp dette blikket på hverdagen, på levende menneskers strev med å få livet til å henge sammen, er Fossum en mester til å hente fram i sin skrivekunst. Hun gjør det i en dempet tone, med en aldri sviktende omtanke for sine karakterer.(...) I Helvetesilden nærmer fortellingen seg et punkt som kan kalles hjerteskjærende mer enn uutholdelig spennende. Karin Fossum viser med sin siste roman at hun står i en særklasse som krimforfatter."
"Karin Fossum er i flytsonen. (...) hun leverer fra seg det som må være en av hennes mest inntrengende og bevegende romaner. En forfatter på høyden av sin skaperkraft."
"Karin Fossum er en mester i å beskrive folks strevsomme liv. Vi klarer å forstå hvordan et uhyrlig dobbeltdrap kan finne sted, og Fossum skriver med et godt og kjærlig blikk for detaljer og relasjoner.
"Det er en fryd å få være med på sammensyingen av de tre parallelle historiene. Der er forfatteren i sitt ess. Og måten hun forklarer forbrytelsen på og hva som ligger gjemt i galskapens skygge, avslører en empatisk logikk som mange i vårt samfunn har veldig mye å lære av. Karin Fossum er i sannhet noe for seg selv."
"Det tette blikket på hovedpersonene, og det lurende mørket under overflaten, gjør at dette ikke blir en typisk politi og morderfortelling. Det er i stedet en historie om menneskeskjebner, begravde historier og vonde følelser som griper tak i leseren og holder fast en god stund etter at boka er slutt."
"Dermed blir Helvetesilden en god oppfølger til Fossums tidligere psykologiskeromaner - glimrende fortalt, og skapt innenfor en ramme som fascinerer og begeistrer."
"Karin Fossum leverer igjen et imponerende stykke arbeid – intet mindre.."
"Altså nok en roman fra Karin Fossum med solid litterær kvalitet hele veien, veloverveide utporsjoneringer av avslørende detaljer og sitrende spenning."
"Karin Fossum viser hvordan kriminalromanen kan være noe mer enn ren underholdningslitteratur. (...) Velskrevet og gripende om de skjulte drapene."
"Det er flere forfattere som skriver like godt eller bedre om forbrytelser enn krimforfattere. Karin Fossum er en av de beste av dem."
"Fossums kriminalromaner tøyer som regel sjangerens grenser, slik er det også her. Fossum er en mester i a ta opp aktuelle problemstillinger; denne gangen er det "sorteringssamfunnet" hun stiller ubehagelige spørsmål til.(...)Fossum på sitt beste i en viktig og godt skrevet roman."
"Knapt noen andre i norsk krim har holdt et høyere litterært nivå enn Karin Fossum i sine Konrad Sejer-bøkene. Hun har bedre enn de alle fleste maktet å komme under huden på sin hovedperson, samtidig som hun med stor innsikt skaper bakgrunn og dybde i beskrivelsen av hverdagsmenneskene som ender som drapspersoner."
"Karin Fossum er blant våre fremste forfattere, uansett sjanger. Det skyldes hennes unike evne til å skape levende mennesker og hennes dype forståelse av menneskesinnet. Dette har hun alltid mestret, men aldri bedre enn i Carmen Zita og døden."
"Som vanlig glitrer Fossum med sine personskildringer og ubehagelige dypdykk i menneskesinnet. Og ingen andre etterforskerpar har satt seg så sterkt i sjela til krimelskere som Konrad Sejer og Jacob Skarre."
"Karin Fossum har med denne boka levert nok en god krim, og befester sin stilling som Norges krimdronning."
"Original, velskrevet og samfunnsaktuell!"
"Dette er egentlig en glitrende god beskrivelse av mennesker ved noen av livets mest krevende veiskiller. En stor grad av leserens medfølelse skaper engasjement og innlevelse - nødvendige elementer også i den skarpeste krim."
"«Carmen Zita og døden» er antakelig årets mest velskrevne krim, og den bærer i seg en historie som er mye større enn gåten som skal oppklares.(...)Karin Fossum er mesterlig, hun utfordrer krimsjangeren og skaper ubehag og ettertanke som lever lenge etter at gåten er løst."
"Fossum er veldig god på sine karakterbeskrivelser, og i denne krimmen gjør hun intet unntak."
"Rundt den besnærende Carmen-skikkelsen åpner det seg opp for et refleksjonsrom knyttet til det mye omtalte sorteringssamfunnet, tilsatt Sejers og Skarres ikke helt samkjørte religiøse filosoferinger.(...) Karin Fossum gir alltid leseren den rotfestede fornøyelsen av å være i gode hender, rett og slett fordi hun har noe å melde ut over det å beherske sjangerens maskineri."
"Fjorårets roman av krimforfatteren bærer tittelen «Jeg kan se i mørket». Årets kroppsnære diktsamling viser at Karin Fossum også kan skrive lysende i mørket."
"Fossums poesi gjør inntrykk ikke minst fordi den er så hard og kontant.Natten er et annet land har ingen likegyldige tekster eller tammetransportetapper (...) Boken er på sitt beste når smerten og agget synker dypere ned i teksten og får et større billedlig uttrykk. Da kan Fossum til gjengjeld skrive eminente dikt."
"Dette er tema for Karin Fossums diktsamling, og det er skrevet uten poetiske dikkedarer. Derfor virker diktene også så sterkt, og derfor kanden også anbefales på det varmeste for lesere som selv har psykiske vansker."
"Det er sterk lesning, og det er en lesning som vekker ettertanke(...).
"Det er krevende å skrive med en fortellerstemme i jeg-form, det fordrer godtgrep og kontroll over storyen fra forfatterensside. Det har Fossum, sammenmed et renskåret, korthugget og megetgodt språk med mange fasetter og nyanser.Nå er ikke dette en ordinær krim, selv om her både er drap og rettssak – en rettssak som lar andre fortellerstemmerslippe til, om Riktor. Og – Fossum vet å komponere en historie, menneskers psyke og – et forstyrret sinn."
"Hun utfordrer, underholder og skremmer. Karin Fossum har en fremragende penn. Hovedpersonene lever intenst og på nifst vis «maler» hun ut de aparte sidene av mennesket."
"Karin Fossums mesterskap ligger på to plan. Hun har et ytterst presist og variert språk og tyr aldri til de store, metaforiske beskrivelser. Det andre er hennes innsikt i menneskesinnets ukjente og tidvis mørke dyp, som hos hovedpersonen Riktor."
"Språket i boka er poetisk og levende. Boka er spennende til tross for at det ikke er noen kriminalroman i vanlig forstand. Historien er intens og til tider ubehagelig lesning, men det er umulig å legge boka i fra seg. Jeg spår at Karin Fossum ligger an til flere priser i den kommende tid."
"Hun er i det hele tatt usedvanlig god til å skildre menneskers psyke, Karin Fossum. Den egenskapen har hun allerede vist gjennom de mange krimbøkene om Konrad Sejer. Gjennom dem har hun også utviklet et absolutt gehør for språklige nyanser. Bilder, tanker og assosiasjoner knyttes sammen så alt føles helt opplagt. Teksten blir aldri tung, symbolladet, ovetydelig; nei, den er lettbent og samtidig foruroligende og ubehagelig."
"Hun har Hverdags-Norge på sitt mest traust og grått gjenkjennelige som scenegulv. Det til tross gløder det av setningene hennes rett som det er - en lavmælt og ukunstlet intensitet som setter tanker og følelser og ikke spektakulære fysiske opptrinn i høysetet (...) Karin Fossum holder den dybdepsykologiske fanen høyt hevet i den altfor DNA-profil-opptatte norske krimleiren, og ære være henne for det."
"Som vanlig skriver Fossum lett, ledig og elegant, og Riktors stemme setter seg umiddelbart. Teksten tegner et godt, men selvsagt ufullstendig, bilde av den velfungerende einstøingen, og det er en ubehagelig leseropplevelse å komme inn i hodet på denne boblemannen som lever i sin egen morbide verden."
«Jeg kan se i mørket» viser Karin Fossums store kvaliteter som forfatter. Det presise, plastiske og likevel enkle språket som synes å passe som hånd i hanske til disse bedrøvelige livsskjebnene som plasseres i Riktors ensomme og forstyrrede liv. Aldri antydning til blomstrende sentimentalitet eller forsøk på tørre, saklige og forklarende innlegg.
Fossums setninger er glassklare og levende, de er rensket for overflødigheter, og i denne romanen bærer de i seg en rytme som oppleves som optimalt avstemt til innholdet. Allerede i bokas første setninger settes Riktors fortellerstemme, sterk og tydelig og egenartet. Å få det til er vanskelig uansett hva man skriver om. Men det kan umulig være vanskeligere enn i en jeg-roman der fortelleren selv er riv ruskende gal.
"Karin Fossum har igjen levert varene og skrevet en glimrendekrimroman."
"Spennende fortelling. (...) en drivende god fortelling om den ensomme og tilsynelatende vanlige mannen Riktor (...) Boka gir et solid innblikk i et mørkt og forkvaklet menneskesinn (...) Romanens styrke er Fossums fortellerevne og gode språk, sammen med psykologisk innsikt. Det har bidratt til en meget lesverdig roman."
"Med ’Jeg kan se i mørke’ har Norges (og nattens) poetiske krimidronning, Karin Fossum, gjort det igen. Skrevet en inciterende dyster og sindig skæbnefortælling med et meget sindrigt tragisk-ironisk plot i bedste/værste style noir i tonearten mol (...) I et lakonisk, minimalistisk sprog, som zigzagger sig snært og labyrintisk i jegfortællerens lettere psykopatiske og alligevel sært skære hjerne, der dog også indeholder en kunstner, en tegner og en fortæller (...) ’Jeg kan se i mørke’ er en lille sort snebold sendt skruet og sammenpresset af sted mod sin skæbnesvangre slutning, som selvfølgelig giver endnu et sinistert smæld med halen på sidste velskrevne side. Hvordan er det nu, klicheen lyder: Hvis du kun læser én krimi om året, så snup en Karin Fossum."
"Karin Fossums siste bok er en sterk og god psykologisk thriller. Det vil forundre meg stort om ikke også denne blir filmet."
"Spenning av høy kvalitet også denne gangen."
"Fabelaktig Fossum!"
"Intelligent servert (...) her har man det helt gode for hånden."
"(...)drivende god norsk thriller."
"Karin Fossum innfrir igjen."
"Det er spennende å lese hvordan menneskene i bygda forandrer seg, hvordan livene deres faller sammen etter Johnnys grusomme vitser. En psykothriller som nesten kommer utenom de grusomme morddetaljene som ofte er vanlige i den nordiske krimlitteraturen."
"Karin Fossums romaner er alltid bemerkningsverdige psykologiske studier av gjerningsmann og offer. Enda en gang skriver hun på imponerende vis hvordan det vonde, den subtile faren, trenger inn i den tilsynelatende ideelle tilværelsen. Bøkene hennes er gjennomgående leseverdige."
"Karin Fossum skildrer hver enkelt skjebne i et medfølende språk, men sparer heller ikke på drastiske skildringer. Hun er ikke uten grunn en forfatter med internasjonal suksess."
(...) har gjort furore igjen og begått en bok som både fryder og skremmer, isner og varmer."
"Det grusomme skjer. Forfatteren svømmer ikke behagelig på overflaten, men dykker ned i mørket. Og når ting er ute av kontroll, når det grusomme virkelig skjer, setter likevel tvilen inn. Fossum gir oss ikke alle svarene, men på ypperlig vis beskriver hun hvordan det kan gå galt. Og at det kan være varselet om ulykke som får folk til å knekke."
(...)den tiende i Konrad Sejer-serien. Og den er helt på høyden med de beste i serien."
"Varsleren er kanskje den beste av de bøkene hun har skrevet etter Elskede Poona. Den er dypt original, samtidig som Fossum kretser rundt de temaene hun alltid gjør."
"Om det ikke har gått frem allerede; Varsleren er enda en svært vellykket bok fra Karin Fossums hånd."
"Alle tråder nøstes ikke pent opp til slutt, men likevel er dette mer spennende og intens lesning enn det meste av det som kalles thrillere. Det er lite som slår en god psykologisk spenningsroman, og Varsleren er et utsøkt eksempel på det."
"Å lese Varsleren er en befriende påminnelse om hva god krim også kan være. Rolig og innsiktsfull, om vanlige mennesker og (nesten) vanlige forbrytelser. (...) Så lenge kvaliteten, stilsikkerheten og originaliteten er på dette nivået, leser jeg så gjerne både en og flere bøker til med den avbalanserte, erfarne etterforskeren."
"Denne nyeste og tiende romanen med Sejer bekrefter Fossums store fortellertalent, og hennes unike evne til å skape uforglemmelige, lavmælte portretter av helt vanlige hverdagsmennesker."
"Verdens beste førstebetjent er tilbake! (...) Som alltid er språket enkelt, men godt, historien er medrivende og dramatisk, og Konrad Sejer er like fabelaktig som i Fossums tidligere bøker."
(...) språket er det gode, levende vi har blitt vant til fra Karin Fossum. Hun forteller også svært effektivt og oppslukende - de 270 sidene går altfor fort unna. Men det er leserens problem."
"Førsterangs krim! Les den!"
"Av høy klasse."
"Ingen norsk krimforfatter er bedre til å skildre en drapsmanns tanker og følelser."
"Sterkt om drapsmann."
"(...)en strålende prestasjon innenfor kriminalgenren. Ikke minst fordi den på alle punkter utfordrer dens grenser og nesten sprenger dem."
"En intenst menneskelig og trist roman med en historie som ikke trenger ytre virkemidler for å gjøre inntrykk."
"Hun skriver kort sagt godt."
"Blir stående som et eksepsjonelt portrett av en forbrytelse."
"Karin Fossum har gjort det igjen, skrevet en type krim som først og fremst er båret av stor psykologisk innsikt og menneskeforståelse. Sånn sett er hun enestående her til lands."
"(...)en av de uhyggeligste kriminalromanene som noen sinne er skrevet av en norsk forfatter."
"Karin Fossum leker seg, som så ofte før, ganske seriøst med den menneskelige psyken, og viser hvordan de små, men gale avgjørelsene kan gi uante pendelutsving i den sjelelige balansen. Med små knep og overraskende trekk gjør hun historien dirrende og tettpakket."
"Den onde viljen er en lavmælt (kriminal)-fortelling om maktkamp, en manipulerende ung mann og indre spenninger. Dette er en stil Karin Fossum behersker godt, og resultatet er som vanlig utmerket."
"Denne lille romanen, så lavmælt og tilsynelatende enkel i språk og dialog, men likevel med så skarpe og presise bilder og med så fine overganger og vendinger er altså en nytelse å lese."
"Den onde viljen er kanskje en tynn kriminalroman så vidt under to hundre sider, som med tida har blitt vanlig for Fossum, men den er tettpakket og innholdsrik. Og selv om den nesten er uten direkte dramatikk, har den handling nok til å ikke slippe taket i leseren, ikke minst på grunn av Karin Fossums overbevisende og antydende skrivestil."
"Karin Fossum har gjort den lille genistreken at hun skriver «seriøse» psykologiske og eksistensielle romaner som er godt kamuflert som kriminalromaner."
"Spenning av høy kvalitet også denne gangen."
"Karin Fossums siste bok er en sterk og god psykologisk thriller. Det vil forundre meg stort om ikke også denne blir filmet."
"Denne nyeste og tiende romanen med Sejer bekrefter Fossums store fortellertalent, og hennes unike evne til å skape uforglemmelige, lavmælte portretter av helt vanlige hverdagsmennesker."
"Å lese Varsleren er en befriende påminnelse om hva god krim også kan være. Rolig og innsiktsfull, om vanlige mennesker og (nesten) vanlige forbrytelser. (...) Så lenge kvaliteten, stilsikkerheten og originaliteten er på dette nivået, leser jeg så gjerne både en og flere bøker til med den avbalanserte, erfarne etterforskeren."
"Alle tråder nøstes ikke pent opp til slutt, men likevel er dette mer spennende og intens lesning enn det meste av det som kalles thrillere. Det er lite som slår en god psykologisk spenningsroman, og Varsleren er et utsøkt eksempel på det."
"Om det ikke har gått frem allerede; Varsleren er enda en svært vellykket bok fra Karin Fossums hånd."
"Varsleren er kanskje den beste av de bøkene hun har skrevet etter Elskede Poona. Den er dypt original, samtidig som Fossum kretser rundt de temaene hun alltid gjør."
(...)den tiende i Konrad Sejer-serien. Og den er helt på høyden med de beste i serien."
"Det grusomme skjer. Forfatteren svømmer ikke behagelig på overflaten, men dykker ned i mørket. Og når ting er ute av kontroll, når det grusomme virkelig skjer, setter likevel tvilen inn. Fossum gir oss ikke alle svarene, men på ypperlig vis beskriver hun hvordan det kan gå galt. Og at det kan være varselet om ulykke som får folk til å knekke."
(...) har gjort furore igjen og begått en bok som både fryder og skremmer, isner og varmer."
"Karin Fossum skildrer dette på en mesterlig, inntrengende måte: Først og fremst gjennom en overbevisende menneskekunnskap, men også gjennom et stilsikkert språk uten kjekkaseri, som befordrer leserens opplevelse av rystende realisme: Fossums persongalleri er smertefullt troverdig, og mangt et motiv i denne boken kunne vært en frittstående novelle verdt. Fossum makter også å holde leseren i ånde med hensyn til hvem ugjerningsmannen er. (...) Hvordan denne faktisk rørende historien ender får leseren finne ut selv. (...) Karin Fossums Elskede Poona et valg man garantert ikke vil angre på."
"Elskede Poona er nok en bekreftelse av Karin Fossums sterke kvaliteter som romanforfatter, og av den dyktige psykologiske observatør hun er. Å lese en kriminalroman med så mye visdom og varme, i en så solid utførelse, er en sjelden glede."
"(...) blant de beste norske kriminalromaner som noengang er skrevet."
"Norges krimdronning (...) En oppslukende, atmosfærisk thriller."
"(...) stor psykologisk innsikt og menneskeforståelse. Sånn sett er hun enestående her til lands."
"Karin Fossum har gjort den lille genistreken at hun skriver «seriøse» psykologiske og eksistensielle romaner som er godt kamuflert som kriminalromaner."
"Romanens stryrke ligger først og fremst i skildringen av ofrene, den indiske kvinnen og hennes sørgende mann. Her viser Fossum med bravur at psykologisk innlevelsesevne, genuint gripende menneskeskjebner og en spennende intrige ikke er uforenlige elementer."
"(...) Elskede Poona - blant Fossums aller sterkeste. Og mest såre."
"Karin Fossum skildrer hver enkelt skjebne i et medfølende språk, men sparer heller ikke på drastiske skildringer. Hun er ikke uten grunn en forfatter med internasjonal suksess."
"Karin Fossums romaner er alltid bemerkningsverdige psykologiske studier av gjerningsmann og offer. Enda en gang skriver hun på imponerende vis hvorden det vonde, den subtile faren, trenger inn i den tilsynelatende ideelle tilværelsen. Bøkene hennes er gjennomgående leserverdige."
"Det er spennende å lese hvordan menneskene i bygda forandrer seg, hvordan livene deres faller sammen etter Johnnys grusomme vitser. En psykothriller som nesten kommer utenom de grusomme morddetaljene som ofte er vanlige i den nordiske krimlitteraturen."
2020 - Bakom synger døden - Forhåndseksemplar
2014 - En mørk fløytetone/Festskrift til Karin Fossum
2012 - Natten er et annet land
2012 - Den gale mannen i Firenze
2012 - Den gale mannen i Firenze
2007 - Den som elsker noe annet
2004 - Drapet på Harriet Krohn
2003 - Natt til fjerde november
2000 - Elskede Poona
1992 - I et annet lys
1978 - Med ansiktet i skygge
1974 - Kanskje i morgen