Grunnbøkene har tydelige mål for hvert kapittel, oppstartsoppgaver for refleksjon og klassesamtale eller eksempler, differensierte oppgaver til hvert tema, problemløsningsoppgaver på alle trinn, og visuell støtte til oppgavene. Noen oppgaver er merket «Sammen». Dette er problemløsningsoppgaver hvor elevene skal diskutere og samarbeide med hverandre.
Grunnbøkene har tydelige mål for hvert kapittel, oppstartsoppgaver for refleksjon og klassesamtale eller eksempler, differensierte oppgaver til hvert tema, problemløsningsoppgaver på alle trinn, og visuell støtte til oppgavene. Noen oppgaver er merket «Sammen». Dette er problemløsningsoppgaver hvor elevene skal diskutere og samarbeide med hverandre.
Kristin Måleng har bakgrunn som allmennlærer og har lang undervisningserfaring innen matematikk på mellomtrinnet. Nå er hun inspektør ved Son skole i Vestby kommune. I tillegg leder hun en matematikkgruppe i Vestby kommune og holder kurs for matematikklærere.
Vibeke Saltnes Olsen har bakgrunn som allmennlærer, har undervisningserfaring fra mellomtrinnet og master i skoleledelse. Nå arbeider hun som rektor ved Brynseng skole i Oslo. I tillegg holder hun matematikkurs.
Hanne Hafnor Dahl har bakgrunn som allmennlærer og arbeider nå som fagkonsulent og kursholder for Utdanningsetaten i Oslo. Hun har ledet ulike utviklingsprosjekter innen matematikkdidaktikk, og er også ressursperson og kursholder for Nasjonalt senter for matematikk i opplæringen.
Hanne Hafnor Dahl har skrevet masteroppgave om tallforståelse og mentale regnestrategier. Hun har i tillegg studert matematikkdidaktiske metoder fra Nederland og Singapore.