
Innvandreres helse og helsetjenestens ansvar
Arild Aambø
Laster...
Laster...
Av Julia Orupabo, 2016, Heftet
Hvorfor oppfattes noen arbeidsoppgaver og yrker som «kvinnejobber», «mannsjobber» og «innvandrerjobber»? Hva betyr det egentlig når studenter opplever etnisitet som en barriere i noen profesjoner, mens det blir ansett som en fordel for å lykkes i andre? Kan etniske minoriteters inntog i kjønnstradisjonelle yrker bidra til å kaste lys over det at det norske arbeidsmarkedet er blitt mindre kjønnssegregert?
Denne boken handler om 36 mennesker som har valgt typisk kvinne- eller mannsdominerte utdanninger. Første gang vi møter dem er de fremdeles studenter. Den andre gangen har de fullført sin høgskoleutdanning og befinner seg i arbeidslivet. Men selv med en formell utdanning vurderer studentene sine muligheter på arbeidsmarkedet svært ulikt. Et argument som fremmes i boken, er at slike forskjeller handler om mer enn formell kompetanse. Det handler også om de subtile og skjulte barrierene og mulighetene i arbeidsmarkedet; nemlig det å beherske de uformelle kompetanseformene. Det å ikke lykkes med å innfri en uuttalt standard, kan føre til marginalisering og en følelse av diskriminering uten at den som havner utenfor helt klarer å sette fingeren på det som skjer.
Sendes fra oss i løpet av 1-3 arbeidsdager
Fri frakt på bestillinger over 349,-
– Nora Warholm Essahli, sosiologen.no september 2016
– Ragnhild Fjellro, Forskerforum 7/2016
– Johan Fredrik Rye, Sosiologisk tidsskrift 4/2016
– Maria Jacobson, feministisktperspektiv.se
– Kristoffer Chelsom Vogt, Tidsskrift for samfunnsforskning 1/2017
– Bente Rasmussen, Tidsskrift for kjønnsforskning 1/2017