I denne forskningsbaserte antologien tar vi leseren med på et dypdykk i hvordan virtuell virkelighet (VR) kan tas i bruk som læringsverktøy i høyere utdanning. Forskningsartiklene spenner fra fagfeltene naturfag i lærerutdanning til geografi, arkeologi og ergoterapi og psykologi. Vi tar leseren med på et dypdykk i hvordan disse teknologiene best kan utnyttes for læring. Vi ser på de institusjonelle rammefaktorene som kreves for vellykket implementering, og vi tar for oss den historiske utviklingen til VR som læringsteknologi.
Antologien er delt opp i selvstendige forskningsartikler, der de fleste presenterer egne empiriske data etter utforsking av forskjellige typer VR-teknologi for feltnær læring. Antologien avsluttes med et praktisk orientert kapittel myntet på lesere som blir inspirert til å selv prøve ut disse teknologiene i egen undervisningspraksis, eller for de som driver annen kommunikasjonsvirksomhet, som for eksempel turistnæring.
I denne forskningsbaserte antologien tar vi leseren med på et dypdykk i hvordan virtuell virkelighet (VR) kan tas i bruk som læringsverktøy i høyere utdanning. Forskningsartiklene spenner fra fagfeltene naturfag i lærerutdanning til geografi, arkeologi og ergoterapi og psykologi. Vi tar leseren med på et dypdykk i hvordan disse teknologiene best kan utnyttes for læring. Vi ser på de institusjonelle rammefaktorene som kreves for vellykket implementering, og vi tar for oss den historiske utviklingen til VR som læringsteknologi.
Antologien er delt opp i selvstendige forskningsartikler, der de fleste presenterer egne empiriske data etter utforsking av forskjellige typer VR-teknologi for feltnær læring. Antologien avsluttes med et praktisk orientert kapittel myntet på lesere som blir inspirert til å selv prøve ut disse teknologiene i egen undervisningspraksis, eller for de som driver annen kommunikasjonsvirksomhet, som for eksempel turistnæring.
-
Denne boka er utgitt med åpen tilgang på Cappelen Damm Forskning. Den kan lastes ned og leses gratis på cdforskning.no eller kjøpes i trykt utgave.
Jakob Bonnevie Cyvin er redaktør for antologien Virtuell virkelighet i undervisning: Lavkostnadsløsninger for læring i høyere utdanning. Han er geograf og ph.d.-kandidat (2025) med forskningserfaring innenfor aktiviserende læringsmetoder, særlig bruk av stedsbaserte hjelpemidler og VR for læring. Cyvin har ledet prosjektet VR-Learn.
Produktinformasjon
Innbinding: Ebok
Utgivelsesår: 2025
Utgivelsesdato: 13.03.2025
Forlag: Cappelen Damm Akademisk
Språk: Ukjent
ISBN/EAN: 9788202839321
Kategorier: Fagbøker, Pedagogikk og lærerutdanning
Open Access Lisenstype: Creative Commons Attribution 4.0 International