Enten du elsker eller hater det, må du som lærer forholde deg til generative språkmodeller. I Kunstig intelligens i skriveopplæringen møter du Lars, en niendeklassing som bruker ChatGPT til å gjøre skriveoppgavene for seg. Hvilke muligheter har læreren til likevel å lære Lars å skrive? Boka svarer også på sentrale spørsmål om generative språkmodeller som: KI-literacy, hva er det?Hvordan er forholdet mellom språkbruk og kognitiv utvikling? Du får også en rekke konkrete tips til hvordan KI kan brukes i skriveopplæringen. Tipsene er hentet fra lærere og silt gjennom teori om god skriveopplæring.
Agnar Lirhus er skjønnlitterær forfatter av en rekke titler i forskjellige sjangre. Han er også norsklektor og har undervist i kreativ skriving, blant annet ved Forfatterstudiet i Bø. Da ChatGPT ble lansert, hoppet han ned i kaninhullet for å finne ut hvilke konsekvenser generative språkmodeller kan få for forfattere, skoleelever og samfunnet som sådan.
Enten du elsker eller hater det, må du som lærer forholde deg til generative språkmodeller. I Kunstig intelligens i skriveopplæringen møter du Lars, en niendeklassing som bruker ChatGPT til å gjøre skriveoppgavene for seg. Hvilke muligheter har læreren til likevel å lære Lars å skrive? Boka svarer også på sentrale spørsmål om generative språkmodeller som: KI-literacy, hva er det?Hvordan er forholdet mellom språkbruk og kognitiv utvikling? Du får også en rekke konkrete tips til hvordan KI kan brukes i skriveopplæringen. Tipsene er hentet fra lærere og silt gjennom teori om god skriveopplæring.
Agnar Lirhus er skjønnlitterær forfatter av en rekke titler i forskjellige sjangre. Han er også norsklektor og har undervist i kreativ skriving, blant annet ved Forfatterstudiet i Bø. Da ChatGPT ble lansert, hoppet han ned i kaninhullet for å finne ut hvilke konsekvenser generative språkmodeller kan få for forfattere, skoleelever og samfunnet som sådan.
189,-
Bla i boka
Om forfatterenProduktinformasjon
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2024
Forlag: Cappelen Damm Akademisk
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788202802561
Antall sider: 72
Serienavn: Skoleserien
Kategori: Pedagogikk, Språk og litteratur
Anmeldelser
Sendes fra oss i løpet av 1-3 arbeidsdager
Fri frakt på bestillinger over 299,-
På små 70 sider for Lirhus præsenteret en meget central problemstilling med generativ kunstig intelligens i skolen. Især hans dramatiserede eksempel med en digtanalyse af Gunvor Hofmo er rigtig spændende læsning, der vil være inspirerende for alle (dansk-)lærere.
Agnar Lirhus (f. 1978) er forfatter og lærer. Han har mottatt Bokhandelens forfatterstipend og blitt nominert til P2-lytternes romanpris for sine bøker for voksne. For ungdomsromanen Ellers er jeg ikke noe menneske (2018) ble han nominert til Kritikerprisen for beste barne- og ungdomsbok.