Laster...
Laster...
Av Bengt Haugseth, Hilde Synnøve Blix, Kristina Junttila Valkionen, 2025, Heftet

Bok 11 i serien MusPed:Research
I antologien Vurderingsformer og tilbakemelding i kunstfaglig utdanning finner du tekster som belyser ulike sider ved vurderingsformer og tilbakemelding i utdanning av musikere og kunstfagspedagoger. Forfatterne har utforsket og forsket på hva vurderingsformer og -situasjoner innebærer for studentene, lærerne, enkeltfagene, utdanningene og kunsten selv. Artiklene tar opp temaer som: hva som vurderes og hvordan det vurderes, læringspotensialet i vurderingspraksiser, opptaksprøver som vurderingsarena, elevmedvirkning som tilbakemelding i praksisveiledning, sensorveiledningene og læreplanenes funksjon, studenters egenvurdering, og hvordan man kan utvikle nyskapende vurderingspraksiser i kunstfaglig utdanning i dag. Antologien svarer på et økende behov for å drøfte og ivareta kunstens særpreg og uforutsigbarhet i et utdanningsfelt der målbarhet og tydelige vurderingskriterier har en sentral plass. Leseren får forskningsbasert kunnskap om hva slags landskap vurderinger og tilbakemelding i kunstneriske fag kan innebære. I tillegg gir artiklene et godt grunnlag for større bevissthet og kritisk refleksjon rundt kunst og kvalitet.
I antologien Vurderingsformer og tilbakemelding i kunstfaglig utdanning finner du tekster som belyser ulike sider ved vurderingsformer og tilbakemelding i utdanning av musikere og kunstfagspedagoger. Forfatterne har utforsket og forsket på hva vurderingsformer og -situasjoner innebærer for studentene, lærerne, enkeltfagene, utdanningene og kunsten selv. Artiklene tar opp temaer som: hva som vurderes og hvordan det vurderes, læringspotensialet i vurderingspraksiser, opptaksprøver som vurderingsarena, elevmedvirkning som tilbakemelding i praksisveiledning, sensorveiledningene og læreplanenes funksjon, studenters egenvurdering, og hvordan man kan utvikle nyskapende vurderingspraksiser i kunstfaglig utdanning i dag. Antologien svarer på et økende behov for å drøfte og ivareta kunstens særpreg og uforutsigbarhet i et utdanningsfelt der målbarhet og tydelige vurderingskriterier har en sentral plass. Leseren får forskningsbasert kunnskap om hva slags landskap vurderinger og tilbakemelding i kunstneriske fag kan innebære. I tillegg gir artiklene et godt grunnlag for større bevissthet og kritisk refleksjon rundt kunst og kvalitet.
Produseres på bestilling. Sendes fra oss i løpet av 1–2 uker.
Fri frakt på bestillinger over 349,-
Bengt Haugseth er førstelektor i musikk ved UiT Norges arktiske universitet, Musikkonservatoriet og Institutt for lærerutdanning og pedagogikk. Hans forskningsinteresser er gehørutvikling, musikk og bevegelse, tverrfaglig arbeid og vurdering i musikkfaget. Haugseth har vært i styret for nasjonalt nettverk for musikk i lærerutdanningene og medleder i det internasjonale nettverket Teacher Education Network. Han har samarbeidet med flere andre fagfelt, de siste årene blant annet i Rekomp (Regional ordning for kompetanseutvikling i barnehage) og Dekomp (Desentralisert ordning for kompetanseutvikling i grunnskole og videregående skole) med temaet musikk og språk.
Hilde Synnøve Blix er professor i hørelære og musikkdidaktikk ved UiT Norges arktiske universitet, Musikkonservatoriet. Hennes forskningsinteresser er blant annet gehørutvikling, musikkliteracy og læremidler, i tillegg til kjønnsforskning og likestillingsforskning. Hun har ledet flere forskningsprosjekter, og har publisert en rekke forskningsartikler og bøker nasjonalt og internasjonalt med tematikk som spenner fra gehørundervisning og notedidaktikk til likestilling og kunstnerisk utviklingsarbeid. Hun er leder for forskningsgruppen InOvation ved UiT og FoU-leder ved Musikkonservatoriet.
Kristina Junttila Valkionen er kunstner, underviser og forsker. I dag jobber hun freelance som kunstner, og da spesielt med scenkunstkompaniet Ferske Scener og det kunstpedagogiske prosjektet Snakk for deg sjøl. Hun har undervist i scenekunst på alle nivå, for barn, eldre, profesjonelle og kunststudenter, og er førsteamanuensis i scenekunst ved UiT Norges arktiske universitet. Hun er utdannet teaterinstruktør og performancekunstner fra Kunstakademiet i Turku og Teaterhøgskolen i Helsinki, samt at hun har en PhD i kunstpedagogikk fra kunstakademiet i Tromsø, UiT Norges arktiske universitet. Hun sitter i flere styrer og verv, blant annet i scenekunstutvalget i Kulturrådet, styret i Kvääniteatteri, Danseinformasjonen og Tromsø Kunstforening.