Rebekka er fra seg av sorg og bekymring, noe som kommer til uttrykk i bildene hun maler. Hun får vite ting om farmoren som knapt er til å tro, og med ett forstår hun mormorens redsel. Samtidig bekymrer hun seg for Kristine og det hun bærer under brystet, og trygler Margot om å hjelpe henne.
– Du mener kanskje det er til pass for Kristine at hun ble med barn, når hun var så dum at hun gikk i skogen? Rebekka ropte det ut. Margot hadde vendt henne ryggen og kostet videre. – Tullførkje. Si slikt etter det je har fortalt. Skjønner itte noe, du.
Rebekka er fra seg av sorg og bekymring, noe som kommer til uttrykk i bildene hun maler. Hun får vite ting om farmoren som knapt er til å tro, og med ett forstår hun mormorens redsel. Samtidig bekymrer hun seg for Kristine og det hun bærer under brystet, og trygler Margot om å hjelpe henne.
– Du mener kanskje det er til pass for Kristine at hun ble med barn, når hun var så dum at hun gikk i skogen? Rebekka ropte det ut. Margot hadde vendt henne ryggen og kostet videre. – Tullførkje. Si slikt etter det je har fortalt. Skjønner itte noe, du.
Annikki Øvergård er et pseudonym for Annikki Torgersen (f. 1957) og Jan Erik Øvergård (f. 1955). Hun har bl.a. grunnfag i folkelivsgransking og mellomfag i folkeminnevitenskap. I tillegg er hun billedkunstner. Han er oppvokst på et gårdsbruk i Østerdalen og har arbeidet som journalist i en rekke år. Duoen har gitt ut seriene Rosemalt og Anna fra Røros. Rosemalt er også utgitt i Polen.