Omtale

Gro Dahle

Gro Dahle er født i 1962 og bor på Tjøme i Vestfold. Hun er cand.mag. fra Universitetet i Oslo og har studert kreativ skriving ved Høgskolen i Telemark. I 1987 debuterte hun med Audiens – en diktsamling som ble meget godt mottatt. Hun har siden markert seg som en av våre mest sentrale lyrikere, med samlinger som Apens evangelium (1989), Linnea-pasjonen (1992), Regnværsgåter (1994) og Hundre tusen timer (1996). I 1998 kom Karneval, dikt i utvalg, med etterord av Arild Linneberg. I 2006 kom hennes første voksenroman: Huset i snøen, som fikk en enstemmig god mottakelse fra kritikerne. I 2012 kom Hundre tusen timer i ny utgave, med etterord av Steinar Opstad. Novellesamlingen Amerika (2015) gir en overbevisende skildring av en liten familie som flytter fra Norge til Amerika, sett fra barnets perspektiv.

Gro Dahle har skrevet bøker i mange sjangre og vunnet en rekke litterære priser, bl.a. Brageprisen for beste barnebok 2002, Kulturdepartementets pris for barne- og ungdomslitteratur i 2004 og Kulturdepartementets pris for barne- og ungdomslitteratur, beste illustrasjon, for boken Håpe sa gåsa, i 2011. Sistnevnte er illustrert av Gro Dahles datter Kaia Linnea Dahle Nyhus. Flere av Gros øvrige bøker er illustrert av hennes mann, Svein Nyhus. Sammen ble de tildelt Kritikerprisen for beste barne- og ungdomsbok i 2014 for bildeboka Akvarium. I 1998 mottok Dahle Aschehoug-prisen for sitt samlede forfatterskap. I 2015 ble hun tildelt Triztan Vindtorns poesipris for sin innsats for norsk poesi.

Gro Dahles bøker er oversatt til en rekke språk. Hun har holdt mange populære skrivekurs og utgitt bøker om å skrive.

Dette skriver Øystein Rottem i Norges litteraturhistorie om Gro Dahle:

Tekstene til Gro Dahle (1962–), født i Oslo, oppvokst i USA, kan ved første gangs gjennomlesning virke både banale og tilgjort sære, men leser man dem grundigere, vil man oppdage at de åpner for en rekke assosiasjoner som peker i mange og overraskende retninger. Dahle leker seg både med folkeeventyr, skjebnefortellinger og bibelske skapelsesberetninger, og 'underliggjør' slik de hverdagshistoriene som ligger i bunnen både av hennes dikt og hennes prosa. Hun er blitt betegnet både som 'naivist' og som 'surrealist' – den første betegnelsen er mer treffende enn den siste. Hennes naivisme springer imidlertid ut av en streng formbevissthet. Det inntrykk av intuitiv og spontan tilblivelse som mange av tekstene hennes gir, er således forræderisk. Hun er teknisk skolert, har studert litteratur ved universitetet og er en av de mange som 'fant seg selv' ved forfatterskolen i Bø. Til Hagen forteller Dahle at hun nok arbeider etter de spontane innfalls metode, men at hun er "veldig strukturert og analytisk" når hun redigerer tekstene sine etterpå. De er da også i virkeligheten stramt komponert, med et gjennomgående tematisk mønster der de samme bildene og motivene går igjen på nytt og på nytt. Dessuten har diktsamlingene gjerne en episk tråd og kan derfor leses som mer eller mindre skjulte fortellinger.

En sprudlende livs- og skrivelyst preger forfatterskapet. Tekstene kan i så måte ligne en tributt til menneskets skaperkraft og kreativitet. Dahle har da også reist mye omkring og forelest på kurser om 'creative writing'. Men mange av hennes tekster har også en mørk undertone, der det burleske glir over i det makabre og groteske. I det siterte intervjuet tilstår hun at hun er fascinert av det ekle: "Jeg elsker å tenke på å legge hunden min i stekeovnen og skru på varmen. Groteske bilder surrer rundt i hodet mitt. Hvordan ville det være å tenne fyr på seg selv? Slike historier og skjebner er noe av det morsomste jeg kan tenke på. Rare historier med brutale og fæle undertoner. (...) Hjemme har jeg en hel vegg med forferdelige bilder, mennesker som er stigmatisert, hvor blodet renner ut av øynene og hendene ... Dette syns jeg er snacks!"

Anmeldelser
"Blekkspruten [lykkes] i å gi barn et presist språk for overgrep. Det er en bragd. […] Nå gjelder det at de som leser bøker for barn i barnehager og barneskoler heller ikke svikter. Les denne."
 
Guri Fjeldberg, Bergens TidendeBlekkspruten
"I Blekkspruten sies aldri hva som konkret foregår. Forfatter og illustratør gir oss bare antydningene, men enhver som leser og ser, forstår sammenhengen: Det handler om en voksens seksuelle overgrep mot et lite barn. […] Denne gangen leser og ser jeg Blekkspruten som et opplysningsverk rettet mot barn, gjerne som høytlesningsbok der man på varsomt vis kan ta opp problemet i samspill med barna selv. Nok en viktig byggestein i kunstnerparets store og viktige samfunnsprosjekt."
 
Finn Stenstad, Tønsbergs BladBlekkspruten
"Ny, sterk bildebok fra Gro Dahle og Svein Nyhus. [...] Vanskeligere tema finnes vel ikke, men få er bedre rustet til å behandle det enn Dahle og Nyhus. Med et bilderikt språk og varsomme, men slående illustrasjoner nærmer de seg det vanskelige uten å skremme. [...] Dette er ei bok som kan gjøre det lettere å varsle om det vonde, og den bør derfor leses for både små og ganske store barn, enten mistanken er der eller ikke."
Marie Kleve, DagbladetBlekkspruten
"Et annerledes, viktig og originalt samarbeidsprosjekt har Gro Dahle og datteren Kaia Dahle Nyhus samarbeidet om med den illustrerte boka «Megzilla». Annerledes allerede i format og utforming. En tykk bok i liggende, rektangulært format der Kaia Dahle Nyhus illustrerer hver side med sine abstrakte, absurde bilder som effektivt dekker det emosjonelle tekstinnholdet på en forsterkende måte. […] Her er alle faser og stadier i pubertal vekst med alle fysiske endringer fra barn til kvinne med: menstruasjon, bryster, hormonell endring, kroppsfasong, likehetspress og skjønnhetsidealer, seksuell oppvåkning, løsrivelse fra foreldregrep. Gro Dahles sikre grep om de vanskelige temaene i barns og unges liv, slår også inn her. Men som alltid, uten å gi slipp på litterær kvalitet. Kaia Dahle Nyhus har for lengst bevist at hun både kan leve seg inn i andres tekster og finne billedlige uttrykk som kler tekstene. Illustrasjonene er med å gjøre denne boka til en av høstens viktige allalderbøker. Kanskje den kom for sent til å være med blant de nominerte til Brageprisen? Den hadde fortjent det."
 
Finn Stenstad, Tønsbergs BladMegzilla
"Vi møter Moa som lever og ånder for fisken i akvariet i stua. Oppi det svømmer fisken som Moa kaller mor. […] Fortellingen om Moa og moren er en elevert allegori der vi raskt fornemmer at fisken representerer moren til barnet. Historien om Moa er den smertefulle beretningen om barnet som bebyrdes med ansvar langt utenfor dets omsorgsevner. Lest slik viser Akvarium en vond og dyster side av en virkelighet som dessverre rammer noen barn. […] Akvarium er etter min vurdering en ekte allalderbok der barn og voksne i fellesskap med den som utgangspunkt får belyst et alvorlig problem i forholdet mellom barn og voksne."
 
Finn Stenstad, Tønsbergs BladAkvarium
"Akvarium er en hjerteskærende historie om pigen Moa, der bor alene med sin mor, som er en fisk. [...] som altid kender Gro Dahle en vej ud af mørket og op af vandet. Ledsaget af billeder, man aldrig glemmer."
 
Steffen Larsen, Politiken (Danmark)Akvarium
"[…] med høy puls og stjerner bak brilleglassene åpner anmelderen andektig den nye boken Akvarium med det fantastisk fine omslaget, og blir straks trukket inn i fortellingen om lille Moa […] Nyhus leker seg digitalt i denne boken, briljerer med sin særegne form for kubisme og detaljer dandert i bevisste komposisjoner […] Fargebruken er utsøkt i det duse og dempete med en blå/grå/gul undertone. […] Svein Nyhus sine illustrasjoner er fantastiske, Gro Dahles tekst er både sprudlende og vakkert dempet. Hun er en sann poet, han er en multikunstner"
Rune Johan Andersson, Numer 1/2015Akvarium
"Det er en aldri så liten begivenhet når Gro Dahle og Svein Nyhus utgir sin første barnebok sammen på fem år. De er begge blant Norges fremste barnebokkunstnere. Sammen lager de bøker om ting en skulle tro det var umulig å lage barnebøker om. Det gjelder også «Akvarium». […] «Akvarium» er mer subtil enn mange av de andre bøkene deres, og vil neppe provosere noen. Men hjerteskjærende er den. […] Dahles tekst er glassklar, men poetisk, enkel og samtidig meningstett. Gjentakelser, oppramsing og hyppige linjeskift gir en slags bølgende effekt når den leses høyt […] Vekslingen mellom lys og mørke i bildene er også en god indikator på hvordan Moa har det. Når hun er på skolen, er fargene lyse, men hjemme er det mørkt. Unntaket er det opplyste akvariet, som tar all oppmerksomheten. […] Sannsynligvis håper forfatterne å gi barn som trenger det den samme opplevelsen av å bli forstått, når de leser boka. Om de vil lykkes med det, eller om tematikken er for vag, er jeg usikker på. Men at de har laget en bok som gir leserne mye å tygge på, er det ingen tvil om."
Marie L. Kleve, DagbladetAkvarium
"Gro Dahle og Svein Nyhus gjør det igjen: Går inn i små barns mørkeste rom og lager gripende poesi av det de ser. […] Dahles følsomme håndtering av språkets muligheter er vakkert til stede også i denne boken. Her er ingen overflødige ord. Selv når hun gjentar enkeltord flere ganger etter hverandre, tjener de sin hensikt, og øker puls og intensitet. Beskrivelsene er gjerne enkle, men likevel så innforstått treffsikre at det søkker i en. Hun får også klart fram hvordan barn som regel har en formidabel lojalitet til foreldrene sine, hvor tilpasningsdyktige de er, hvor mye de holder ut, og hvor viktig det er at omsorgspersoner utenfor har evne til å høre mellom svarene. Åpenheten i boken, at den ikke er konkret med hva som er morens problem, er en styrke. Slik vil den kunne berike både små og store lesere, som kommer til boka med hver sine referanser. Den tilbakeholdte og duse fargebruken, Moas følsomme, men stiliserte uttrykk, og valget av kaospregede, halvabstraherte detaljer i interiøret er en viktig del av den totalopplevelsen denne boken gir. Til sammen skaper tekst og bilder en utfordrende, bevegende helhet."
Marianne Lystrup, Vårt LandAkvarium
"Stærk og poetisk billedbog om omsorgssvigt for børn af Gro Dahle og Svein Nyhus. [...] Det er [...] en gennemtænkt tekst Gro Dahle har skrevet. Hun skriver virkelig smukt og præcist. [...] Enhver, der er blevet svigtet vil kunne genkende følelsen helt umiddelbart. Derfor virker bogen også vældig stærkt. [...] Akvarium er umiskendeligt en norsk alvorstung fortælling, mesterligt skrevet og illustreret. Det er stor kunst, præcis og nøgtern som få."
Damian Arguimbau, Barnebokkritikk.noAkvarium
"… en vakker bok, både storslått, lyrisk, fabulerende og litt skremmende. […] Det er på et plan ei historie om omsorgssvikt det handler om, der det er Moa som må ta seg av moren og ikke omvendt. Men det er også en slags magisk fabel fra hverdagen, som gjennom en kort tekst og store fantastiske illustrasjoner åpner rom inn i fantasiens verden. For selv om en kan ane en både mørk og dyster historie, er det noe ved illustrasjonene denne gangen som uten å uskyldiggjøre historien også snakker et mildt språk om det vonde og vanskelige."
Geir Vestad, Hamar ArbeiderbladAkvarium
"Det er et stort og imponerende kunstnerisk prosjekt Gro Dahle gjennomfører i all-alderbøkene [...] Nå har hun fått datteren, Kaia Dahle Nyhus, for alvor med på laget, som med sin strek og koloritt så avgjort finner tonen i morens, Gro Dahles, tekst. Dette slår fullt ut i den vakker-vonde boka «Krigen». [...] Den språklige formen Gro Dahle velger, er enkle, korthogde setninger som ofte får en poetisk rytme. [...] Det litterære nøkkelbegrepet er krig som blir brukt med metaforisk kraft, velfungerende og assosiativt. [...] Den er framfor alt realistisk og tvers igjennom troverdig. Forsterkende og svært meningsfulle er Kaia Dahle Nyhus’ illustrasjoner. Stilen er surrealistisk, heftig overdrivende, men effektfullt tilpasset Ingas ulike faser og psykiske belastninger. Bakgrunnsfargene signaliserer hva teksten utsier, i sum imponerende. [...] vi har etter min mening fått en av høstens viktigste og mest originale bøker."
 
Finn Stenstad, Tønsberg BladKrigen
"Gro Dahle skriver godt og poetisk om vanskelige temaer i barns liv. Denne gangen er det krig i familien. [...]«Krigen» er Gro Dahles tredje barnebok laget i samarbeid med illustratørdatteren Kaia Dahle Nyhus. De to stemmene står godt til hverandre; et overraskende, sterkt og ofte naivistisk uttrykk preger begge. [...] Dahle har en unik evne til å se verden fra barnets ståsted [...] Dahle slipper ikke Inga ved den endelige skilsmissen. Det gode ved det, er at de skjulte sporene etter konflikten, seinskadene, får oppmerksomhet. For når ting går seg til for de andre, er ingen ting i orden for Inga. [...] Få kunne fortalt en slik historie bedre enn Dahle. Hun gjør en vond situasjon konkret og virkelig for oss, uten at det blir flatt pedagogisk. Hennes poetiske, kloke språk demper det massivt triste inntrykket handlingen skaper. [...] Illustrasjonene er spennende, her er originale fargevalg og framhevinger. Voldsomheten ligger i bildenes ekspresjonistiske uttrykk. Følelser formidles på en rå måte. [...] «Krigen» er en kunstnerisk fint utført bok [...] Litt eldre barn i liknende situasjoner kan finne viktig gjenkjennelse og aksept her."
Maya Troberg Djuve, DagbladetKrigen
"Endelig våger flere å betrakte skilsmissene fra et barneperspektiv. [...] Som så ofte ellers kommer et varsku og en avslørende kommentar til et kinkig trekk ved samtiden fra kunstens arena. Ei bildebok med den talende tittelen "Krigen" er laget av Gro Dahle og hennes datter Kaia Dahle Nyhus. Den setter kunstneriske ord og bilder på skilsmissens virkelighet slik den kan se ut fra barneperspektiv. [...] Det er ei dramatisk bok, annerledes enn tidligere bøker som handler om barn i skilsmissefamilier. De har ofte hatt en slags plaster-agenda – forsøkt å glatte over, forsikre om at det er helt vanlig, og at det går bra. Bøker man kan lese i samlingsstund i barnehagen, som ikke er egnet til å opprøre noe(n). "Krigen" kan ikke leses i samlingsstund. Den røsker og river. Selv om også denne boka har en slags happy ending, er det så voldsomme følelser som skildres før vi kommer dit, at den krever maks oppmerksomhet på ett enkelt barn. Noe annet ville være uforsvarlig. Til gjengjeld er denne boka mer sannferdig, mer lojal mot barns følelsesliv enn mot voksnes. Gro Dahle har bidratt til å sette barns følelser overfor vanskelige tema på agendaen før også, i bøker som "Snill" og "Sinna mann". Det er grunn til å tro at boka også om dette vanskelige emnet kommer til å få stor betydning, på den måten kunst kan få når den er uredd."
Marianne Lystrup, kronikk i Vårt LandKrigen
"Gro Dahle gir en smertefull og sterk innsikt i barnets skilsmissedrama. [...] De uttrykksfulle tegningene sørger for at følelsene vibrerer [...] Med poetisk kraft gir den [teksten] oss Ingas perspektiv, men bearbeidet i en moden fortellerstemme som forklarer hvorfor Inga reagerer som hun gjør [...] Hun [Kaia Dahle Nyhus] styrer unna tekstens krigsmetaforer og gir oss sinnet, fortvilelsen og Ingas selvskading i sitt eget ekspressive og svært modige formspråk. Det berører sterkt. Samtidig er disse moderne uttrykkene naive nok til å minne om at dette tross alt ikke er selve krigen, men en bok."
Guri Fjeldberg, Bergens TidendeKrigen
"Et rystende portrett i ord og bilder av et barn som er tvunget til å ta del i de voksnes verden. [...] Gro Dahle tar barn på alvor, og har en egen evne til å formidle deres perspektiv på verden. Det originale blikket og det friske språket er det samme som vi møter hos lyrikeren Dahle. [...] [Svein] Nyhus’ strek er i denne boka erstattet av Kaia Dahle Nyhus krasse, naivistiske, kontrastfylte utrykk. Det fungerer svært godt. [...] De voksnes blindhet for det indre trykket i jenta, budbæreren mellom mor og far - dette gjør inntrykk. Den langsomme slutten uten noen lykkelig, klar konklusjon, gjør boka overbevisende."
Liv Mossige, DagsavisenKrigen
"Med godt innblikk i problematikken skriver Gro Dahle frem en realistisk løsningsmodell. [...] Dette er sterk kost - men slik er gjerne den usminkede virkeligheten i manges liv. At Dahle velger å utelate sminken, gjør boken ekstra interessant."
Jon Terje Grønli, GjengangerenKrigen
"En sterk bok om ei jente som blir spion i krigen mellom mor og far. Med både varhet og intens dramatikk risser lyrikeren Dahle opp et troverdig portrett av en familie i krise. Boka er glimrende illustrert av Kaia Nyhus."
DagsavisenKrigen
"Boken er initiert av familievernkontoret i Vestfold, men står helt på egne ben som et sterkt litterært og kunstnerisk produkt. Kaia Dahle Nyhus’ tegninger er usedvanlig kraftfulle. Og modige."
Anne Cathrine Straume, NRKKrigen
"Gro Dahles text är rapp som kulspruta och träffar exakt. Orden upprepas och bränner fast och precis som texten utgår även Kaia Dahle Nyhus expressionistiska och taggiga bilder obönhörligt från barnets perspektiv.
Jessica Gottberg , Helsingborgs Dagblad, Landskrona Posten, Nordvästra Skånes Tidningar (S)Krigen
"Den som ikke blir glad, overrasket, henrykt og litt klokere av diktene til Gro Dahle- den spiser jeg! (...) «Jeg kunne spise en ku» heter altså den siste diktsamlingen til Gro Dahle, den er for barn - men vi voksne vil elske den minst like mye. (...) Dette er en befriende jubelsang av en bok på flere enn en måte.(...) Gro Dahle har en særegen stemme: Hun leker, hopper og spretter og har typisk en overraskende twist på slutten.(...) Rar, annerledes, morsom og nydelig."
Helga Lilleland, VardenJeg kunne spise en ku
"Lekne og treffende matdikt.(...) flere av diktene i denne samlingen fortjener å bli resitert, igjen og igjen. (…) Humor er en fordel i dikt for barn, og her er masse, gjerne i form av metaforer eller enkle ordspill. (…) Mange av diktene er treffende øyeblikksbilder fra hverdagen i en småbarnsfamilie, andre er mer overraskende og surrealistiske. Illustrasjonene er helst det siste. De er fargerike, lekne og naive, med flere morsomme detaljer. De kler teksten godt og gjør det gøy å lese diktene om igjen."
Marie L. Kleve, DagbladetJeg kunne spise en ku
"Gro Dahle er prisbelønt og i «Jeg kunne spise en ku» gir hun oss mange frodige, varme og rare dikt om mat."
Kari Gisholt, VardenJeg kunne spise en ku
"[...] stappfull av kloke, varme, menneskelige gåsevers, sett og presentert av en gås full av livserfaring, humanitet og trygghet. Samlingen er formeg dyrefabelvers av ypperste klasse.Dyrefabelens kvalitet er å gi dyrene og fuglenemenneskestemme, bli talerør for et dikterisk jeg somharnoe viktig på hjertet. Nårdikteren kler seg i dyreham eller fuglefjær, kan det skape frihet, stort vågemot og distanse. Slik gjørGroDahle gåsa til en skarpsynt observatør av livet, leken og alvoret.Her er knapt et vers preget av sløv likegyldighet. Hvert av demkan isolert sett stå somsmå lærestykker, båret framav gåsestemmen i en svært vellykket blanding av surrealisme og konkret virkelighet. [...] Selvsagt kan «Håpe, sa gåsa» leses somgøyal barnebok,men dybden i teksten gjørden først og fremst til allalderlyrikk.Dobbel glede byrdiktsamlingen på gjennomillustrasjonen. [...] Koloritt og de halvt surrealistiske strektegningene kler teksten somhånd i hanske.Avgjort talentfullt."
 
Finn Stenstad, Tønsberg BladHåpe, sa gåsa
"Gro Dahle har skrevet en flott bok om en kvinne i dyp personlig krise, en spenningsroman mange vil ha glede av å lese."
 
Gabriel Michael Vosgraff Moro, VGBlomsterhandlersken
"Vart, rart og underfundig om usikker og angstridd familiemor."
Sigmund Jensen, Stavanger AftenbladBlomsterhandlersken
"Gro Dahles nye roman Blomsterhandlersken er en stram, elegant, ganske ubehagelig og fascinerende fortelling om å håndtere det vanskelige og helt vanlige i livet."
Turid Larsen, DagsavisenBlomsterhandlersken
"Forfatter Gro Dahle er best kjent fra barnebøkene. I fjor kom den første rene voksenromanen, en mørk og drivende god affære. Årets oppfølger tar det beste fra begge verdener. (...) Gro Dahle er nok for kompleks til å skrive enkle bøker. Det er jeg veldig, veldig glad for."
Kjell-Richard Landaasen, Vårt LandBlomsterhandlersken
"... innlevelsen og den språklige originalitet som gir lidelsene og smerten navn og substans, løfter Blomsterhandlersken til vakker-vond eksistensiell litteratur."
Finn Stenstad, Tønsberg BladBlomsterhandlersken
Kjærlighet. Det stråler en varme fra sidene i denne boka som best kan oppsummeres slik (...) Ja, takk, dette er ei bok jeg gjerne kan lese mange kvelder. Så åpen og åpnende som den er, og likevel så beroligende. Og så fullkomment som teksten og bildene går sammen gjennom -sidene. Svein Nyhus sine bilder er drømmeaktige, enkle streker og flater, som summarisk setter en stemning, antyder noe med et symbol. Og alt er pakket i en blålilla sovefarge."
Marianne Lystrup, Vårt LandGod natt, natt
"«God natt, natt» er nok et kunstverk fra forfatterparet Gro Dahle og Svein Nyhus (...) vers og illustrasjoner som gir avslappet sengestemning og garantert gode drømmer (...) «God natt, natt» er en bok som kan leses i sin helhet, eller stykkevis og delt, mange, mange ganger."
Petra J. Helgesen, Bergens TidendeGod natt, natt
”(…) det treff er så hjerteskjærende godt (…) Etter denne godnattboka, føles søvnen faktisk litt tryggere, og våkenheten hakket mindre ensom. «God natt, natt» er en av desembermørkets absolutte favoritter.”
Gerd Elin Stava Sandve, DagsavisenGod natt, natt
"Dahle/Nyhus trenger neppe noen presentasjon lenger. Ekteparet er i barnelitteraturens elitedivisjon, og her lykkes de med å skape nerve og substans i en tilsynelatende troskyldig sjanger: godnatt-diktet (...) Boka har potensial langt ut over å være en småbarnsbok. Den vil være et godt valg som en introduksjon til et utvidet verdensbilde for litt eldre barn, og ikke minst kan den ha stort potensial som kultbok og humanetisk aftenbønn for poetisk anlagte voksne og ungdommer. Kanskje kan den også fungere terapeutisk? Alt i alt har Dahle/Nyhus skapt en kostelig perle og en sterk fortelling om ro og trygghet i en urolig verden. Denne boka bør mange unne seg!"
Morten Haugen, AdresseavisenGod natt, natt
"God natt, natt" er en nydelig produksjon, med deilig tykt papir og små sider. Den kan leses igjen og igjen av store og små, aller helst sammen.”
Anne Cathrine Straume, NRKGod natt, natt
”Dahle er ein svært trygg barnebokforfattar, ho skriv for og til barn (og vaksne som les for barn) og skaper truverdige barnestemmer som samstundes er litterært interessante. Svein Nyhus brukar svart tusj mot blå bakgrunn og kontrasterer med oransje. Han visualiserer situasjonar og figurar i dikta, forma er stilisert, og visse motiv er gjennomgåande (...). Uttrykket er dempa og reint og konkurrerer ikkje ut tekstane.”
Ingeborg Mjør, Dag og TidGod natt, natt
Gro Dahle og Svein Nyhus har laget en nydelig bok om å legge seg (...) God natt, natt er rett og slett en lise å lese for store og små. Det er en bok å lese for andre og ha på nattbordet for å vrenge av seg alle tanker og legge dem som en genser på stolen."
 
Linn T. Sunne, Oppland ArbeiderbladGod natt, natt
"Et rystende portrett i ord og bilder av et barn som er tvunget til å ta del i de voksnes verden.(...)Ekteparet Gro Dahle og Svein Nyhus' biilde og strek har før gått inn i en vellykket symbiose, der duse linjer har illustrert Dahles groteske, filosofiske skildringer."
Liv Mossige , DagsavisenSinna Mann
Bibliografi

2018 - Fem vinder over Tamalon

2016 - Søster

2016 - Blekkspruten

2015 - Hemmeligheten til fru Plomme

2015 - Blomsterhandlersken

2015 - Støvet, skyggen, hunden og jeg

2015 - Hvem som helst , hvor som helst

2015 - Snill

2015 - Sinna Mann

2015 - Megzilla

2015 - Inflammasjon

2015 - Amerika

2015 - Pelsjegerliv

2015 - Glock

2015 - Huset i snøen

2015 - Amerika

2015 - Glock

2014 - Akvarium

2013 - Pelsjegerliv

2013 - Krigen

2012 - Jeg kunne spise en ku

2011 - Håpe, sa gåsa

2011 - Støvet, skyggen, hunden og jeg

2010 - Blomsterhandlersken

2009 - Hvem som helst , hvor som helst

2009 - God natt, natt

2008 - Roy

2007 - Håret til mamma

2007 - Alle fugler

2006 - Huset i snøen

2005 - Tikk takk, sier Tiden

2005 - Velkommen til språket

2005 - Ikke gi opp håpet, Werner

2004 - Djeveltanna

2003 - Sinna Mann

2002 - Snill

2001 - Simon og Kaia bader og kler på seg

2001 - Fem vinder over Tamalon

2001 - Loop

2000 - I Drømmen kan allting skje

2000 - Bak Mumme bor Moni

1999 - Hemmeligheten til fru plomme

1999 - Album

1998 - Karneval. dikt i utvalg 1987 - 1997

1998 - Den helt vidunderlige grisen Nøffi

1997 - Regnbogen 1 Småbøker 1-6 (L97)

1997 - Velkommen til speilet

1997 - Regnbogen 2 Småbøker 1-6 (L97)

1997 - Den grådige ungen

1997 - Gi meg en a

1996 - Hundre tusen timer

1996 - Simon og Kaia ser på video

1996 - Prinsesse farmor - og andre fortellinger

1995 - Inflammasjon

1995 - Simon og Kaia kler på seg

1994 - Skrivekurs for skrivelystne

1994 - Skrivekurs for skrivelystne : eksempelsamling

1994 - Simon og Kaia tisser

1994 - Regnværsgåter

1993 - Simon og Kaia bader

1992 - Linnea-pasjonen

1992 - Emilie og den umulige mamman

1991 - Pelsjegerliv

1989 - Apens evangelium

1987 - Audiens