Politikken er blitt salgsobjekt. Ideer og visjoner markedsføres på linje med sjokolade og nye bilmodeller, skriver Christian Borch. Med Europa som arbeidsfelt i tretti år, har han observert en stille transformasjon av holdninger og verdier.
I denne boken viser han hvordan neokapitalismen nå har fortrengt den sosiale samvittighet, og hvordan markedets lover har tatt styring over politikkens premisser.
Politikken er blitt salgsobjekt. Ideer og visjoner markedsføres på linje med sjokolade og nye bilmodeller, skriver Christian Borch. Med Europa som arbeidsfelt i tretti år, har han observert en stille transformasjon av holdninger og verdier.
I denne boken viser han hvordan neokapitalismen nå har fortrengt den sosiale samvittighet, og hvordan markedets lover har tatt styring over politikkens premisser.
Produktinformasjon
Innbinding: Innbundet
Utgivelsesår: 2009
Forlag: Cappelen Damm
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788202307967
Antall sider: 272
Kategorier: Samfunn, historie, Norsk sakprosa for voksne, Samfunn og debatt
Christian Borch (f. 1944) var ansatt i NRK fra 1978 til 2015, blant annet som utenriksreporter og -kommentator og utenriksredaktør. Fra 2000 til 2010 var han fast nyhetsanker i Dagsrevyen, og deretter programleder i nye Urix fra 2010 til 2014. Borch har arbeidet i Morgenbladet og The Times i London. Han har studert ved London School of Economics og har gjennomgått Forsvarets Høgskoles Hovedkurs. Han har utgitt en rekke bøker, blant annet Salig velstand (2001), Reiser i maktens grenseland (2003), Ramis vei (2005), Sannhetens kår (2009),Banalitetens tyranni(2017),Kjøp Berlin(2018) ogKonge for sin tid (2020). Borch har mottatt en rekke priser, bl.a. Gullruten som beste nyhetsanker.
"Borch har ein drivande god og tidvis harmdirrande penn, og med ein snert i polemikken og spissformuleringane som ikkje er dagleg kost. Han er også ein solid verdikonservativ i ordets beste meining."
– Klassekampen
"(...) befriende å lese en nyhetsformidler som ikke er redd for å stå på sitt.