Organisasjonsideer egner seg som pensum for alle innføringskurs i organisasjonsfaget. Den tar leseren med på en historisk reise som introduserer ideene som har formet norske organisasjoner, samfunn og arbeidsliv – fra fabrikkene i det 20. århundres industrisamfunn til dagens organisasjoner hvor digitalisering, kunstig intelligens, cybersikkerhet, kriser og krig former virksomheten. Her blir leserne engasjert til å reflektere kritisk over hvordan ideer og praksiser som de selv er en del av i dagens organisasjoner og arbeidsliv, har dukket opp i tett samspill med den politiske, økonomiske, teknologiske og kulturelle samfunnsutviklingen i Norge. Boka er organisert rundt fire samfunnstema hvor organisasjonsideer har blitt til: industrisamfunnet, velferdssamfunnet, kunnskapssamfunnet og cyber- og krisesamfunnet.
Organisasjonsideer egner seg som pensum for alle innføringskurs i organisasjonsfaget. Den tar leseren med på en historisk reise som introduserer ideene som har formet norske organisasjoner, samfunn og arbeidsliv – fra fabrikkene i det 20. århundres industrisamfunn til dagens organisasjoner hvor digitalisering, kunstig intelligens, cybersikkerhet, kriser og krig former virksomheten. Her blir leserne engasjert til å reflektere kritisk over hvordan ideer og praksiser som de selv er en del av i dagens organisasjoner og arbeidsliv, har dukket opp i tett samspill med den politiske, økonomiske, teknologiske og kulturelle samfunnsutviklingen i Norge. Boka er organisert rundt fire samfunnstema hvor organisasjonsideer har blitt til: industrisamfunnet, velferdssamfunnet, kunnskapssamfunnet og cyber- og krisesamfunnet.
Stig O. Johannessenhar doktorgrad i teknologiledelse og erprofessor i organisasjon og ledelse ved NTNU. Han er spesielt interessert i hvordan ideer og praksis i arbeidsorganisasjoner henger sammen med samfunnsutvikling og har skrevet flere bøker om disse temaene.
Produktinformasjon
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2025
Forlag: Cappelen Damm Akademisk
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788202814236
Antall sider: 272
Kategori: Økonomi, administrasjon, markedsføring, Økonomi, markedsføring og organisasjonsfag