
Intervensjoner
Michel Houellebecq
Laster...
Laster...
Av Michel Houellebecq, 2020, Heftet
I Serotonin møter den typiske houellebecqianske hovedpersonen som er alene, depressiv, hjemsøkt av sin fortid, i eksistensiell bevegelse mot et bakteppe av et samfunn i krise.
Florent-Claude Labrouste er en depressiv agronom. Han er lei av jobben og enda mer lei av sin unge, overfladiske japanske samboer, som han bare har forakt til overs for. Etter å ha overveid å drepe henne, bestemmer han seg heller for å gå for en frivillig forsvinning. Han vender tilbake til sine røtter på bygda i et Frankrike som er ødelagt av globalisering og EUs liberale fellesskapspolitikk. Bøndene sliter med å få endene til å møtes, og bygdefolket er modne for oppgjør. Det eneste som holder ham oppe er stadig høyere doser av den antidepressive medisinen Captorix – og ideen om å treffe igjen sin tidligere kjæreste, Camille. Men er det i det hele tatt mulig å være lykkelig i et moderne, vestlig samfunn?
I Serotonin møter den typiske houellebecqianske hovedpersonen som er alene, depressiv, hjemsøkt av sin fortid, i eksistensiell bevegelse mot et bakteppe av et samfunn i krise.
Florent-Claude Labrouste er en depressiv agronom. Han er lei av jobben og enda mer lei av sin unge, overfladiske japanske samboer, som han bare har forakt til overs for. Etter å ha overveid å drepe henne, bestemmer han seg heller for å gå for en frivillig forsvinning. Han vender tilbake til sine røtter på bygda i et Frankrike som er ødelagt av globalisering og EUs liberale fellesskapspolitikk. Bøndene sliter med å få endene til å møtes, og bygdefolket er modne for oppgjør. Det eneste som holder ham oppe er stadig høyere doser av den antidepressive medisinen Captorix – og ideen om å treffe igjen sin tidligere kjæreste, Camille. Men er det i det hele tatt mulig å være lykkelig i et moderne, vestlig samfunn?
«...om noen mener at litteratur ikke lenger er i stand til å provosere, har de etter all sannsynlighet ikke lest Michel Houellebecq.»
«(...)Michel Houellebecq bekrefter at ingen skildrer det europeiske menneskets mistrøstige livsbetingelser bedre enn ham akkurat nå.»
– Sindre Hovdenakk, VG
https://www.vg.no/rampelys/bok/i/kanoqA/haaploest-og-presist-bokanmeldelse-michel-houellebecq-serotonin, 21.02.2019
Michel Houellebecq er født i 1958 og utdannet agronom. Han har utgitt diktsamlinger, essays og romaner. Hans første roman, Utvidelse av kampsonen,oppnådde raskt kultstatus da den kom ut i Frankrike i 1994. Det store gjennombruddet kom med De grunnleggende bestanddeler. Etter boken kom ut i 1998, oppsto en mediedebatt som raste i over ett år. I 2000 kom kortromanen Lanzarote, og året etter hans tredje roman, Plattform,som også ble en skandalesuksess og bekreftet hans posisjon som Frankrikes mest interessante forfatter. Beskrivelsen av sexturisme og en uttrykt skepsis mot islam, i kombinasjon med uttalelser Houellebecq gjorde i pressen, førte til at det ble rettet anklager mot forfatteren om rasisme, noe han ble frikjent for. Kontroversene var mindre da Muligheten av en øy kom ut i 2005, men den vakte like mye internasjonal oppmerksomhet og befestet nok en gang Houellebecqs posisjon som en av vår samtids største forfattere. I 2011 kom Kartet og terrenget,som han mottok Frankrikes mest prestisjefylte litterære pris, Prix Goncourt, for i 2010.
Underkastelse kom ut 7. januar i 2015, samme dag som attentatet mot Charlie Hebdo i Paris, hvor forfatteren mistet en nær venn, og ble tvunget til å gå under jorden en periode. Det satiriske magasinet hadde omtalt ham på forsiden den dagen med overskriften «Trollmannen Houellebecqs spådommer: I 2015 mister jeg tennene mine, og i 2022 gjennomfører jeg ramadan!», en referanse til romanens svært kontroversielle premiss med et islamsk Frankrike. Fire år senere kom Serotonin, hvor han nok en gang nådeløst traff tidsånden, og boken ble en bestselger også i Norge.
7. januar 2022 kom hans nye storverk: tilintetgjøre. Den er beskrevet som en politisk roman som dypest sett er en kjærlighetsfortelling. Houellebecqs tidlige essaysamling Holde seg i live kom ut på norsk i april 2023. Utover tittelessayet består boka av ulike essays forfatteren skrev på 1990-tallet, og er en nøkkeltekst for alle som ønsker å forstå hvordan forfatterskapet har utviklet seg. Til tross for at Houellebecq nå er internasjonal, bestselgende forfatter og regnes som en av de fremste i sin generasjon, skaper han fortsatt debatt, og hans romaner begeistrer og provoserer.
«Det er alltid med stor forventning jeg leser Houellebecq. Ikke mange andre forfattere har både godt språk, vidløftige tanker og får meg til å le høyt,» skriver Erlend Loe i Aftenposten 15/1-22.
"Kombinasjonen av en lett, ironisk tone, svært alvorlige hendelser, og et pessimistisk kultursyn, gjør boken til en vellykket satire."
– Erlen Liisberg, Bergens Tidende
«Michel Houellebecq er både politisk og romantisk i sin nye roman (…) Romanen gir oss et privat liv reflektert i samfunnet det befinner seg i, i den tilstanden av overflod og overflødighet som herjer mer og mer (…) skarpsynte skildringer av kommunikasjonsbrister i parforhold, og gode generaliseringer av stereotypier.»
– Jon Rognlien, Dagbladet
«Melkekvoter, sex og infamiteter (…) Senterpartiet burde engasjere Michel Houellebecq i den kommende valgkampen (…) Bøkene hans er steder å være hvor jeg blir holdt i hånden av en ensom stakkar, men en intelligent stakkar, en som er betraktelig smartere og mer skadet enn meg, og som fører meg rundt og peker på verden og forteller. Det er sånn jeg vil ha det.»
– Erlend Loe, Aftenposten
https://www.aftenposten.no/kultur/i/3jaq7X/Melkekvoter_-sex-og-herlige-infamiteter, 11.01.2019
«Tilsynelatende er Michel Houellebecq seg selv lik i sin nye roman. Men under overflaten lurer noe så usannsynlig som en fortelling om kjærlighetens nødvendighet (…) Gjennom hele kunstnerskapet har Michel Houellebecq funnet frem til hvor i den offentlige samtalen det gjør mest vondt og hva som forties.»
– Kjetil Jakobsen, Morgenbladet
https://morgenbladet.no/boker/2019/01/amors-piller, 04.01.2019
"Sanselig og skarpt om svik, sorg og sviktende stå."
"Jeg setter pris på den kvikke, tankevekkende, vittige og upålitelige stilen hans."
– Stein Roll, Adresseavisen
«Nådeløst treffsikker (…) En ny roman av franske Michel Houellebecq er en begivenhet. Hvorfor? Fordi få forfattere treffer tidsånden så nådeløst som han.»
«...en dyster roman, men den er også morsom (…) enten han beskriver kvinner nærmest som vandrende kjønnsorganer som alltid er til hans disposisjon eller som før-feministiske kone-emner som gir varme, omsorg og kjærlighet i en ellers avstumpet verden (…) en roman som både skaker og fornøyer.»– Anne Cathrine Straume, nrk.no
https://www.nrk.no/kultur/bok/nadelost-treffsikker-1.14365817, 04.01.2019
«Michel Houellebecq i toppform»
– Sveriges Radio
"Kombinasjonen av en lett, ironisk tone, svært alvorlige hendelser, og et pessimistisk kultursyn, gjør boken til en vellykket satire."
– Erlen Liisberg, Bergens Tidende
«Med Sérotonine cementerer Houellebecq sit ry som en af vor tids bedst skrivende samfundsrevsere og den menneskelige ensomheds skjald, der rammer plet i sin ofte sydende vittige samtidskritik. Og det gør ikke just hans roman mindre relevant, at den udkommer midt i et voldsomt oprør fra Udkantsfrankrig, som blev antændt af samme sociale elendighed, som Houellebecq i sin bog beskriver med både fynd og koncision…..vanvittigt velskrevet, intelligent tænkt og til tider hylende morsomt.»
– Aske Munck, Weekendavisen (Danmark)
«– Jeg tror Houellebecq liker å være en provokatør. Han tar kontrære meninger når han opptrer som samfunnsdebattant og som person i offentligheten. Det er ikke sikkert at alt det han skriver i romaner skal tolkes som en direkte analyse av samfunnet. Han er ikke først og fremst politisk analytiker, han er først og fremst en litterær forfatter.»
– Tove Gravdal, Morgenbladet
https://morgenbladet.no/boker/2019/01/michel-houellebecq-er-en-posor-og-provokator-med-sprik-mellom-liv-og-laere-skriver, 05.01.2019
Sendes fra oss i løpet av 1-3 arbeidsdager
Fri frakt på bestillinger over 349,-


Audun Magnus Moss

Heidi Furre

Sondre Midthun

Vigdis Hjorth

Karin Fossum

Pernille Dysthe

Peter Mayle

Jan Jakob Tønseth

Linde Hagerup

Rune Belsvik
