Uten fasit – en bok om folkehøgskolepedagogisk tenkning gir en innføring i hvordan man kan realisere folkehøgskolens personlige, faglige og demokratiske danningsideal. Boka er rik på eksempler fra hverdagen i folkehøgskolen. Forfatteren presenterer først det han mener utgjør kjernen i folkehøgskolepedagogikk. Så viser han til ulike metoder og dialogverktøy som læreren og skolen kan ta i bruk, hvor viktig det er med god internkommunikasjon på skolene og hvilke yrkesetiske dilemmaer personalet på en internatbasert skole kan oppleve. Bokas siste kapitler henvender seg også til lederne og argumenterer for hvordan man bør lede en folkehøgskole i tråd med dette særegne skoleslagets verdigrunnlag. Målet med boka er å bidra til å gi nye lærere og andre ansatte i den norske folkehøgskolen en innføring i skoleslagets danningstradisjon og demokratiske og dialogbaserte virksomhet. Forfatteren ønsker å inspirere lærerne til å ta gode pedagogiske valg i møte med elever som er i en utviklende overgangsfase mellom ungdom og voksne.
Produktinformasjon
Innbinding: Ebok
Utgivelsesår: 2023
Forlag: Cappelen Damm Akademisk
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788202801649
Kategorier: Høyere utdanning, Pedagogikk
Uten fasit – en bok om folkehøgskolepedagogisk tenkning gir en innføring i hvordan man kan realisere folkehøgskolens personlige, faglige og demokratiske danningsideal. Boka er rik på eksempler fra hverdagen i folkehøgskolen. Forfatteren presenterer først det han mener utgjør kjernen i folkehøgskolepedagogikk. Så viser han til ulike metoder og dialogverktøy som læreren og skolen kan ta i bruk, hvor viktig det er med god internkommunikasjon på skolene og hvilke yrkesetiske dilemmaer personalet på en internatbasert skole kan oppleve. Bokas siste kapitler henvender seg også til lederne og argumenterer for hvordan man bør lede en folkehøgskole i tråd med dette særegne skoleslagets verdigrunnlag. Målet med boka er å bidra til å gi nye lærere og andre ansatte i den norske folkehøgskolen en innføring i skoleslagets danningstradisjon og demokratiske og dialogbaserte virksomhet. Forfatteren ønsker å inspirere lærerne til å ta gode pedagogiske valg i møte med elever som er i en utviklende overgangsfase mellom ungdom og voksne.
Øyvind Brandt (f. 1958) tok lærerutdanning for å kunne undervise i folkehøgskolen. Han er i dag ‘folkehøgskole-emeritus’ med et helt yrkesliv bak seg i norsk folkehøgskole, som elev, lærer, rektor, informasjonssjef for Informasjonskontoret for folkehøgskolen og leder av Folkehøgskoleforbundet. Brandt har også vært medlem og leder av Folkehøgskolerådet og Nordisk Folkehøgskoleråd. I tillegg har han initiert en rekke kurs og større dialogprosjekter i norsk folkehøgskole.
Kjøp eller lei boka påAllvit tilbyr landets største utvalg av digitale fag- og lærebøker. Eboka er universelt utformet, tilpasser seg skjermen og har utvidede funksjoner som fullt søk, notat- og markeringsfunksjon og kildehenvisningsfunksjon. Enkelt, praktisk og studievennlig!