
Fra håpets historie
Hanne Bramness
Av Hanne Bramness, 2010, Innbundet
Hvert dikt i denne boka skildrer et fotografi; ofte fra en anerkjent kunstner, men like gjerne amatørbilder. Ofte er de hentet fra hukommelsen, men hvor pålitelig er den? Poetens blikk går tett på bildene, hun skildrer sanselig og direkte og lar oss ane forholdene mellom det som er synlig og det som er skjult.
Her fins bilder av Francesca Woodman, den bemerkelsesverdige amerikanske fotografen som døde i en alder av 23 år, og av den franske mesteren Henri Cartier-Bresson som ble nesten 96 år. Hos begge finnes følelsen av menneskelig sårbarhet og at det haster med å få dokumentert nettopp dette motivet. Jane Evelyn Atwood er representert med sine bilder av kvinner i fengsel der ingenting haster. I tjekkiske Jitka Hanzlovas bilder av gjennomlyst skog oppheves tida, det gjør den også i Josef Sudeks bilder som er så klare at det hverdagslige blir mystisk. Fra amerikanske Gertrude Kasebier som var tidlig ute med å dokumentere moderskapet og idianernes skjebne, til palestinske Ahlam Shibli som viser krigen gjennom bilder av ansikter og tilsynelatende fredelige situasjoner, forestas ei ufullstendig og ukronologisk reise i fotografiets historie med stopp hos Eugène Atget, Karl Blossfeldt, Margrethe Mather, Dorothea Lange, Tina Modotti, Dora Maar, Bill Brandt, Robert Doisneau, Andrej Tarkovskjis, Letizia Battaglias, Martine Francks og Robert Adams.
Sendes fra oss i løpet av 1-3 arbeidsdager
Fri frakt på bestillinger over 299,-
Bergens Tidende
Aftenposten
Klassekampen
VG
Poetry Wales
Hanne Bramness er født i 1959 i Oslo og debuterte i 1983 med samlingen Korrespondanse. Hun er en sentral og prisbelønt lyriker og hennes diktsamlinger utgjør et betydelig forfatterskap. I 2007 ga det engelske forlaget Shearsman Books ut hennes dikt i utvalg, Salt on the Eye, Selected Poems, i 2008 kom dikt i utvalg på norsk, Det står ulver i din drøm, og i 2017 kommer et større utvalg av diktene hennes ut på fransk.
Et gjennomgående tema i diktene er tid og hukommelse og manipulasjon av hukommelse. Hvordan påvirker vår etterrettelighet og innlevelsesevne den historien vi videreformidler? Også diktene i Uten film i kameraet (2010) kretser rundt tema som tid og hukommelse, kunst og dokumentasjon.