Denne boken er tilgjengelig i en gratis open access-utgave på noasp.no.
Denne boken diskuterer på ulike måter hvordan bruk av kvalitative metoder kan åpne for refleksjon som utgangspunkt for å utforske og utvikle profesjonelle praksiser i lærerutdanningen. Gjennom deltakelse i forsknings- og utviklingsarbeid kan forskere og praktikere erfare hvordan læring, forskning, utvikling og refleksjon henger sammen. Bokens første del diskuterer metode i spenningsfeltet mellom hverdagspraksis, læring og forskning. Bokens andre del fokuserer på ulike utdanningers praksisopplæring, og den tredje delen løfter fram refleksjon knyttet til klasseromsundervisning. Alle bidragsyterne til er knyttet til den tverrfaglige forskergruppen Kvalitative metoder i profesjonell praksis ved Høgskolen i Sørøst-Norge.
Produktinformasjon
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2020
Forlag: Cappelen Damm Akademisk
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788202635749
Antall sider: 185
Kategorier: Pedagogikk, Høyere utdanning
Om Cappelen Damm
Denne boken er tilgjengelig i en gratis open access-utgave på noasp.no.
Denne boken diskuterer på ulike måter hvordan bruk av kvalitative metoder kan åpne for refleksjon som utgangspunkt for å utforske og utvikle profesjonelle praksiser i lærerutdanningen. Gjennom deltakelse i forsknings- og utviklingsarbeid kan forskere og praktikere erfare hvordan læring, forskning, utvikling og refleksjon henger sammen. Bokens første del diskuterer metode i spenningsfeltet mellom hverdagspraksis, læring og forskning. Bokens andre del fokuserer på ulike utdanningers praksisopplæring, og den tredje delen løfter fram refleksjon knyttet til klasseromsundervisning. Alle bidragsyterne til er knyttet til den tverrfaglige forskergruppen Kvalitative metoder i profesjonell praksis ved Høgskolen i Sørøst-Norge.
Marit Bøe er førsteamanuensis ved Institutt for pedagogikk ved Universitetet i Sørøst-Norge. Hun disputerte med doktorgradsavhandlingen «Personalledelse som hybride praksiser: Et kvalitativt og tolkende skyggestudie av pedagogiske ledere i barnehagen» i juni 2016. Hun har lang erfaring som pedagogisk leder i barnehagen, og har vært ansatt ved Universitetet i Sørøst-Norge siden 2007.
Lars Frers er professor i samfunnsfag ved Institutt for kultur, religion og samfunnsfag ved Universitetet i Sørøst-Norge. Han underviser i vitenskapsteori og metode med fokus på kvalitative metoder i skjæringsfeltet mellom kropp, sanser, materialitet og rom. Frers er interessert i innovative, mobile metoder og bruker mye video i sin egen forskning, som omhandler hvordan sosial kontroll etableres gjennom rom og materialitet, og spørsmål rundt motstand og fravær.
Karin Hognestad er førsteamanuensis ved Institutt for pedagogikk ved Universitetet i Sørøst-Norge. Hun har bakgrunn i barnehagepedagogikk og har også lang arbeidserfaring både som assistent, pedagogisk leder og styrer i barnehagen. Hognestad underviser i vitenskapsteori og metode, ledelse og kunnskapsledelse. Hun er interessert i praksisteori og praksisperspektiv i forskning, og pågående forskningsområder er knyttet til ledelse i barnehagen.