Leken har en sentral plass i barnehagen og er avgjørende for barns livskvalitet – men hvordan kan du som arbeider med barn bidra til fri og spontan lek? Barnekonvensjonen gir alle barn rett til lek. Samtidig mener mange at barns lek nå er truet. Denne boken løfter frem lekens egenverdi og hvordan barnehagepersonalet kan arbeide med barnas frie og spontane lek. Her presenteres teori og forskning som skaper bevissthet om lekens betydning. Budskapet er at voksne må støtte barnas lek og våge å være sammen med dem på lekende måter. Det finnes også praktiske ideer til hvordan man kan berike barns lek. Gjennom en bedre forståelse av lekens betydning legges grunnlaget for profesjonell trygghet i hverdagens lek sammen med barna – en trygghet som hviler på innsikt om betydningen av lekeglede og lekelyst. Boken henvender seg til alle som arbeider med barn i barnehage. Den kan være av interesse for foreldre, studenter og andre som bryr seg om barns lek.
Leken har en sentral plass i barnehagen og er avgjørende for barns livskvalitet – men hvordan kan du som arbeider med barn bidra til fri og spontan lek? Barnekonvensjonen gir alle barn rett til lek. Samtidig mener mange at barns lek nå er truet. Denne boken løfter frem lekens egenverdi og hvordan barnehagepersonalet kan arbeide med barnas frie og spontane lek. Her presenteres teori og forskning som skaper bevissthet om lekens betydning. Budskapet er at voksne må støtte barnas lek og våge å være sammen med dem på lekende måter. Det finnes også praktiske ideer til hvordan man kan berike barns lek. Gjennom en bedre forståelse av lekens betydning legges grunnlaget for profesjonell trygghet i hverdagens lek sammen med barna – en trygghet som hviler på innsikt om betydningen av lekeglede og lekelyst. Boken henvender seg til alle som arbeider med barn i barnehage. Den kan være av interesse for foreldre, studenter og andre som bryr seg om barns lek.
Produktinformasjon
Innbinding: Ebok
Utgivelsesår: 2024
Forlag: Cappelen Damm Akademisk
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788202854881
Originaltittel: Leklust i förskolan - Främja lekens egenvärde
Kategorier: Faglitteratur for profesjonsmarkedet, Pedagogikk
Maria Øksnes er professor i pedagogikk ved Institutt for lærerutdanning ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, der hun blant annet underviser i vitenskapsteori på doktorgradsnivå. Hennes forskningsinteresser dreier seg om barn og barndom, lek, demokrati og motstand. Hun har utgitt flere bøker og artikler om lek, både alene og sammen med kolleger. Øksnes er prosjektleder for det NFR-finansierte prosjektet Bedre skolestart for alle – et innovasjonsprosjekt i Trondheim kommune.
Einar Sundsdal er ansatt som førsteamanuensis i pedagogikk ved Institutt for pedagogikk og livslang læring ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet. Han arbeider mest med tradisjonelle pedagogisk-institusjonelle spørsmål om dannelse, oppdragelse, undervisning og lek innenfor rammen av allmenn didaktisk teori, danningsteori og pedagogisk filosofi. For tiden arbeider han på et prosjekt innen pedagogisk idéhistorie med arbeidstittelen «Uvirksomhetens pedagogikk: Pedagogikk som kulturell motstand fra Blanqui til Campagna». Sundsdal er en merittert underviser og er tatt opp i Pedagogisk akademi ved NTNU.
229,-
Kjøp eller lei boka påAllvit tilbyr landets største utvalg av digitale fag- og lærebøker. Eboka er universelt utformet, tilpasser seg skjermen og har utvidede funksjoner som fullt søk, notat- og markeringsfunksjon og kildehenvisningsfunksjon. Enkelt, praktisk og studievennlig!