
Fullført og bestått
Ruth Jensen, Guri Skedsmo, Jeffrey B. Hall
Av Knut Roald, Karl Robertsen, Gjert Langfeldt, Marit Aas, Azita Afsar, Fred Carlo Andersen, Erling Lars Dale, Petter Aasen, Eli Ottesen, Kirsten Sivesind, Terje Abusland, Øyvind Glosvik, Guri Skedsmo, Jorunn Møller, Else Stjernstrøm, 2006, Heftet
Tidligere var rektor eller skoleleder en leder blant likemenn. Vedkommende var stort sett utdannet lærer og hadde muligens noe ledererfaring før rektorstillingen. I dag er situasjonen en annen. Skolelederen skal være både en pedagogisk leder, representere kommunen som arbeidsgiveren overfor personalet og ha økonomisk ansvar for skolens drift. Skolelederstillingene omtales som lederstillinger på lik linje med andre lederstillinger i kommunen, der et managementorientert ledelsesideal dominerer. Samtidig understrekes behovet for faglig og pedagogisk lederskap, at skolene må ivareta sin egen læring og bli lærende organisasjoner. Skoleleders jobb har derfor blitt svært kompleks, og de ulike rollene står ofte i motsetning til hverandre.
De siste årene er det startet en rekke ulike etterutdanningstilbud for skoleledere. Denne boken springer ut av et samarbeid mellom ulike høyere utdanningsinstitusjoner som har ønsket å skape et masterprogram i utdanningsledelse.
Sendes fra oss i løpet av 1-3 arbeidsdager
Tidligere var rektor eller skoleleder en leder blant likemenn. Vedkommende var stort sett utdannet lærer og hadde muligens noe ledererfaring før rektorstillingen. I dag er situasjonen en annen. Skolelederen skal være både en pedagogisk leder, representere kommunen som arbeidsgiveren overfor personalet og ha økonomisk ansvar for skolens drift. Skolelederstillingene omtales som lederstillinger på lik linje med andre lederstillinger i kommunen, der et managementorientert ledelsesideal dominerer. Samtidig understrekes behovet for faglig og pedagogisk lederskap, at skolene må ivareta sin egen læring og bli lærende organisasjoner. Skoleleders jobb har derfor blitt svært kompleks, og de ulike rollene står ofte i motsetning til hverandre.
De siste årene er det startet en rekke ulike etterutdanningstilbud for skoleledere. Denne boken springer ut av et samarbeid mellom ulike høyere utdanningsinstitusjoner som har ønsket å skape et masterprogram i utdanningsledelse.
Fri frakt på bestillinger over 299,-
Gjert Langfeldt var professor i didaktikk ved Universitetet i Agder, forskningsleder for lærerutdanningen som professor II ved Høgskolen i Sogn og Fjordane og Gjesteprofessor ved universitet i Wien og visiting Scholar ved universitetet i Oxford.
Innen didaktikkfeltet arbeidet Langfeldt bl.a. med hvordan samfunnsmessige endringer slår inn i undervisningssektoren i form av endret styring og endrede krav til skoler og elever. Langfeldt arbeidet også med ledelse innen utdanningsfeltet, og var med i det NFR-finansierte forskningsprosjektet "Lærende regioner", som undersøkte betydningen av regionale forskjeller for å forstå forskjeller i elevprestasjoner. Etter 2013 var Langfeldt emeritus.
Knut Roald (dr.philos.) er emeritus ved Høgskulen på Vestlandet. Han har gitt ut en rekke bøker og fagartikler innenfor sitt forskningsfelt ledelse, kvalitetsarbeid og organisasjonslæring i utdanningssektoren. Han er knyttet til masterprogram i utdanningsledelse og har også hatt faglig ansvar for studietilbud innenfor den nasjonale rektorutdanningen. Knut Roald har bakgrunn som rektor, kommunalsjef og leder av industrivirksomheter. Fra 2019 har han deltatt i utviklingen av Guttas Campus og skrevet flere evalueringsrapporter fra guttenes læringscamper i Oslo, Vestland og Nord-Norge.
Øyvind Glosvik er dr.polit. og dosent i organisasjonsfag ved Høgskulen på Vestlandet, Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag. Han har vært i høyskolesektoren siden 1998 og var tidligere oppdragsforsker. De siste årene har Glosvik arbeidet med ledelse og utviklingsarbeid i skoler og barnehager, og han har vært knyttet til BARNkunne siden forskningssenteret for barnehagerelatert forskning ved HVL ble etablert. Han har undervist og hatt ansvar for emner og studier innen organisasjon og ledelse, spesialpedagogikk, læring og undervisning. Glosvik er særlig opptatt av lærende ledelse i både utdannings-, oppveksts-, velferds- og helsesektoren.
Erling Lars Dale ( 1946-2011) var ansatt som professor i pedagogikk ved Pedagogisk forskningsinstitutt. Han utga en rekke bøker og artikler fra 1972 og frem til sin død i 2011. Hans siste publikasjoner tok for seg spørsmål knyttet til differensiering og tilpasning i grunnopplæringen og kunnskapsregimer i pedagogikk og utdanningsvitenskap.
Marit Aas er førsteamanuensis ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning ved Universitetet i Oslo. Hun har lang praksis som lærer og skoleleder og har i mange år arbeidet med lederutvikling på skole og kommunenivå. Hennes forskningsfelt er skoleutvikling, leseundervisning og kunnskapsutvikling hos lærere og skoleledere. Nå er hun prosjektleder for Rektorskolen ved ILS.
Ruth Jensen, Guri Skedsmo, Jeffrey B. Hall
Knut Roald, Per Tronsmo, Omar Mekki
Marion Oen, Elin Eriksen Ødegaard, Johanna Birkeland, Øyvind Glosvik
Berit Karseth, Eli Ottesen, Ruth Jensen
Øyvind Glosvik, Knut Roald, Gjert Langfeldt
Knut Roald, Elaine Munthe, Herner Sæverot, May Britt Postholm, Frøydis Oma Ohnstad, Rune Johan Krumsvik, Øystein Lund, Elsa Westergård, Ove Skarpenes, Peder Haug, Eirik S. Jenssen
Stefan Hopmann, Gjert Langfeldt, Tobias Werler, Ilmi Willbergh, Jorunn H. Midtsundstad, Nils Rune Birkeland
Erling Lars Dale
Erling Lars Dale
Birgit Leirvik, Birgit Nordtug, Sigrun K. Ertesvåg, Petter Aasen
Guri Skedsmo er professor ved Schwyz University of Teacher Education i Sveits og førsteamanuensis ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, Universitetet i Oslo. Hun forsker på temaer innenfor styring og ledelse av utdanning, utviklingsarbeid i skolen og profesjonalisering av aktører i skolesystemet og har ledet og deltatt i en rekke nasjonale og internasjonale forskningsprosjekter knyttet til temaene. Hun ledet forskningsprosjektet ProAct.
Petter Aasen er professor i utdanningsvitenskap ved Universitetet i Sørøst-Norge. Han var dekan ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU) fra 1993–1998, direktør ved Nordisk institutt for studier av innovasjon (NIFU) fra 1998–2007 og rektor ved høyere utdanningsinstitusjoner fra 2007–2023, inkludert Universitetet i Sørøst-Norge. Aasen ledet det svenske Vetenskapsrådets komité for utdanningsvitenskap fra 2013–2018 og har deltatt i en rekke internasjonale evalueringer av høyere utdanningssystemer og -institusjoner. Hans forskningsinteresser har inkludert forholdet mellom samfunn og utdanning, utdanningspolitikk, utdanningsreformer og bruk av forskning i politikkutforming og utdanningspraksis. Han har publisert en rekke bøker og artikler nasjonalt og internasjonalt på disse områdene.
Else Stjernstrøm er dosent ved Universitet i Tromsø, Norges arktiske universitet. Hun har lang erfaring fra lærer- og lederutdanning, og hennes forskningsinteresser er utdanningsledelse, leder- og lærerprofesjonalitet og aksjonsforskning. Hun har publisert nasjonalt og internasjonalt og har deltatt i flere forsknings- og utviklingsprosjekter. Hun er medlem i aksjonsforskningsnettverk både nasjonalt og internasjonalt.
Jorunn Møller er professor emerita i pedagogikk ved Institutt for lærerutdanning og skoleutvikling, Universitetet i Oslo. Forskningsinteressen er særlig knyttet til den pedagogiske ledelsesfunksjonen i skolen, men også til styring og ansvarliggjøring av skolen. Hun er involvert i flere internasjonale forskningsnettverk og har publisert en rekke norske og internasjonale artikler og bøker om ledelse i grunnskole og videregående opplæring. Hun har spilt en sentral rolle i utviklingen av masterprogrammet i utdanningsledelse ved Universitetet i Oslo.
Kirsten Sivesind er professor i pedagogikk ved Institutt for Pedagogikk ved Universitetet i Oslo. Sivesind forsker på utdanningspolitikk og læreplanutvikling med bred forankring i politisk-sosiologiske, komparativ-historiske og allmenn-didaktiske fagtradisjoner. Hun har ledet forskningsprosjektet Policy Knowledge and Lesson Drawing in Nordic School Reform (POLNET) i samarbeid med Berit Karseth, Universitetet i Oslo, og Gita Steiner-Khamsi, Teachers College, Columbia University. https://orcid. org/0000-0002-0519-2393