I denne boka stiller Ole Martin Moen – professor og tidligere lærer – spørsmålet: Utsetter det norske skolesystemet barn for systematisk omsorgssvikt? Blir barns behov for beskyttelse og ernæring møtt? Og er det forsvarlig at barn ikke har et klart skille mellom skole og fritid, og at prestasjonene deres fra 12-årsalderen blir gjort bestemmende for barnas videre muligheter i livet?
I denne boka stiller Ole Martin Moen – professor og tidligere lærer – spørsmålet: Utsetter det norske skolesystemet barn for systematisk omsorgssvikt? Blir barns behov for beskyttelse og ernæring møtt? Og er det forsvarlig at barn ikke har et klart skille mellom skole og fritid, og at prestasjonene deres fra 12-årsalderen blir gjort bestemmende for barnas videre muligheter i livet?
169,-
Kjøp eller lei boka påAllvit tilbyr landets største utvalg av digitale fag- og lærebøker. Eboka er universelt utformet, tilpasser seg skjermen og har utvidede funksjoner som fullt søk, notat- og markeringsfunksjon og kildehenvisningsfunksjon. Enkelt, praktisk og studievennlig!
Ole Martin Moen (f. 1985) har en doktorgrad i filosofi og er professor i etikk ved OsloMet. Han arbeider med både teoretisk og anvendt etikk, og har ledet forskningsprosjektet «What should not be bought and sold?», finansiert av Norges forskningsråd. Moen har tidligere vært tilknyttet University of Oxford. Han er fast husfilosof på Verdibørsen på NRK P2 og en av grunnleggerne av Humanistskolen, en ungdomsskole i Oslo som vektlegger filosofi og kritisk tenkning.
Produktinformasjon
Innbinding: Ebok
Utgivelsesår: 2025
Utgivelsesdato: 06.06.2025
Forlag: Cappelen Damm Akademisk
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788202802370
Kategorier: Samfunn og debatt, Historie, religion og filosofi, Fagbøker, Dokumentar og fakta, Pedagogikk og lærerutdanning, Helse og psykisk helse, Samfunnsvitenskap
Anmeldelser
«Bør absolutt bli pensum på lærerstudiet, dette er rett og slett vondt å lese, og dessverre sannhet i hver eneste side. [...] «Skolens omsorgssvikt» er urovekkende lesing, og en av årets viktigste bøker fra Cappelen Damm. [...] Absolutt alle som har barn på skole bør lese disse 130 sidene ...»
«Det som er forfriskende med Ole Martin Moens bok, er at han stiller seg helt på utsiden av den vanlige diskursen om skole og utdanning, og stiller helt grunnleggende spørsmål som vi rett og slett er lært opp til ikke å stille. Han gjennomgår systematisk lover og forskrifter, og viser hvordan det er gjort valg som de fleste av oss bare godtar utifra gammel vane.»
«Moens bok er kortfattet, velstrukturert og ryddig. Den gjør verken læreren eller eleven til problemet, men peker på systemsvikt. Boken burde være obligatorisk for skolebyråkrater, kommunale skoleledere, lærerutdannere og politikere.»
– Gro Elisabeth Paulsen, Lektorbladet 5/2023
«Moen skriver usedvanlig klart og saklig. Samtidig er boka preget av at den er skrevet av en fagperson med erfaring fra klasserommet og med et levende engasjement for å bidra til å bedre barns og unges hverdagsliv. Boka anbefales for alle som direkte eller indirekte har med skoler og elever å gjøre.»
«Boka er et skolepolitisk dokument som tilsier at lærerutdanningsinstitusjonene bør ha boka på pensum. [...] Moen ber oss alle bira og spør om det er enda mer vi kan gjøre. Og ja, det er det!»
– Wenche Fjeld, Utdanning 3/2024
«... Moen [stiller] tydelige og urovekkende spørsmål, som burde interessere blant annet eldre ungdom og ansatte i skolen, og han gir dessuten råd om hv adisse kan gjøre for å motvirke omsorgssvikten i skolen. Men også foreldre, politikere og helse- og sosialarbeidere må engasjere seg, og når Moen setter opp sine råd, tar han utgangspunkt i at det er barnas beste som skal være skolens hovedanliggende.»