Skolen er en viktig samfunnsinstitusjon og endringer i samfunnet påvirker skolens oppdrag. Skole–hjem-samarbeidet ligger som en basis for skolens oppdrag og oppgaver, og dette er sentralt i boka. Forfatteren er opptatt av at et godt skole–hjem-samarbeid henger sammen med et trygt og godt skolemiljø med nulltoleranse mot krenking, mobbing, vold, diskriminering og trakassering. Andre viktige tema er mangfoldet i skolen, barns rettigheter, sammenhengen i utdanningsløpet, og overgang mellom barnehage og skole og fra barnetrinn til ungdomstrinn. Skolen som samfunnsinstitusjon tar opp fagstoff i Pedagogikk og elevkunnskap (PEL) i grunnskolelærerutdanningene. Målgruppa er grunnskolelærerstudenter og lærere i skolen. Boka er også aktuell for foresatte og kan leses som et innlegg i den faglige og utdanningspolitiske samfunnsdebatten.
Skolen er en viktig samfunnsinstitusjon og endringer i samfunnet påvirker skolens oppdrag. Skole–hjem-samarbeidet ligger som en basis for skolens oppdrag og oppgaver, og dette er sentralt i boka. Forfatteren er opptatt av at et godt skole–hjem-samarbeid henger sammen med et trygt og godt skolemiljø med nulltoleranse mot krenking, mobbing, vold, diskriminering og trakassering. Andre viktige tema er mangfoldet i skolen, barns rettigheter, sammenhengen i utdanningsløpet, og overgang mellom barnehage og skole og fra barnetrinn til ungdomstrinn. Skolen som samfunnsinstitusjon tar opp fagstoff i Pedagogikk og elevkunnskap (PEL) i grunnskolelærerutdanningene. Målgruppa er grunnskolelærerstudenter og lærere i skolen. Boka er også aktuell for foresatte og kan leses som et innlegg i den faglige og utdanningspolitiske samfunnsdebatten.
449,-
Bla i boka
Om forfatterenProduktinformasjon
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2019
Forlag: Cappelen Damm Akademisk
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788202604950
Antall sider: 200
Kategori: Pedagogikk, Pedagogikk og lærerutdanning
Ingeborg Tveter Thoresen er tidligere førstelektor ved daværende Høgskolen i Vestfold, hvor hun også var rektor. Tveter Thoresens forskning, artikler og bøker omhandler utdanningspolitiske endringer, danningens plass samt profesjonens anliggender i barnehagen og barnehagelærerutdanningen. Hun har også skrevet om innflytelsen internasjonal utdanningspolitikk og generell politikk har på barnehagefeltet og profesjonen. Tveter Thoresen bidro i arbeidet med revidert rammeplan i 2005, og med nasjonale retningslinjer for kunnskapsområdet samfunn, religion, livssyn og etikk (SRLE) i barnehagelærerutdanningen. Hun var medlem av den nasjonale UNESCO-kommisjonen og har vært utdanningsdirektør i Buskerud.