Denne læreboka gir en innføring i de mest sentrale og aktuelle vitenskapsteoretiske retninger. Boka presenterer åtte ulike vitenskapsteoretiske retninger; positivisme og postpositivisme, sosialkonstruktivisme, kritisk realisme, pragmatisme, hermeneutikk, fenomenologi, posthumane og ny-materielle teorier, og kunstbasert forskning. Hvert kapittel har eksempler på forskning knyttet til barn og barnehagen som arena med utgangspunkt i den vitenskapsteoretiske retningen som blir presentert. Hensikten er at studentene skal kunne se sammenhengen mellom vitenskapsteori, metodologi og forskning, og kunne vurdere relevansen av ulike vitenskapsteoretiske retninger for egen masteroppgave og forskningsdesign. Boka avsluttes med et kapittel om vitenskapens historie.
Denne læreboka gir en innføring i de mest sentrale og aktuelle vitenskapsteoretiske retninger. Boka presenterer åtte ulike vitenskapsteoretiske retninger; positivisme og postpositivisme, sosialkonstruktivisme, kritisk realisme, pragmatisme, hermeneutikk, fenomenologi, posthumane og ny-materielle teorier, og kunstbasert forskning. Hvert kapittel har eksempler på forskning knyttet til barn og barnehagen som arena med utgangspunkt i den vitenskapsteoretiske retningen som blir presentert. Hensikten er at studentene skal kunne se sammenhengen mellom vitenskapsteori, metodologi og forskning, og kunne vurdere relevansen av ulike vitenskapsteoretiske retninger for egen masteroppgave og forskningsdesign. Boka avsluttes med et kapittel om vitenskapens historie.
439,-
Bla i boka
Om forfatterenProduktinformasjon
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2024
Forlag: Cappelen Damm Akademisk
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788202773922
Antall sider: 246
Kategori: Pedagogikk, Metode og studieteknikk, Pedagogikk og lærerutdanning
Mirjam Dahl Bergsland er førsteamanuensis i pedagogikk ved Dronning Mauds Minne høgskole (DMMH) og har flere års erfaring med veiledning og vurdering av barnehagelærestudenters bacheloroppgaver. Bergsland er særlig opptatt av interkulturelle perspektiver på barnehagen, postkolonial teori, vitenskapsteori og kvalitativ metode.
Gry Mette D. Haugen er sosiolog og professor ved Dronning Mauds Minne Høgskole for barnehagelærerutdanning. Hun har lang erfaring med undervisning og forskning og har publisert bredt i vitenskapelige tidsskrifter og bøker. Hennes forskningsinteresser knytter seg i hovedsak til barn og unges oppvekstsvilkår, skilsmisse og familieendring, mangfold og inkludering, bærekraft, barnehageledelse og barn og unges rettigheter. Haugen har i flere år hatt emneansvar og veiledet og undervist i metode og vitenskapsteori på ulike masterutdanningen.