
Perspektiver på livsmestring i skolen
Camilla Fikse, Audun Myskja
Av Anne Torhild Klomstén, Camilla Fikse, 2021, Heftet
Denne boka handler om hvordan lærere kan arbeide med relasjoner, tanker og følelser, både med elevene i klasserommet og sammen med kollegaer, og er skrevet med Læreplanverket for kunnskapsløftet 2020 som bakteppe. Hvert kapittel inneholder teoretisk og forskningsbasert kunnskap, samt ferdighetsøvelser som kan praktiseres i skolen.
Et sentralt premiss for boka er at elever kan tilegne seg kunnskap om relasjoner, tanker og følelser gjennom å delta i refleksjoner og arbeide med oppgaver og øvelser – både individuelt og sammen med medelever og lærere. Øvelsene kan tilpasses ulike aldersgrupper og situasjoner, og anvendes i skolehverdagen. Flere av øvelsene er også egnet for lærerstudenter og kollegiet i skolen.
Denne boka handler om hvordan lærere kan arbeide med relasjoner, tanker og følelser, både med elevene i klasserommet og sammen med kollegaer, og er skrevet med Læreplanverket for kunnskapsløftet 2020 som bakteppe. Hvert kapittel inneholder teoretisk og forskningsbasert kunnskap, samt ferdighetsøvelser som kan praktiseres i skolen.
Et sentralt premiss for boka er at elever kan tilegne seg kunnskap om relasjoner, tanker og følelser gjennom å delta i refleksjoner og arbeide med oppgaver og øvelser – både individuelt og sammen med medelever og lærere. Øvelsene kan tilpasses ulike aldersgrupper og situasjoner, og anvendes i skolehverdagen. Flere av øvelsene er også egnet for lærerstudenter og kollegiet i skolen.
Sendes fra oss i løpet av 1-3 arbeidsdager
Fri frakt på bestillinger over 299,-
Camilla Fikse jobber som førsteamanuensis i rådgivningsvitenskap ved Institutt for pedagogikk og livslang læring ved NTNU i Trondheim. Hun har bakgrunn som førskolelærer og har vært daglig leder i barnehagen. Hun har siden 2008 undervist på masterprogrammet i rådgivningsvitenskap og masterspesialiseringen relasjonell ledelse. Hun har vektlagt fokus på følelser både i barnehagen og i klasserommet i en årrekke. I sitt vitenskapelige arbeid har hun lagt vekt på vekst og utvikling i et relasjonelt perspektiv, relasjonell kapasitetsbygging og samskaping. Fikse er medforfatter av boka Relasjoner, tanker og følelser i skolen (2021) og medredaktør av boka Perspektiver på livsmestring i skolen (2020). Les mer om Fikse på NTNU.
Anne Torhild Klomstén er førsteamanuensis i pedagogisk psykologi ved Institutt for pedagogikk og livslang læring, Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU). Hennes forskning rettes blant annet mot barn og ungdoms selvoppfatning knyttet til skole og idrett. Hennes faglige hjertebarn omhandler barn og unges psykiske helse i skolen, og spesielt livsmestringstematikk som berører tanker, følelser og relasjoner. Klomstèn har publisert flere forskningsartikler og bokkapitler om tematikken, og er en aktiv formidler til praksisfeltet. Hun er medforfatter av boka Relasjoner, tanker og følelser i skolen (2021). Les mer om Klomstén på NTNU.