
Musikkpedagogikk - mangfold og bærekraft
Siw Graabræk Nielsen, Øivind Varkøy
Laster...
Laster...
Profesjonsdilemmaer i musikk- og kunstpedagogisk utdanning
Av Elin Angelo, Ingvild Digranes, Solveig Christensen, Liv Merete Nielsen, Leif Hernes, Jorunn Spord Borgen, Anne Berit Emstad, Bjarne Isaksen, Lise Vikan Sandvik, Morten Sæther, Øivind Varkøy, Tone Pernille Østern, Signe Kalsnes, Anders Rønningen, 2014, Ebok
- Er jeg kunstner eller lærer når jeg formidler og underviser i kunstfaget mitt?
- Hvis jeg er kunstner, hva er det da jeg kan, og hva er det jeg gjør, til forskjell fra hvis jeg er lærer?
- Hvem bestemmer om jeg er kunstner eller lærer?
Denne boka forbereder studenter på de ulike og ofte motstridende rollene og forventningene de kan møte i sitt yrkesliv. Forfatterne tar opp dilemmaer man kan oppleve i yrkesfeltet og drøfter grunnlagsforståelse og begreper som trengs for å håndtere ulike profesjonsoppfatninger og -dilemmaer.
Boka egner seg for bachelor- og masterstudenter i kunstpedagogiske, utøvende og skapende kunstutdanninger og for andre som jobber med formidling og undervisning i musikk, dans, drama, teater, visuelle kunstfag og andre kunstneriske uttrykk. Boka er også aktuell for forskere og ph.d.-studenter innen de samme fagområdene.
- Er jeg kunstner eller lærer når jeg formidler og underviser i kunstfaget mitt?
- Hvis jeg er kunstner, hva er det da jeg kan, og hva er det jeg gjør, til forskjell fra hvis jeg er lærer?
- Hvem bestemmer om jeg er kunstner eller lærer?
Denne boka forbereder studenter på de ulike og ofte motstridende rollene og forventningene de kan møte i sitt yrkesliv. Forfatterne tar opp dilemmaer man kan oppleve i yrkesfeltet og drøfter grunnlagsforståelse og begreper som trengs for å håndtere ulike profesjonsoppfatninger og -dilemmaer.
Boka tilbyr et mangfold og dens styrke er det redaktørene beskriver som berikelsen i å speile og bryne seg selv og eget forklaringsspråk i noen andres, som ligner eller som er svært forskjellig. Boka danner et glimrende empirigrunnlag for å kartlegge begreper og drøfte de språklige kategoriene som anvendes for å beskrive yrkesidentitet og fagkompetanse – og like viktig identifisere hvor forklaringsspråket kommer til kort. Hva skaper ulike betegnelser av muligheter til handling og signaler om hvordan et felt ønskes å forstås?
– Eva Lutnæs, FORMakademisk, Vol. 8, Nr. 2, 2015,
Liv Merete Nielsen er professor ved Høgskolen i Oslo og Akerhus, institutt for estetiske fag, og professor II ved Høgskolen i Sørøst-Norge. I tillegg leder hun forskningsprosjektet DESIGN LITERACY og forskernettverket DesignDialog. I forbindelse med utviklingen av læreplaner for Kunnskapsløftet, ledet hun læreplangruppa for Kunst og håndverk i grunnskolen, og var medlem i tilsvarende læreplangruppe i L97. Nielsen har også har hatt en rekke ulike verv, blant annet i interesseorganisasjonen Kunst og design i skolen. Hun har bakgrunn som tegnelærer og har undervist i tegning og bildemedia i videregående opplæring. Nielsen har utgitt og vært medforfatter i en rekke bøker og artikler, deriblant Fagdidaktikk for Kunst og håndverk – i går, i dag, i morgen (2009).
Anne Berit Emstad (PhD) is professor in educational leadership, and a innovation manager at Norwegian University of Science and Technology (NTNU), Department of Teacher Education. The Innovation Manager’s most important responsibility is to realize more of the innovation potential in research and research collaboration. Emstads research interests includes educational leadership, leadership by learning, leading teachers learning, school development, schoolbased evaluation, newly educated teachers, and music and art school-related research. Further information: https://www.ntnu.edu/employees/anne.emstad
Jorunn Spord Borgen er professor ved Universitetet i Sørøst-Norge, Fakultet for humaniora, idretts- og utdanningsvitenskap. Hun har bakgrunn som faglærer i forming, har kunstfaglig utdanning fra Statens håndverks- og kunstindustriskole, hovedfag i forming og humanistisk doktorgrad. Hennes forskningsinteresse er tverrfaglig og omfatter utdanningsvitenskapelige og kulturteoretiske perspektiver på forståelse av ulike kunnskapsformer i kunstfagene og de praktiske og estetiske skolefagene. Hun har lang erfaring som lærerutdanner og som forsker ved Nordisk institutt for studier av innnovasjon, forskning og utdanning (NIFU), der hun har gjennomført en rekke forskningsprosjekter, evalueringer og analyser innenfor kunst- og kulturformidling for barn og unge, grunnopplæringen, høyere utdanning, utdanningspolitikk og forskningspolitikk.
Bjarne Isaksen er førstelektor i musikkpedagogikk ved Det kunstfaglige fakultet ved UiT Norges arktiske universitet. Isaksen har mange års erfaring fra undervisning i høyere utdanning og fra videregående skole og kulturskole. Han er opptatt av forholdet mellom individet og opplæringen, og har gjennomført en rekke ulike FoU-prosjekter knyttet til tematikken. Publisering inkluderer både lærebøker, artikler og kapitler.
Ingvild Digranes er førsteamanuensis ved Høgskolen i Oslo og Akerhus, institutt for estetiske fag, og styreleder for Kunst og design i skolen. Hennes fagområder er skole og demokrati, brukermedvirkning i design, lærerprofesjonalitet og design- og kunstdidaktikk. I sin doktoravhandling fra 2009 med tittelen Den Kulturelle skulesekken. Narratives and myths of educational practice in DKS projects within the subject Art and Crafts, diskuterer hun hvordan ulike verdisett knyttet til innholdsvalg og kvalitetsdommer i undervisning blir aktivisert i møte mellom lærere og kunstnere. Digranes har tidligere bakgrunn som lærer i grunnskolen og har vært medforfatter i en rekke publikasjoner.
Elin Angelo er professor i musikkpedagogikk ved NTNU (Institutt for musikk/ Institutt for lærerutdanning) og var fra 2021–2024 professor II ved Nord universitet (fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag). Hennes forskning dreier seg særlig om musikkundervisning og kulturskoleutvikling.
Solveig Christensen er rådgiver i Studie- og FoU-seksjonen ved Norges musikkhøgskole (NMH), og avla i 2013 doktorgrad med avhandlingen Kirkemusker, kall og profesjon. Hennes kompetanseområder er utdannings- og profesjonsforskning i musikk, høyskolepedagogisk forskning og forskningsformidling. Hun arbeider som koordinator for ph.d.-utdanningen ved NMH. Christensen har musikkfaglig, administrativ og pedagogisk utdanning, og har lang erfaring med både undervisning, studieveiledning og administrasjon.
Øivind Varkøy er professor i musikkpedagogikk og musikkvitenskap, ansatt ved Norges musikkhøgskole. Han har publisert en lang rekke artikler, bøker og antologier innenfor musikkpedagogisk filosofi og musikkfilosofi, nasjonalt og internasjonalt. Varkøy er spesielt opptatt av legitimeringsproblematikk knyttet til kunstfagene i skolen. Den seneste publikasjonen hans på norsk er Musikkpedagogikk – mangfold og bærekraft (Ø. Varkøy & S.G. Nielsen (Red.), Cappelen Damm Forskning, 2025). Varkøy er også komponist, og står bl.a. bak CD-utgivelser med Morten Harket og Solveig Slettahjell.
Anders Rønningen er førsteamanuensis i musikkpedagogikk ved Universitetet i Sørøst-Norge, og FoU-leder for Norsk kulturskoleråd. Han skrev sin ph.d.-avhandling Det etniske steget om perspektiver på kulturelt mangfold i norske lærebøker i musikk for ungdomsskolen i 2015. Han har jobbet mye med musikk(undervisning), inkludering og kulturelt mangfold og har bodd og arbeidet åtte år på Madagaskar. Han er også utøvende komponist, og musiker – blant annet på bambusharpen valiha.
Tone Pernille Østern has a Dr. of Arts in Dance with a focus on dance and disability from the Theatre Academy (now University of the Arts Helsinki). She is Professor in Arts Education at the Department for Teacher Education, NTNU Norwegian University for Science and Technology, and Visiting Professor in Dance Education at Stockholm University of the Arts . She is active as artist/researcher/teacher with a special interest in inclusive and critical pedagogies, participatory arts, choreographic processes, and the performativity of research, learning and teaching. She co-authored Artist – an available profession? A research project about artists with disabilities in Norway (2023) commissioned by Arts and Culture Norway and initated the research group How to do things with disabilities.
Leif Hernes er professor i drama ved Høgskolen i Oslo og Akerhus, Institutt for barnehagelærerutdanning. Han har bakgrunn som danser, pedagog og førskolelærer, og som koreograf i Dansdesign med en rekke produksjoner for scene, film og fjernsyn. Hernes har arbeidet med flere kunstprosjekter for barn, og skrevet og medvirket i en rekke bøker og artikler om kunst, dans og teater – mange med tema om kunst og barn.
Lise Vikan Sandvik er førsteamanuensis i fremmedspråkdidaktikk og nestleder for utdanning ved Program for lærerutdanning, NTNU. Sandviks interessefelt er hovedsakelig rettet mot områdene skriving, vurdering for læring, utdanningsforskning og utvikling av læreres vurderingskompetanse. Hun har skrevet en avhandling om vurderingskultur i grunnskolens tyskundervisning (2011), og har publisert flere artikler og bokkapitler om læringsledelse, skriving og vurdering. Sandvik er forsker i det fireårige Udir-finansierte forskningsprosjektet Forskning på individuell vurdering i skolen (FIVIS) og har vært redaktør for rapportene i prosjektet. Sandvik har flere års erfaring som lærer i ungdomsskole og videregående skole.
Signe Kalsnes er førstelektor i musikkpedagogikk og musikkformidling ved Norges musikkhøgskole. Hun er utdannet musiker og musikkpedagog og har undervisningserfaring fra kulturskole og høyere musikkutdanning. Kalsnes ledet læreplangruppen for musikk i grunnskolen (Kunnskapsløftet), utarbeidet grunnlagsdokumentet Skapende læring. Strategi for kunst og kultur i opplæringen 2007–2010 for Utdanningsdirektoratet, og var initiativtaker til 4-årig faglærerutdanning i praktiske og estetiske fag. Hun har deltatt i en rekke utvalg og faglige nettverk, som Referansegruppa for Den Kulturelle skolesekken og Nasjonalt råd for lærerutdanning, og er styreleder for SEF – Samarbeidsforum for estetiske fag. Kalsnes har publisert artikler og kapitler i bokprosjekter og vært medredaktør og forfatter i antologien Musikkpedagogiske utfordringer (2004).
Morten Sæther er førstelektor ved seksjon for musikk ved Dronning Mauds Minne Høgskole. I tillegg har han utdanning innen spesialpedagogikk og drama. Han har skrevet flere bøker om musikk og pedagogikk. Sæther har holdt en rekke kurs for ansatte i skole og barnehage og har hatt innlegg på konferanser i inn- og utland. Han har i mange år vært engasjert i barnehageutvikling og utdanningsprosjekter i det sørlige Afrika. I tillegg til lang undervisningserfaring ved DMMH, har han erfaring fra kulturskole og barneskole og fra frivillig musikkliv i Trondheim.








Siw Graabræk Nielsen, Øivind Varkøy

Tony McCaffrey, Tone Pernille Østern, Nehemiah Chivandikwa, Vibeke Glørstad, Kelvin Chikonzo

Bendik Fredriksen, Mildrid H. A. Bjerke, Hanne Rinholm, Øivind Varkøy

Marit Stranden, Elin Angelo, Kari Bjerke Batt-Rawden, Anne-Lise Heide

Ola Buan Øien, Michael Francis Duch, Elin Angelo, Solveig Salthammer Kolaas

Bjørnar Utne-Reitan, Øivind Varkøy, Ellen Mikalsen Stabell

Kim Boeskov, Anders Rønningen, Boel Christensen-Scheel, Ylva Hofvander Trulsson

Henrik Holm, Øivind Varkøy

Øyvind Husebø, Anders Rønningen

Elin Angelo, Sigrid Røyseng, Simen Skrebergene, John Vinge, Daniel Nordgård, Øivind Varkøy, Anja Nylund Hagen, Bård Kleppe, Mari Torvik Heian, Ola K. Berge, Guro Utne Salvesen, Heidi Stavrum

Line Wittek

Else Marie Halvorsen

Ingeborg Tveter Thoresen

Line Wittek

Inge Eidsvåg

Lisbet Skregelid

Frøydis Oma Ohnstad

Frode Olav Haara

Sølvi Mausethagen, Siw Skrøvset, Åse Slettbakk

Bente Fønnebø
