Antologien Musikkfagets kompleksitet og bredde - Nye praksiser i et sammensatt samfunn presenterer et mangfold av perspektiver på musikkundervisning i grunnskolen. Forfatterne reflekterer over hvordan LK20 har fornyet musikkfaget, med vekt på elevenes kreativitet, kulturforståelse og identitetsutvikling. I kapitlene blir blant annet programmering og digital musikkdidaktikk til interseksjonelleperspektiver og kjønnsperspektiver i musikkfaget utforsket. Boken tar også opp samiske musikktradisjoner og avantgardistiske undervisningsmetoder. Med bidrag som dekker både teori og praksis, adresserer antologien det digitale samfunnets innvirkning på læring og kommunikasjon, og forfatterne skaper et helhetlig bilde av musikkfagets transformative rolle i skolen. Målgruppen inkluderer forskere, lærerstudenter og musikklærere, som vil finne inspirasjon til å møte mulighetene og utfordringene i et mangfoldig læringslandskap.
Antologien Musikkfagets kompleksitet og bredde - Nye praksiser i et sammensatt samfunn presenterer et mangfold av perspektiver på musikkundervisning i grunnskolen. Forfatterne reflekterer over hvordan LK20 har fornyet musikkfaget, med vekt på elevenes kreativitet, kulturforståelse og identitetsutvikling. I kapitlene blir blant annet programmering og digital musikkdidaktikk til interseksjonelleperspektiver og kjønnsperspektiver i musikkfaget utforsket. Boken tar også opp samiske musikktradisjoner og avantgardistiske undervisningsmetoder. Med bidrag som dekker både teori og praksis, adresserer antologien det digitale samfunnets innvirkning på læring og kommunikasjon, og forfatterne skaper et helhetlig bilde av musikkfagets transformative rolle i skolen. Målgruppen inkluderer forskere, lærerstudenter og musikklærere, som vil finne inspirasjon til å møte mulighetene og utfordringene i et mangfoldig læringslandskap.
499,-
Produseres på bestilling. Sendes fra oss i løpet av 1–2 uker.
Øystein Elle er førsteamanuensis i musikk og scenekunst ved Høgskolen i Østfold, der han underviser og forsker innen fag som sang, komposisjon, tverrkunstnerisk produksjon og musikkdrevet dramaturgi. Han har doktorgrad i tverrkunstnerisk komposisjon og omfattende kunstnerisk praksis som komponist, sanger,multiinstrumentalist, skuespiller og regissør, nasjonalt og internasjonalt.
Sunniva Skjøstad Hovdeer førsteamanuensis i musikk ved NTNU, program for lærerutdanning. Hennes forskningsinteresser inkluderer performativitet, posthumanisme, mangfold, marginalisering, læring og tradisjonsmusikk i en global kontekst. I tillegg er hun musiker innenfor folk/jazz, tradisjonsmusikk og improvisasjonsbasert musikk.
Øystein Warem er høgskolelektor i musikk ved Høgskolen i Østfold. Der underviser han i musikk og musikkdidaktikk i grunnskolelærerutdanning, praktisk pedagogisk utdanning og barnehagelærerutdanning. Han har også undervist og holdt en rekke kurs i etter- og videreutdanning for lærere.
Jon Sverre Thorstensen er førsteamanuensis i musikk ved Høgskolen i Østfold, og underviser i musikk og musikkdidaktikk i grunnskolelærerutdanning og praktisk pedagogisk utdanning. Han har hovedfag musikkpedagogikk fra Norges Musikkhøyskole, og er utøvende musiker og komponist innen improvisasjonsbasert musikkformer som jazz, blues og rock.
Produktinformasjon
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2025
Forlag: Cappelen Damm Akademisk
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788202856045
Antall sider: 342
Serienavn: MusPed:Research
Serienummer: 9
Kategorier: Høyere utdanning, Språk og estetiske fag, Estetiske fag, Pedagogikk og lærerutdanning