Omtale

Erlend Loe er født i Trondheim i 1969. Han debuterte med romanen Tatt av kvinnen i 1993. Naiv. Super (1996) ble en stor suksess nasjonalt og internasjonalt, og fikk raskt benevnelsen generasjonsroman. I 1999 kom dokumentaren L, resultat av en ekspedisjon der Loe med kompiser parodierte den tradisjonelle ekspedisjonskulturen og tilhørende litterære sjanger. Den fikk han Bokhandlerprisen for. I 2006 mottok han også Prix Européen des Jeunes Lecteurs (Europeisk ungdomspris) for romanen. I 2001 kom Fakta om Finland, om en mann som lager en brosjyre om Finland for å øke nordmenns interesse for ferielandet i øst.

Loe har oppnådd stor anerkjennelse for sin beskrivelse av den moderne mannen, Doppler, i kultromanene Doppler (2004), Volvo Lastvagnar (2005) og Slutten på verden slik vi kjenner den (2015). I Muleum (2007) møter vi ensomme og fandenivoldske Julie som er mer redd for livet enn for døden. I 2009 kom den fornøyelige Stille dager i Mixing Part, en sorthumoristisk samlivsroman, i 2011 Fvonk, historien om vennskapet mellom en tidligere gang- og mosjonsentusiast, og en litt sliten statsminister ved navn Jens. I Vareopptelling (2013), møter vi den fallerte poeten Nina Faber, som ikke aksepterer slakten av sin siste diktsamling Bosporos. Sistnevnte inspirert av et opphold i Istanbul.

Erlend Loe har også et suksessrikt forfatterskap for barn, der bøkene om truckføreren Kurt er helt sentrale, alle illustrert av Kim Hiorthøy. Den første, Fisken, kom i 1994, etterfulgt av Kurt blir grusom (1995), Kurt quo vadis (1998), Kurt koker hodet (2003), Kurtby (2008) og i 2010 Kurt kurér.

Andre barnebøker er Maria & José (1994), Rumpemelk fra Afrika (2012) og Politiland fra 2016.

Erlend Loe også har skrevet flere filmmanus, og jobbet som filmanmelder.

Loe har gitt stemme til den amerikanske poeten Hal Sirowitz' med sin gjendiktning av Sa mor (1997) og Sa terapeuten (1998). Han har også gjendiktet Adam Mansbachs Sov, for helvete!, både i norsk og nynorsk språkdrakt.

Titler i salg

Viser 1 - 20 av 115

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5
  6. 6
Anmeldelser
"Den tørre og konsise humoren til Erlend Loe lever i beste velgående i denne nye romanen, og forfatteren holder bokstavelig talt ingenting tilbake. [...] «Slutten på verden slik vi kjenner den» er dystopisk kulturkritikk med høy underholdningsverdi."
"Loes morsomste roman på en stund, og en begivenhetsrik reise"
Susanne Hedemann Hiorth, Dagens NæringslivSlutten på verden slik vi kjenner den

"Loes romaner er tidligere blitt kalt «naivisme». Det trengs nok et par nye merkelapper, for å finne ut av hvordan man skal kunne beskrive denne særegne formen for vrengt realisme. Selv når han på handlingsplanet er tristere enn trist, blir alt så utrolig vittig.

Humoren ligger i språket. Loes metode er enkelt og greit å lade gjenstandene vi omgir oss med til daglig med ny mening. Det er her ord som minigravere og menneskesignaler kommer inn. Målstyring og tilbakemeldinger. Grøt-rørere og praktiske matbokser med mange, ulike rom. Kort sagt: alle disse begrepene og gjenstandene som blir brakt ut av sin normale betydning, og som gjør romanen til en eneste, stor underliggjøringsfest!

[...] Loes nye roman framstår som det beste middel for å holde ut verden slik vi kjenner den akkurat nå."

"Satiren i dei to siste bøkene er på mange måtar som før, men framstår likevel hakket meir mørk, hakket meir opprørsk og akutt. Og slik blir Loe òg meir fandenivolsk morosam.

[...] Slik blandar Erlend Loe det høge og det låge, på sin nokså eigne måte. I tillegg kryssar han klassikarar som August Strindbergs refreng frå Eit Draumspel om at det er synd på menneska med allusjonar til H. C. Andersens Piken med svovelstikken og formar ein prosa i bevisst og leiken nettopp Vigdis Hjorth-stil der ein hentar og brukar frå sitt oppsamla, personlege litterære lager.
Det som tiltaler aller mest ved Slutten på verden slik vi kjenner den, er den opprørske og aktivistiske ånda materialisert gjennnom Doppler som ei slags kryssing av Hamsuns Sult-figur og Nagel i Mysterier. Slik framstår romanen òg som eit aktualisert trykk i samtida etter eit kommunestyre- og fylkestingsval der høgresida fekk seg ein kjepp i ryggen."

Margunn Vikingstad, MorgenbladetSlutten på verden slik vi kjenner den
Doppler er morsom fordi han er en drittsekk. En urealistisk figur, men ikke mer enn at vi kjenner igjen typen likevel, i all sin selvsentrerthet.
Og observasjonene er gode. Skarpe. Temaene Erlend Loe lar ham reflektere over, er definitivt aktuelle. I tida."
Gerd Elin Sandve, DagsavisenSlutten på verden slik vi kjenner den
"Loe er en vittig forteller med sans for sære fakta og ikke helt uten undergangsfølelse, kan det virke som. Samtidskritikken sitter løst, og han sparker gjerne i alle retninger. Han har et humoristisk blikk på den moderne mannens panikk, og sirkler inn det liv-redde mennesket med klein impulskontroll og hang til total tilbaketrekking dersom tilværelsen blir for uklar. Korstoget mot flinkhet og konformitet fortsetter."
Maya Troberg Djuve, DagbladetSlutten på verden slik vi kjenner den
"Forferdelig morsomt. Jeg leste boka i et jafs, og lo mye
underveis. Jeg lurer på om det kommer av hvor godt jeg
liker Loe som stilist. Han konstaterer, han påstår, og
påstandene hans er så uventede, så absurde og likevel logiske, at det virker som om de har blitt skutt ut fra underbevisstheten"

"Boka er genuint morsom, de snurrige innfallene og fremtoningen til Doppler er romanens sterkeste kort. Samtidig ser jeg en sterk vilje til
å ville si noe om utenforskapet, selv om det nettopp er et ord
Andreas Doppler ville avsky og gjøne med. [...]

Slutten på verden slik vi kjenner den er en sivilisasjonskritisk roman som
gir en slags kulturanalyse. Samtidig som den både viser og selv blir en strategi mot meningsløshet. Doppler føres inn i litteraturhistorien og til en av vår kulturs mest dannende tekster. Gjemt i kulissene spøker Mikkjel Fønhus. Slikt gir meningsfylde til et romanunivers og en karakter som nok
blir stående i norsk litteraturhistorie."

Astrid Fosvold, Vårt landSlutten på verden slik vi kjenner den

"Loes nye roman føyer seg inn i rekken av naivistiske, sarkastiske tekster fra dette hold. Det ligger en dyptfølt og sterk samfunnskritikk av mye og mangt, ikke minst vårt overflodssamfunn, men språket og formen er morsom og nesten avvæpnende. Loe skjuler eller fremmer alvoret i en morsom språkdrakt. Sånn han alltid har gjort. Og det er nok av fornøyelige scener i denne romanen. Morsomt blir det som regel i de scenene da Doppler tar fullstendig av, da hans handlinger og tenkesett nærmest blir helt absurd målt med normalitetens blikk.

[...] en fantastisk figur med et rikt utvalg av originale egenskaper. Og han er en litterær karakter som har to i seg til å bli like klassisk som Ingvar Ambjørnsens Elling. Egentlig er det nesten litt pussig at Doppler fortsatt ikke er tatt inn på filmlerretet han også – akkurat som Elling"

JAN-ERIK ØSTLIE, Aktuell, LO-mediaSlutten på verden slik vi kjenner den
"Vareopptelling er en roman som raskt minner verden om de åpenbare kvalitetene til forfatteren Erlend Loe. Han er morsom! Hvem ellers tar seg bryet med å skildre laktoseintolerante pinnsvin? Ingen, absolutt ingen, det gjør bare Erlend Loe."
Knut Hoem, NRKVareopptelling
“Den sjette Kurt-boka er en gøyal reise full av rufsete sjarm (...) Vittig, mørkt og litt voldelig fra duoen Erlend Loe & Kurt, i Kim Hjorthøys umiskjennelige strek."
Maya Troberg Djuve, DagbladetKurt kurér
"I fin veksling mellom opprør og ei kjensle av eit stort ubehag i kulturen skildrar Erlend Loe eit menneske som føler at alt ikkje er som det burde vere, verken med henne eller verda rundt (...) Romanen er på sitt beste når han skildrar den generelle, eksistensielle desperasjonen hennar."
Marunn Vikingstad, Dag og TidVareopptelling
“Erlend Loe lar seg rive med av morsomme innfall og gags, han driver ap med høy og lav. Resultatet blir en lattervekkende fortelling, som på sitt beste blir grensesprengende (…)”
Anne Cathrine Straume, NRKKurt kurér
"Vareopptelling er fet, den. Den en en mørkmunter liten fortelling, det går kjapt i svingene, den er konsis og suggererende. Knallbra slutt. Anbefales, hvis du har en ettermiddag eller to å sette av."
Filip Roshauw, UniversitasVareopptelling
"«Kurt kurér» er en vilter reiseskildring, spekket med action, som vil glede barnlige lesere. De litt eldre vil kjenne igjen den skakke og naivistiske humoren som preger hele Erlend Loes forfatterskap."
Haugesunds Avis, Geir F. LieKurt kurér
"Det er blitt en fortelling breddfull av nervekrympende humor; sår, spenningsmettet og ydmykende (...) I en stramt redigert kortroman på under 130 sider gir Loe en fortettet og detaljrik innføring av miljøer, tidsskiller og en utglidende personlighet, og slik blir «Vareopptelling» en elegant rutsjebane inn i forsmedelsen og sammenbruddet. Men gjennom sylskarpe litterære stikk gjør Loe dessuten fornedrelsen til noe mer enn en drivkraft. Med sine lette tastetrykk er «Vareopptelling» også en alvorspreget analyse av den overstadige skamfølelsens logikk.
Mode Steinkjer, DagsavisenVareopptelling
"Han tar miljøet han beskriver på kornet, og harselasen er lett, ledig og fornøyelig. Karakteristikkene er knappe, men sylskarpe (...) Plottet rutsjer av gårde med kvikk tone, høyt tempo og kostelig absurde vendinger. Mot slutten slipper Loe tøylene fullstendig, med et ganske ubetalelig resultat."
Silje Bekeng, KlassekampenVareopptelling
"Morsom, burlesk og grotesk roman om poeten Nina Fabers heftige sinne og handlekraftige gjengjeldelse etter en grusom anmeldelse (...) I min vareopptelling har Loe skrevet sin beste roman siden «Doppler», som også tangerer hverandre i helter som faller utenfor norsk normalstandard. Anbefales!"
Stein Roll, AdresseavisenVareopptelling
"Vareopptelling tilbyr et synspunkt på kritikerens rolle. Og den spiller opp til dans. Slik forblir Loe en av litteraturens fremste samfunnskritikere. Og gjennom den komiske tonen forblir han min favoritt."
Ida Vågseter, Stavanger AftenbladVareopptelling
Bøker som er både lattervekkende, underfundige og tankevekkende på en og samme tid, vokser ikke på trærne i den store norske skogen av bøker. Men, Erlend Loe har fått det til med «Vareopptelling». En herlig historie, som stadig drar seg over mot det absurde, men som likevel hele tiden holder fokuset på den gode og ikke så rent lite viktige historien Loe ønsker å fortelle. (...) Dette er en av de mer fornøyelige bøkene jeg har lest på lenge, lenge. Erlend Loe er tilbake i storslag. Løp og les!
 
Espen Selmer-Torgersen, Brabok.noVareopptelling
"et pussig univers og en vill story (...) Kim Hiorthøys tegninger kler galskapen, ironien og dosene underliggende alvor (...) Boken kan nytes av flere nivåer lesere - av barn, av ungdom og av voksne - fra Loes tulleting langs Kurts vei til de mange raffinerte ordspill og pekere mot et større alvor - i et delt Norge. Boken vil glede alle mellom 6 og 99 år."
 
Guri Hjeltnes, VGKurt kurér
"Med den aldrende lyrikeren Nina Faber har Erlend Loe skapt et personportrett som er blant høydepunktene både i hans forfatterskap, og i det norske bokåret. Boka er dessuten et varmt forsvar for poesiens, og i forlengelsen også litteraturens, egenverdi."
Bernt Erik Pedersen, DagsavisenVareopptelling
"Erlend Loes barnebøker har kultstatus blant mange voksne. Hans nye bildebok, laget i samarbeid med illustratør Alice Lima de Faria, er også en godbit for foreldregenerasjonen. Nettopp fordi den er så barnslig. […] Fortellingen minner om en røverhistorie fortalt av en fireåring med livlig fantasi. […] Illustrasjonene til Alice Lima de Faria er også sprelske, og skifter mellom vill fargebruk og svart-hvitt – det siste når dramatikken er på topp. […] Her er mange gjenkjennelige referanser, både for små og store lesere. Og jo høyere gjenkjennelsesfaktor, dess mer absurde og morsomme blir alle de ville påfunnene."
Marie L. Kleve, DagbladetRumpemelk fra Afrika
"Erlend Loe holder seg til en klar, barnlig – den pleier jo å kalles naivistisk – logikk gjennom hele historien. Han stoler på at leseren aksepterer at kvart over fem-bussen utenfor Markos hus går til Afrika, at politignuer snakker og at gribber bokser. Og det gjør vi jo. Særlig hjulpet av Alice Bjerknes Lima de Farias sprelske illustrasjoner. Menneskene hun tegner er sjarmerende, dyrene helt fantastiske. […] «Rumpemelk fra Afrika» er dermed eksempel på at en enkel, og egentlig barnslig platt, idé kan fungere veldig godt mellom to permer. Leserne er nemlig ikke så voksne, de heller."
Gerd Elin Stava Sandve, DagsavisenRumpemelk fra Afrika
"Diger i formatet, klar i bildeuttrykket og med en tekst full av sveisne formuleringer tar den oss med storm. Jeg garanterer: Du skal være bra selvopptatt hvis du ikke finner adskillig å more deg over i denne boka. Uansett alder."
Marianne Lystrup , Vårt LandRumpemelk fra Afrika
"Den gode historien. Litt alvor. Noe å bli klokere av. Masse humor. Og helst litt bæsj. Men uten at det er overfladisk og lettvint. Det er boka vi leter etter. Men finnes den? Jada. […] Erlend Loe smeller til med en fantastisk bok […] vi er mange som skal være glade for dette innfallet som endte opp i ei raus, og flott bok til glede for både små og store. Så gjennomarbeidet i stilen, så overraskende og lattervekkende. […] Gjør deg klar for en busstur til det dypeste Afrika. Klar for overraskelsene som venter deg der, vil du aldri bli, så det kan du bare gi opp. Nydelige illustrasjoner i kule farger lever og overrasker. Handlingen er tradisjonelt oppbygd, men med utradisjonelle utganger og varianter."
Ingeborg Marie Jensen, Stavanger AftenbladRumpemelk fra Afrika
"Erlend Lo(e), og det gjorde jammen jeg også da jeg leste barneboka om lille Marko som tar 17.15-bussen til Afrika for å hente rumpemelk. Bruk ungene som unnskyldning og stikk til nærmeste bokhandler."
"Herlig, burlesk fortelling som vil få både små og store til å le høyt og lenge.(...) Loe skriver lett, det er fin flyt i fortellingen, og boka har en frisk humor som helt sikkert vil treffe store som små. På tross av at rumpehumor er vel kjent og noe som automatisk får små barn til å slå opp latterdøra, så greier Loe å gjøre dette stoffet til sitt eget og skaper en original fortelling - han tar rumpehumoren til et nytt og hittil ukjent nivå. Fortellingen er også flott illustrert av Alice Bjerknes Lima De Faria, tegningene er levende, hun veksler mellom farger og sort/hvitt, og hun lykkes til fulle med å få fram dramatikken og humoren i Loes tekst. Den skal være god som lager en morsommere barnebok i år!
Adresseavisa, Ørjan Greiff JohnsenRumpemelk fra Afrika
"Absurd og hysterisk historie fortalt på småbarnsvis, med overdrivelser og vilter språkbruk. Bildeboka om Marko som tar bussen til Afrika for å lete etter rumpemelk, vil kalle på latteren både hos fireåringen og foreldrene."
Marie L. Kleve, DagbladetRumpemelk fra Afrika
"Med boblende fortellerglede dikter Erlend Loe fram et rom der landets mektigste mann endelig kan få være seg selv. (...) Fvonk er først og fremst en ytterst underholdende bok om et vennskap utenom det vanlige."
Kjersti Juul, Vårt LandFvonk
"Loe skaper flere underholdende situasjoner med dette tegneserielignende universet. Både på og mellom linjene finner vi tydelig kritikk av Det Norske Sosialdemokratiets forståelses- og væreformer."
Arne Hugo Stølan, VGFvonk
"Fvonks paranoia og Jens’ syting er noe av det som gjør dem morsomme som karakterer – og de er geniunt morsomme.(...) Fvonk er lett å like."
Carl Joakim Gagnon, MorgenbladetFvonk
"I likhet med de fleste av Erlend Loes bøker, er også denne lettlest, lettfilosofisk og lettspist. Men den er ikke nødvendigvis enkel av den grunn. For likte du Naiv. Super eller Tatt av Kvinnen, vil du også like denne."
Anders Mehlum Hasle, Sandefjords BladFvonk
"Det er ganske finurlig. Språket flyter lett, Loe er til tider veldig morsom."
Elise Weseth, Oppland ArbeiderbladFvonk
"(...) i den slentrende, elegante, nesten pludrende stilen som Loe har gjort til sitt varemerke."
Ivar Olstad, Gudbrandsdølen DagningenFvonk
"Med Doppler gjør Erlend Loe seg til landets mest skremmende forfatter."
Bjørn Gabrielsen, Dagens NæringslivVolvo Lastvagnar
"Erlend Loe har skrevet en av sine morsomste og mest uforutsigbare bøker med oppfølgeren til romanen Doppler."
Tom Egil Hverven, NRK KulturnyttVolvo Lastvagnar
"...underholdende og fiks...."
Anne Merethe K. Prinos, AftenpostenVolvo Lastvagnar
"Dette innebærer at også årets roman byr på storartet slapstick-underholdning hvor den særegne loeske sounden av lattermild, skrudd naivisme og melankolsk alvor klinger med. ....vil mange trolig flire av hallingkastene som den lekelystne fortelleren utfører underveis. Med gravalvorlig mine formidles matoppskrifter, en oversikt over historien til Volvo-konsernet og annet faktastoff. Romantiske klanger og lattermilde bisarrerier veksler med mørke innsikter"
Steinar Sivertsen, Stavanger AftenbladVolvo Lastvagnar
"Loe gir oss nok en sjarmerende historie." (...) "La oss håpe at bøkene om Kurt blir lest av alle."
Anne Liv Tønnessen, Stavanger AftenbladKurt koker hodet
"Lattervekkjande politisk satire frå eit land der både folk og Konge er meir opptekne av pølser enn av flyktningar."
Inger Bråtveit, DagsavisenKurt koker hodet
"En roman full av ekte Loe-humor og med en ironi som gir støtet til nye diskusjoner om hvor han egentlig står (...) Én ting kan vi imidlertid allerede her og nå og med sikkerhet slå fast: Med Fakta om Finland har Erlend Loe forlatt generasjonsromanens relativt trygge svaberg og kastet seg ut på dypere vann."
Øystein Rottem, DagbladetFakta om Finland
"Mindre naivt, minst like supert"
Elisabeth Solberg, DagsavisenFakta om Finland