Visuelle uttrykksformer er like viktige som tekstlige. Farger, typografi, komposisjoner, bilder og tredimensjonale objekter er meningsbærende størrelser. I boken Visuell kommunikasjon presenteres en sosialsemiotisk tilnærming til analyse av visuelt materiale. Det betyr å analysere hvordan vi bruker semiotiske ressurser til å skape mening i ulike kontekster. I boken presenterer forfatteren grunnprinsippene i en sosialsemiotisk tilnærming til kommunikasjon. Det gis også flere eksempler på hvordan metoden kan anvendes i praksis, på alt fra analyse av markedsføringskampanjer til byutviklingsprosjekter, med det visuelle som omdreiningspunkt. Boken vil være av interesse for studenter og forskere innen samfunnsvitenskapelige og humanistiske fag.
Visuelle uttrykksformer er like viktige som tekstlige. Farger, typografi, komposisjoner, bilder og tredimensjonale objekter er meningsbærende størrelser. I boken Visuell kommunikasjon presenteres en sosialsemiotisk tilnærming til analyse av visuelt materiale. Det betyr å analysere hvordan vi bruker semiotiske ressurser til å skape mening i ulike kontekster. I boken presenterer forfatteren grunnprinsippene i en sosialsemiotisk tilnærming til kommunikasjon. Det gis også flere eksempler på hvordan metoden kan anvendes i praksis, på alt fra analyse av markedsføringskampanjer til byutviklingsprosjekter, med det visuelle som omdreiningspunkt. Boken vil være av interesse for studenter og forskere innen samfunnsvitenskapelige og humanistiske fag.
239,-
Bla i boka
Om forfatterenProduktinformasjon
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2021
Forlag: Cappelen Damm Akademisk
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788202655402
Antall sider: 124
Serienavn: Forskningsmetoder
Kategori: Samfunnsvitenskapelige fag, Metode og studieteknikk
Anmeldelser
Sendes fra oss i løpet av 1-3 arbeidsdager
Fri frakt på bestillinger over 299,-
«... ei god, og sett frå ein mediefagleg ståstad litt annleis, innføring i sosialsemiotikk. [...] Språket hans er klart og lettfatteleg med god bruk av eksempel. Og det er kanskje her boka skil seg litt frå noko av den etablerte litteraturen som ofte vert brukt i mediefaget, ved å hente analyseeksempla ikkje berre frå mediene i form av reklamekampanjar og liknande, men og frå byutvikling og romleg formidling av industriarv.»
Joar Skrede er sosiolog (ph.d.) og forsker I ved Norsk institutt for kulturminneforskning (NIKU). Skrede har solid erfaring med publisering av vitenskapelige arbeider – nasjonalt og internasjonalt. Han er spesialisert innen kvalitative forskningsmetoder, kritisk diskursanalyse og sosialsemiotikk.