Ungdom, læring og forebygging (2. utgave) handler om de unges ressurser, muligheter og utfordringer i skolen. Forfatterne er opptatt av temaer som:
At ungdomstiden i dag er betydelig lengre og dermed langt viktigere enn tidligere
Hvordan ungdoms læringsprosesser foregår med planlagt og ikke-planlagt læring
Hvordan en skole for ungdom har utviklet seg historisk
At skolen som samfunnets opplæringsaktør kan være med å styrke de unges livsmuligheter
Forebyggende tiltak rettet mot ungdom og skolens ansvarsoppgaver
Hvordan skolen kan skape et inkluderende læringsmiljø som kan motvirke krenkelser
Hvordan virksomheten til MOT arbeider med disse temaene i skolen
Boka er rettet mot studenter i grunnskolelærerutdanningen 5-10. Den er også aktuell for studenter i spesialpedagogikk og barnevernspedagogikk samt lærere i skolen.
Ungdom, læring og forebygging (2. utgave) handler om de unges ressurser, muligheter og utfordringer i skolen. Forfatterne er opptatt av temaer som:
At ungdomstiden i dag er betydelig lengre og dermed langt viktigere enn tidligere
Edvard Befring, født 1936, er professor emeritus ved Institutt for Spesialpedagogikk, Universitetet i Oslo. Han har vært professor i pedagogisk psykologi, rektor ved Statens spesiallærerhøgskole og professor i spesialpedagogikk. Som rektor sto han i spissen for fornyelser av studie- og forskingvilkårene i spesialpedagogikk, med innføring av hovedfag, en internasjonal master og doktorgrad i spesialpedagogikk. Han har faglig bakgrunn i realfag, psykologi og pedagogikk, og har publisert et stort antall artikler og bøker om barn og unges læring og psykososiale utvikling, samt om etiske, historiske og forskningsmetodiske problemstillinger.
Bjørg-Elin Moen har doktorgrad i sosialpsykologi fra NTNU. Hun har beveget seg fra å forske på risiko til å jobbe målrettet for å utvikle robust ungdom gjennom stiftelsen MOT. I dag jobber hun med verdibasert lederutvikling og er ansvarlig for programmet "Skolen som samfunnsbygger" hvor mer enn 130 skoler deltar. Hun er medforfatter av boken ”Ungdom, læring og forebygging”.
Produktinformasjon
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2017
Forlag: Cappelen Damm Akademisk
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788202533366
Antall sider: 152
Kategori: Pedagogikk
Anmeldelser
Boka gjennomsyres av engasjement for barns og unges liv. Læremester er Edvard Befring og hans medforfatter Bjørg Eling Moen. De vil gi lærerstudenter for 5.–10. og 8.–13. trinn i skolen en slitesterk basis for yrket. Boka er tankevekkende. Med pregnante og utfordrende setninger drøftes pedagogikkens viktigste temaer i sju kapitler. [...] Boka framholder gjentatte ganger menneskets sårbarhet, faren for krenkelser og ydmykelser som ligger i systemet og relasjoner. Men den inspirerer også til å se og ta fatt i den enkeltes og fellesskapets utviklingsmuligheter og til å virkeliggjøre skolens og lærerens betydning og etiske ansvar.